Ny CTC EcoFlex installation

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
stmahe
Gallringsobjekt

Ny CTC EcoFlex installation

Inlägg av stmahe »

Ja nu är man en i gänget, i mellandagarna installerade jag en EcoFlex panna hemma.

Allt har fungerat rätt bra men det har uppstått lite frågor ang. inställningar mm.

Det enda riktiga problem jag stött på är att varmvattnet "tar slut" efter att min sambo duschat en stund så börjar hon gnälla på att det inte kommer något varmvatten. Då jag har kollat så visar det sig att panntempen har sjunkit till 50-55 grader, pannan är inställd på 80. Pannan klarar inte heller att komma ikapp fastän jag ställt upp brännaren på 20Kw och elpatronen går på 9Kw... jag tycket det är väldigt konstigt att 29Kw inte ska räcka till att värma vatten för en dusch.

Några tips?

Jag har funderat på om det är blandningsventilen som är för långsam och inte hunnit kompensera för att vattnet blivit kallare och därför fortfarande blandar i kallt vatten fastän varmvattnet inte är speciellt varmt längre.

Finns det snabbare blandningsventiler?

Nästa sak jag undrar är: Vid vilken temperatur går dom olika effektlägena in och varför är "min-läget" avstängt?

Tack på förhand!
/Magnus
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Välkommen i Ecoflexfamiljen!

Jag tror inte du kommer ha problem med att få tillräckligt med vv från pannan när den väl är injusterad. Det kan dock vara problem med blandningsventilen som du var inne på. Kolla vilken temp den blandar till.

Jag fyller badkaret utan problem med enbart pellets. Det kan dock vara klokt att stänga av duschen under tiden man tvålar in sig. Jag har satt samma värden på låg och hög (DVS den kör alltid med hög effekt). Kan vara ett tips för att få mer effekt snabbt. Antar att värmen överförs med effektivt med stor skillnad mellan lågan och vattentemp. Kanske därför minläget är avstängt.

Har för mig att högläget går in när temp ligger mindre än 6 grader under inställd temp. Lågläget är alltså viktigast att justera eftersom det är aktivt längre tid.

Lycka till! :D
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Hade också problem med vv efter installationen. Rörmokaren ansåg att den gamla blandningsventilen duger gott, men det gjorde den inte. Fick en ny ventil och sedan har det inte varit några problem.

Så frågan är om du har en ny eller gammal ventil?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

Hej!

Tack för svaren.

Blandningsventilen jag har är aldrig använd tidigare men den har nog legat på en hylla några år.

Det verkar som om den är långsam när den ska ställa om vid ökande/sjunkande temperatur.

Vad ska man köpa för modell/märke?

Mvh
Magnus H
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Visserligen är jag inte så hemma på blandningsventiler, men jag förstår inte vad du menar med att den skulle vara långsam...???

Man ställer in ventilen för och begränsa hur varmt vatten man vill ha som varmast ut i kranen. Speciellt om man har barn så kan ju skållningsrisken vara stor.

Inställningen är ju permanent, dvs, så länge man inte rör den.
Så att den skulle ändra sig vid olika förhållande har jag aldrig hört talas om.

Själv har jag en ventil av märket Esbe. Funkar hur bra som helst.

Här kan du läsa mer om ventiler,
http://infoweb.esbe.se/files/51662/Data ... 0290_A.pdf
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

nissetib skrev:Visserligen är jag inte så hemma på blandningsventiler, men jag förstår inte vad du menar med att den skulle vara långsam...???

Man ställer in ventilen för och begränsa hur varmt vatten man vill ha som varmast ut i kranen. Speciellt om man har barn så kan ju skållningsrisken vara stor.

Inställningen är ju permanent, dvs, så länge man inte rör den.
Så att den skulle ändra sig vid olika förhållande har jag aldrig hört talas om.

Själv har jag en ventil av märket Esbe. Funkar hur bra som helst.

Hej!

OK, men det jag menar är att när temperaturen på vattnet från pannan sjunker så vill jag att den ska justera sig åt "andra" hållet så att den blandar in mindre kallt vatten.
Jag upplever att min gör detta för långsamt med resultatet att det blir kallt i duschen och man får justera temperaturen under tiden man duschar.

/Magnus H
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

nissetib skrev: Själv har jag en ventil av märket Esbe. Funkar hur bra som helst.

Enligt detta bladet så verkar VTA33/VTA36 vara passande, är det den du har?

Var inne på rinkaby som säljer esbe, men det står inte vilken modell det är dom har, någon som vet?

Tack för hjälpen!

/Magnus H
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du högt flöde på vv??

Tycker det låter konstigt att den ska börja gå kall med pellets 20 kW+el 9 kW = 29 kW :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

André skrev:Har du högt flöde på vv??

Tycker det låter konstigt att den ska börja gå kall med pellets 20 kW+el 9 kW = 29 kW :?
Vet inte vad du menar med högt flöde men det räcker med att min sambo duschar för att det inte ska finnas tillräkligt med varmvatten.

Jag är också förvånad att 29Kw inte räcker.
Det andra problemet med varmvattnet är att panntempen är nere i 50-55 grader innan pannan har fått upp ordentlig fart.

Funderar på att köpa en ny blandningsventil och prova, vad tror du om det?

/Magnus
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Jag har exakt samma problem, men har inte lagt ner så mycket energi på att lösa det.
Det blir lite bättre när jag kör pellets i 20Kw-läge, men man måste ändå hålla på och justera på duschblandaren(höja vämen och sänka duschtrycket) för att hålla rimlig värme om man duschar två personer efter varandra.
Och detta är när utetemperaturen ligger runt noll(det är milt i södra sverige i år), det blir värre ju kallare det är ute.

Det ska bli intressant att höra om du hittar någon lösning.

/Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

stmahe skrev:
André skrev:Har du högt flöde på vv??

Vet inte vad du menar med högt flöde men det räcker med att min sambo duschar för att det inte ska finnas tillräkligt med varmvatten.

Jag är också förvånad att 29Kw inte räcker.
Det andra problemet med varmvattnet är att panntempen är nere i 50-55 grader innan pannan har fått upp ordentlig fart.

Funderar på att köpa en ny blandningsventil och prova, vad tror du om det?

/Magnus
Med flödet tänkte jag hur många liter/minut som kommer ur kran..
Om du har 12 liter/min så krävs det 27,6 kW för att få obegränsat med 38° vatten om inkommande vatten är +5° (vi har den tempen på vattnet)
Fast brännaren är ställd på 20 kW så är det inte säkert att den är på det, Sen är det inmatad effekt som är 20 kW (om den ger det) o med t.ex 90% verkningsgrad så är det bara 18 kW kvar + el 9 kW

Just ja vilken temp är elpatronen ställd på att den ska gå in, 50° är fabriksinställningen iaf o det går ju höja till 65° men det är ju inte el man vill köra på så en snålspolande duschmunstycke kanske vore ett bra köp.. :wink:
Finns ju 6 liter/min, VV räcker längre + mindre energi förbrukas då...

Kolla hur lång tid det tar att fylla en 10-12 liters hink med vatten för då kan man se direkt om det är flödet som är för högt för att klara vv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

Hej!

Tack för alla svar.

Jag ska ta och mäta upp vattenmängd och temperaturen på vattnet.

Jag kunde aldrig tro att det skulle bli problem med varmvattnet när det finns så mycket effekt.

Med min gamla elpanna från 1982 hade jag aldrig domhär problemen, visserligen var den vv-beredaren av förrådstyp.

/Magnus H
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Följ gärna Andres råd om snålduschmunstycke om det skulle funka för er...För här duschar vi 4 pers ,efter varann (i bland) och det funkar" perfektomento" Och barnen kan duscha länge dom,,Men vad gör det låt dom hållas.Det går ju ändå åt mindre i slutändan... :)

Och brännaren går väl?på ca 15-16 kw

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stmahe
Gallringsobjekt

Inlägg av stmahe »

Jag ska ta och inhandla ett snålspolande munstycke till duschen så får vi se om det hjälper.

Igår la jag märke till att det låter konstigt i pannan när man spolar varmvatten.
Ungefär som om cirkulationspumpen till varmvattnet skulle suga i sig luft.
Jag har luftat så gott jag kan enligt diverse instruktioner jag hittat här.

Känner någon annan igen detta, ska det vara så eller hur åtgärdar man det?

Tack för alla tips och råd!

/Magnus H
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har ni vv cirkulationspump till tappvattnet är det den som låter alltså precis som du skriver?
Man kan lufta på den stora skruven frampå pumpen om det är luft i pumpen?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar