Shuntstyrning vs termostater

kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Shakespeare skrev: Med innegivare och termostater så kan det bli problem. Innegivaren vill höja temperaturen men termostaterna stryper. Framledningstemperaturen kan i princip bli hur hög som helst beroende på hur man ställer termstat och parametrar. Det enda sättet att få det att funka bra är om termostaterna står så högt att de i princip är öppna.

Med utegivare har man två oberoende system. Shuntstyrningen styr framledningstemp beroende på utetemperaturen och termostaterna stryper om det skulle bli för varmt.

Jag kör med utegivare men har behållt rumstermostaterna. Funkar perfekt, innetemperaturen varierar nästan inte alls och jag har betydligt lägre framledningstemp jämfört med tidigare.

mvh
Håller inte riktigt med :wink:

Jag har innegivare installerad (enligt konstens alla regler) i det rum som kräver mest värme och som påverkas minst av solinstrålning mm. I de andra rummen har jag termostater inställda på de temperaturer jag vill och det funkar hur bra som helst. I rummet med givaren är det cirka 19 grader och i de andra 20 och 21 grader.
Men detta gäller mitt hus. I ett annat hus kanske det inte funkar, alla är ju olika.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Kan bara hålla med föregående inlägg. Har också installerat givaren enligt konstens alla regler i det rum som kräver mest värme och är skyddad från solen och andra värmekällor. Jag har en diff på kallaste och varmaste rumstempen på knappt 1,5° och det är jag nöjd med.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

kenhje skrev: Håller inte riktigt med :wink:

Jag har innegivare installerad (enligt konstens alla regler) i det rum som kräver mest värme och som påverkas minst av solinstrålning mm.
Hur står termostaten i det rummet då?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

I mitt fall så har jag 2 rum och kök och ett badrum på första plan. Där står alla radiatortermostater på 5/5.
Shunttermostaten står på 21°.
På andra plan har jag tre rum där radiatortermostaterna stå på 5/5 förutom på vårt sovrum, där står den på 3,5/5.
Temperaturen är just nu 21,3° på bottenplan och 20,6° på andra plan. 19,2° i sovrummet. Utetemp +1,6. Shuntar ut 34°.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hur kan en utegivare ta hänsyn till köldefekten till ex när det blåser

Förklara gärna
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Tutte Gustav skrev:Hur kan en utegivare ta hänsyn till köldefekten till ex när det blåser

Förklara gärna
Shuntstyrning som endast styrs av utetemperaturen tar endast hänsyn till just utetemperaturen, inte blåst.
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ja, ni har rätt att utegivaren inte tar hänsyn till annat än temperatur.

Anledningen till att det funkar bra hos mig är nog just att jag kör ut lite för hög temp och att termostaterna stryper efter behov. Men termostaterna reglerade sämre när jag hade en konstant och högre temp.

Sedan har jag avsiktligt satt givaren i källartrappen. Vid stilla väder visar den för hög temperatur, när det blåser visar den rätt.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Shakespeare skrev: Hur står termostaten i det rummet då?

mvh
I helgen när jag började installera tempgivare för loggning lade jag utegivaren i rummet med shuntgivaren och fick denna graf.
Bild

Nu ser det ut så här
Bild
men nu har jag flyttat ut givaren.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

kenhje,
Blå är utegivare och röd måste vara panntemperatur. Men vad är de andra kurvorna?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Röd = panntemp
Rosa = framledningstemp
Svart = returtemp
Blå = utetemp
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Det var mycket svar som drog iväg lite där... Hur som helst så har jag innegivare, dock placerad i en dragig hall som som inte har något eget element inkopplat för tillfället. Men jag kör vidare med termostaterna fullt öppna och en lägre temperatur inställd, verkar funka bättre.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Skriv svar