brandvakten slår till!

Mike_-_
Fröträd

brandvakten slår till!

Inlägg av Mike_-_ »

hej !
har installerat en annan panna. en ctc 1100 family 40.
det gick bra dem första dagarna, men nu har den krångla igen. brandvakten på brännaren slår till hela tiden.. undrar nu vad detta kan vara för nånting.. nån som råkat ut för detta. ?
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

kolla tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7770, där har jag fått många bra tips.

Jag har en eurofire och jag håller på att bli tokig. Har som mest gått i två dygn och som minst en halvtimme. fallrörslarmet löser ut hela tiden. har haft flera personer här som säger att alla värden är bra och att detta borde funka, även om kombinationen inte är den bästa. Kan vi ha fått felaktiga brännare???? baxi säger bara en sak och det är att det inte är fel på brännaren... fan trot :evil:

Draget är bra, plockat isär brännaren till och med så långt som till fälkten och kollat så att dragluckan inte haklat upp sig, har rengjort allt oct monterat om "glödaren" har testat tusen, av baxi per telefon rekommenderade, inställningar. inget hjälper. Jag ska köpa ny brännare och ny panna. Hoppas att allt fixar sig för dig :!: :!: :!:
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

brushuvud skrev: Draget är bra, plockat isär brännaren till och med så långt som till fälkten och kollat så att dragluckan inte haklat upp sig, har rengjort allt oct monterat om "glödaren" har testat tusen, av baxi per telefon rekommenderade, inställningar. inget hjälper. Jag ska köpa ny brännare och ny panna. Hoppas att allt fixar sig för dig :!: :!: :!:
Att din brännare får fallförslarm beror säkert på att du har en helt olämplig panna som inte kan svälja rökgasen, Den är ju säckeldad så röken går tillbaka till brännaren och tuberna som ska leda bort röken är inte dimensionerade för pelletseldning på något sätt. Spelar ingen roll vilken brännare du hade så skulle du få samma problem.
Jag är säker på att du skulle ha lika stora problem med en P21 ellet Iwabo för alla fallrörsbrännare är utrustade med den här säkerhetsanordningen. Eurofire är i alla fall såpass modern att den har en display med enkla inställningar där du kan ställa om matning och effekt. Med de andra två brännarna skulle du helt famla i mörkret om du ville ställa om någonting.

Möjligen kan jag tänka mig att fläktvingarna är igensatta av pelletsdamm, men det har du säkert kollat redan.

Mike_-_ som har en bättre panna kanske kör med för hög effekt eller kanske behöver kapa någon turbulator men där går problemet säkert att lösa. Röken måste ju ut ur pannan och inte stanna kvar vid brännaren för då löser fallrörslarmet ut pga. för hög temperatur i fallröret. Till skillnad mot förra vintern har vi nu bara varmt väder och då blir draget i skorstenen inte så högt
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag får snart in ett begagnat veckoförråd med vertikalskruv, 2005 modell. Kunden har nu installerat bulkförråd med vertikalskruv.
Skruven håller lufttät mot brännaren och ger jämn matning. Kan dette löse problem med bakvärme?

Av interesse?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Jag håller med dig om att min panna säkert är direkt olämplig!

Men jag har varit mycket aktiv i att söka information och minst sju av varandra oberoende installatörer och Baxi själva säger att det inte är bästa lösningen men att det definitivt borde fungera! En stor firma som säljer Pellx anser att det inte ska vara något problem och att de har brännare i en likadan panna som min som gått problemfritt i 8 år!!

Ínstallatören, auktoriserad av Baxi, som satte in brännaren ville inte ens sätta dit förlängningsstosen utan hävdade att han monterat på HS-tarm utan denna och att det skulle funka. Jag fick själv sätta dit stosen, men inte heller det har hjälpt!! :evil:

En teknisk chef på ett annat i branschen känt företag hävdar bestämt att det borde funka med eurofire trots att han förespråkar ett helt annat fabrikat och att han själv sett ett antal fungerande Hs-tarm med brännare. :shock:

Så det är väl inte så konstigt att jag börjar tro att brännaren är defekt på något sätt när så många Professionella sakkunniga installatörer och branschfolk säger att det ska funka!! :wink:

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

brushuvud skrev:kolla tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7770, där har jag fått många bra tips.

Jag har en eurofire och jag håller på att bli tokig. Har som mest gått i två dygn och som minst en halvtimme. fallrörslarmet löser ut hela tiden. har haft flera personer här som säger att alla värden är bra och att detta borde funka, även om kombinationen inte är den bästa. Kan vi ha fått felaktiga brännare???? baxi säger bara en sak och det är att det inte är fel på brännaren... fan trot :evil:

Draget är bra, plockat isär brännaren till och med så långt som till fälkten och kollat så att dragluckan inte haklat upp sig, har rengjort allt oct monterat om "glödaren" har testat tusen, av baxi per telefon rekommenderade, inställningar. inget hjälper. Jag ska köpa ny brännare och ny panna. Hoppas att allt fixar sig för dig :!: :!: :!:
Har du mätit draget i eldstaden nere vid brännaren?
Om man har svårt att mäta igenom något hål i lucka eller liknande kan man täppa till med en trasa och mäta draget med mätproben igenom fallröret på brännaren. Du kan ju ha ett bra drag vid utloppet till skorstenen men dåligt vid brännaren, detta orsakar då som Torsten skriver att du får onormalt varmt bakåt på grund av att rökgaserna står stilla. Ett vanligt fel vid konstruktionen av din panna.

Ett annat problem är också att man kanske kör på en för hög effekt på brännaren, då med fel injusterad startdos (för stor startdos) byggs felet på ännu mera.
En lämplig effekt kan vara ca 10-12kW som max. Det klarar en normalvilla gott och väl.

I en ctc1100 är det lämpligt att kapa kanske två turbulatorer, men ta lite i taget. Välj inte bara en utan ta två, annars så drar gaserna gärna snett i pannan och du får ändå problem med att evakuera rökgaserna på rätt sätt. Har du en 40kW panna med 9 tuber så ta ur den främre i mitten helt,
det brukar räcka, och du hamnar på kanske 190grader beroende på vilken effekt brännaren har, men normalt så ger det detta vid ca 16kW på brännaren.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Jag mäter på amatörens glada sätt. med en tändsticka. Det drar åt rätt håll och det ordentligt i rökröret och i fallröret om man tar bort slangen mellan doseringen, Den tekniske chefen som jag nämde sa att det var ett bra sätt att kolla om värmen gick åt fel håll. Det drar också åt rätt håll om jag öppnar gnistutrymmet längst ner på stocken där också min draglucka sitter...

Min installatör har mätt systemet med instrument 2 gånger och visar jättefina värden på allt och säger att jag ligger på ett ganska lågt, mellan 10-12 pa, men att det ska funka. Dock när jag läser kvittot på utskriften av instrumentanalysen så är det streckat på raden för drag!!! Så det kan hända att han bara dragit till med något?! Min dragregulator med vp på vippar lagom fint vid 2-3 vid gnistutrymmet längst ner

Skorstenen är sotad i oktober men jag har för säkerhets skull fäst en lagom stor sten i ett långt rep för att kolla och det är inget stopp i pipan....

vad tror du Karla?? :D Ulma???
Ulmabrännare i Ulmapanna

Mike_-_
Fröträd

Inlägg av Mike_-_ »

tja.. det har löst sig nu, jag kör nästan på grundinställningarna nu, har tagit väck en turbulator så nu funkar den klockrent förutom att det går mkt pellets..

Torsten skrev:
brushuvud skrev: Draget är bra, plockat isär brännaren till och med så långt som till fälkten och kollat så att dragluckan inte haklat upp sig, har rengjort allt oct monterat om "glödaren" har testat tusen, av baxi per telefon rekommenderade, inställningar. inget hjälper. Jag ska köpa ny brännare och ny panna. Hoppas att allt fixar sig för dig :!: :!: :!:
Att din brännare får fallförslarm beror säkert på att du har en helt olämplig panna som inte kan svälja rökgasen, Den är ju säckeldad så röken går tillbaka till brännaren och tuberna som ska leda bort röken är inte dimensionerade för pelletseldning på något sätt. Spelar ingen roll vilken brännare du hade så skulle du få samma problem.
Jag är säker på att du skulle ha lika stora problem med en P21 ellet Iwabo för alla fallrörsbrännare är utrustade med den här säkerhetsanordningen. Eurofire är i alla fall såpass modern att den har en display med enkla inställningar där du kan ställa om matning och effekt. Med de andra två brännarna skulle du helt famla i mörkret om du ville ställa om någonting.

Möjligen kan jag tänka mig att fläktvingarna är igensatta av pelletsdamm, men det har du säkert kollat redan.

Mike_-_ som har en bättre panna kanske kör med för hög effekt eller kanske behöver kapa någon turbulator men där går problemet säkert att lösa. Röken måste ju ut ur pannan och inte stanna kvar vid brännaren för då löser fallrörslarmet ut pga. för hög temperatur i fallröret. Till skillnad mot förra vintern har vi nu bara varmt väder och då blir draget i skorstenen inte så högt
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Gött att det funkade... grattis till dig!! :D :D
Ulmabrännare i Ulmapanna

Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Torsten skrev:Eurofire är i alla fall såpass modern att den har en display med enkla inställningar där du kan ställa om matning och effekt. Med de andra två brännarna skulle du helt famla i mörkret om du ville ställa om någonting.
När du skall ge råd till andra på forumet om olika brännares olika funktioner så ta reda på fakta. Kom inte med en massa egna teorier. Nu svarar jag bara för en Iwabo för jag känner inte till P21 eller Eurofires inställningsmöjligheter. Men du har en fin digital display på Iwabon med bra menyer. Du har tom en egen favoritinställning som du kan spara förutom fabriksinställningen. Så att man skulle famla i mörkret på en Iwabo, möjligtvis den första modellen (Iwabo Villa S), är lite väl överdrivet.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

bäste herr byggsmen!!

Gäller detta med den fina dispalyen på s1 också?? Jag frågar eftersom det är den som finns som paketerbjudande med focusen?? Förresten har jag avbokat min beställning tilsvidare och kontaktat lite andra firmor.... :wink:
Ulmabrännare i Ulmapanna

Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Bäste Byggsmen. Det är riktigt om du tar fram stora hammarklangen och dänger till, felaktiga uppgifter ska inte stå opåtalade.
Det är ju kanon om senare Iwabo har digital inställning med display. Gäller det S2 och S1X ?? Får du tillgång till samtliga funktioner eller är det några som installatören håller för sig själv.

Naturenergi fick flytta till Kalmar vad jag minns och ingår nu i Metroterm som i sin tur verkar ingå i Nibe koncernen. Invecklat. Men varken på Nibe:s eller på Metroterms sida finns dokumentfilerna för brännaren längre att tillgå.
Ett tag fanns ju på Naturenegi:s sida till och med en film som visade hur askutmatningen fungerar.
Har alltid undrat vilken Iwabo modell som Nibe PB 10 motsvarar.
Allmänt synd att marknadsföringen av Iwabo verkar ha packat ur. En av dom absolut hållbaraste brännarna nu med digitala inställningar borde väl göras lite mer reklam för.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Bra att det ordande sig för Mike.

Jag tänker som så att Brushuvud sin panna har ett motstånd (tryckförluster) över pannan som ändras med avsotning, antal turbulatorer etc. Samtidigt är tryckdifferansen mellan brännaren och pipan gett av pannans konstruktion.
Om detta motstånd är större än för en annan panna, så kanske undertrycket i pipan skall vara större?
Undertryck i pipan vet vi varierar med hur varm pipan är, hur vädret är ute, hur långt det är till sjön, vart huset ligger etc. Det varierar.
Jag tror Brushuvuds problem inte ligger i brännaren men pannan eller pipan/huset. En brännare med sluss vill kanske klare av att köra mot denne pannan/pipan. Därför min fråga här tidigare om en slusskruv var av interesse att testa.

Jag tänker här att man borde hitta orsaken til övertryck i pannan före man slängar ut brännare och panna, annars risikerar man att samma fel kan komma igen, om felet då ligger i pipan/huset. Jag skulle mäta undertryck samtidigt i pipan och före pannan, låter det vettigt? Så måste man kolla upp om andra pannor har samma värden på tryckskilnad.

Om det nu fattas drag under vissa omständigheter, kan en rökgasfläkt hjälpa då??

Jag körde min brännare under hela hösten med övertryck bakåt mot matning, inga problem så länge jag kör med sluss i matningen. Röken vältade ut i pannrummet så fort jag lossade fallscaktslangen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

rol-bi: är det så att du undrar om det är så att luften drar rakt upp i fallröret på min anläggning så är svaret troligtvis nej... :wink: Att jag inte kan säga säkert är att jag inte är fackman men det kommer ingen rök när jag tar bort matarslangen och om jag tänder en tändsticka när fallslangen är borta dras lågan rakt ner i fallröret och blåser alltså inte ut från röret...

det märkliga är att det är två läger här, ena sidan säger att det finns massor av brännare i denna pannan och andra sidan säger att det är direkt olämpligt och inte alls konstigta att det inte funkar...Baxis panndatabas listar HS-tarm fb-b som en panna man inte ska installera eurofire i och en annan frambrinnarleverantörs panndatabas listar också denna som direkt olämplig att köra pellets i. Och det är viktigt att veta att tillverkarna listar INTE många pannor som direkt olämpliga!!!!

jag har svårt att tro att det är något fel på skorstenen..vad skulle kunna vara fel?? :shock:

Vänligen brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Torsten skrev:Bäste Byggsmen. Det är riktigt om du tar fram stora hammarklangen och dänger till, felaktiga uppgifter ska inte stå opåtalade.
Det är ju kanon om senare Iwabo har digital inställning med display. Gäller det S2 och S1X ?? Får du tillgång till samtliga funktioner eller är det några som installatören håller för sig själv.

Naturenergi fick flytta till Kalmar vad jag minns och ingår nu i Metroterm som i sin tur verkar ingå i Nibe koncernen. Invecklat. Men varken på Nibe:s eller på Metroterms sida finns dokumentfilerna för brännaren längre att tillgå.
Ett tag fanns ju på Naturenegi:s sida till och med en film som visade hur askutmatningen fungerar.
Har alltid undrat vilken Iwabo modell som Nibe PB 10 motsvarar.
Allmänt synd att marknadsföringen av Iwabo verkar ha packat ur. En av dom absolut hållbaraste brännarna nu med digitala inställningar borde väl göras lite mer reklam för.
Kan inte mer än hålla med om att marknadföringen av Iwabos produkter är katastrofal. Informationen på deras hemsida om produkterna liknar ju inte något. Ang Nibes PB10 så är det en replika på Iwabo Villa S1. S1X har en mer avancerad meny och fläktstyrning vad jag har fått info om. När det gäller vilken brännare som varit med längst på marknaden, så är det väl ändå Iwabo:s brännare som leder ligan. Bara deras eltändningsystem har varit med sedan -85.

Ang funktionerna på S2 displayen så finns där två olika menyer. En där de grundläggande funktionerna finns och på den avancerade finns alla justeringarna för matning, uraskning, luft, ja allt du kan tänka dig. Har varit i kontakt med Metrotherm ang ankomsten till den avancerade menyn. Enligt supporten så skickar dem med koden i manualen för att komma vidare i den menyn. De gjorde de inte innan. Det var för service teknikern. Så iom Iwabos S2 så vill jag påstå att den brännaren är en av de mest avancerade brännarna på marknaden. Bara det att den justerar luft och pelletsblandningen själv är underbart. Gör en kontrollmätning på vad pelletsen väger under 6 minuter och vilket bränslevärde pelletsen har. Mata in uppgifterna under menyn pelletstrim. Brännaren sköter resten.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Skriv svar