Shuntstyrning vs termostater

ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Shuntstyrning vs termostater

Inlägg av ThomasLindgren »

Vad är mest ekonomiskt, shuntstyrningen på 22 grader och termostaterna på 3/5, eller shuntstyrningen på 20 grader och termostaterna på fullt? Resultatet verkar bli rätt lika.
Hör alltid snack om att man ska ha termostaterna på fullt, men varför?
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Om du sänker innetempen till 20 C istället för 22 C ,blir det 10%/inbesp/årskostn ...Om du menade så ?

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den tis 22 jan, 2008 15:02, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

ronald skrev:Om du sänker innetempen till 20 C istället för 22 C ,blir det 10%/inbesp/årskostn ...Om du menade så ?
Innetemperaturen har inte sjunkit något, däremot har jag fått sänka shuntstyrningen med ett par grader för att bibehålla samma värme. Frågan är om det spelar nån roll ekonomiskt sätt. Och varför (om det nu är så) ska man ha termostaterna på fullt?
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det blir väl shunten som styr mera av framledningstemp på vattnet kan väl shunta ut lägre temp =mindre strålningsförluster ,,,sen stryper man typ i sovrum om man vill ha lägre temp där på termostvent...

Sen tar det tid för innetemp att sjunka...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ThomasLindgren
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 02:51
Ort: Falerum
Kontakt:

Inlägg av ThomasLindgren »

Ändringen gjorde jag förra veckan, och trots 2-3 grader lägre på shuntstyrningen så har vi minst lika hög värme inne.
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Så länge att det inte finns någonstans det är för varmt (pannrum t.ex.) och/eller rören går ett ställe där det avger värme "utomhus" är resultatet det samma: det är innetemperaturen som bestämmer energiförbrukningen, inte hur man styr det.

Har du värmerören liggande i sockeln (som bara sluker värme utan att avge den inne) kan det löna sig att shunta fram så låg temperatur som möjligt, annars är det ganska likgiltigt.

Alla mina rör ligger så att huset får nytta av värmen och det är ganska likgiltigt om jag shuntar ner eller låter termostaterna styra, det går åt samma energimängd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Shuntstyrning vs termostater

Inlägg av Shakespeare »

ThomasLindgren skrev:Hör alltid snack om att man ska ha termostaterna på fullt, men varför?
Är det inte mest värmepumps-snack ;)
En värmepump okar flera provent i effektivitet för varje grad man kan sänka framledningen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Re: Shuntstyrning vs termostater

Inlägg av Byggsmén »

Shakespeare skrev:
ThomasLindgren skrev:Hör alltid snack om att man ska ha termostaterna på fullt, men varför?
Är det inte mest värmepumps-snack ;)
En värmepump okar flera provent i effektivitet för varje grad man kan sänka framledningen.
mvh
Men om nu inte termostaterna står öppna, hur skall då shunttermostaten i rummet kunna reglera tempen ??? Jag har alla mina fullt öppna förutom i sovrummet, den står lite lägre.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Re: Shuntstyrning vs termostater

Inlägg av MobbA »

Byggsmén skrev:
Shakespeare skrev:
ThomasLindgren skrev:Hör alltid snack om att man ska ha termostaterna på fullt, men varför?
Är det inte mest värmepumps-snack ;)
En värmepump okar flera provent i effektivitet för varje grad man kan sänka framledningen.
mvh
Men om nu inte termostaterna står öppna, hur skall då shunttermostaten i rummet kunna reglera tempen ??? Jag har alla mina fullt öppna förutom i sovrummet, den står lite lägre.
Termostaterna var ju 3/5 öppna, så nog fungerar shuntautomatiken ändå, det blir ju bara högre framledningstemp eller att de andra radiatorerna blir varmare.
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Det e ju lite på vad du sätter shuntautomatiken på ju. Om jag sätter mina radiatortermostater på 3/5 och jag vill ha ca 21° så kommer radiatortermostaten att stänga före shunten vilket blir att shunten kommer att mata ut högre värme hela tiden. Den vill ju upp i rätt temp. Därför så är det bättre att sätta radiatortermostaterna lite högre än vad termostaten till shuntautomatiken står inställd på. Vill man sen ha lägre temp i något rum så kan man ju sätta ner radiatortermostaten där, typ i sovrummet. Jag tycker det är onödigt att shunta ut högre temp på framledningen än vad som behövs.
Senast redigerad av Byggsmén den ons 23 jan, 2008 10:45, redigerad totalt 1 gånger.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
MobbA
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 15 jan, 2007 21:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av MobbA »

Ja det klart, tänkte inte på det :oops:
Men det är väl kanske för att jag inte har några termostater på mina radiatorer utan endast ventiler... :wink:
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Resonemanget ovan blir olika beroende på om shuntautomatiken styrs av utegivare eller innegivare.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Hur skulle det bli olika ??. Om radiatortermostaterna är väldigt lågt ställda så kommer de att strypa elementen innan shuntautomatiken stryper, oavsett väl om man har inne eller utegivare. Eller jag har fel ?? Är det kallt ute och man har utegivare så öppnar den väl shunten lika bra som om man hade haft innegivare. Har aldrig förstått vitsen mad att ha termostaten ute, det är ju inomhus man vill ha en kontrollerad temp. Men förklara gärna fördelarna :)
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Fördelen med en utegivare är att man kan kompensera husets förväntade temperaturändring innan den ens händer.

I mitt tycke kräver detta dock en avsevärd mer avancerat styrning än folk i gemen har, den bör vara kapabel att samla historik och "lära sig".

Innesensor reagerar först "när det är för sent" men å andra sidan kan den träffa helt rätt.

Det perfekta system är dyrt att bygga men i det är varje ventil elektronisk styrd med en rumsgivare för varje rum. Dessa rumsstyrningar kopplas ihop i ett nätverk som kommunicerar med shuntstyrningen och resultatet ska vara att det alltid är minst 1 element som har ventilen 100% öppen, behöver det rum mer värme får shunten öka på och shunten styrs efter att minst 1 element SKA vara 100% öppen.

Detta ger lägsta framledningstemperatur, bästa komfort och högsta installationskostnad också tyvärr. Jag har räknat på något liknande till mitt hus och fastän jag byggar styrningen själv kommer enbart de mekaniska grejer att hamna på ca: 18.000:- och det är "lite" mer än jag kan och vill lägga på detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Byggsmén skrev:Hur skulle det bli olika ??. Om radiatortermostaterna är väldigt lågt ställda så kommer de att strypa elementen innan shuntautomatiken stryper, oavsett väl om man har inne eller utegivare. Eller jag har fel ?? Är det kallt ute och man har utegivare så öppnar den väl shunten lika bra som om man hade haft innegivare. Har aldrig förstått vitsen mad att ha termostaten ute, det är ju inomhus man vill ha en kontrollerad temp. Men förklara gärna fördelarna :)
Med innegivare och termostater så kan det bli problem. Innegivaren vill höja temperaturen men termostaterna stryper. Framledningstemperaturen kan i princip bli hur hög som helst beroende på hur man ställer termstat och parametrar. Det enda sättet att få det att funka bra är om termostaterna står så högt att de i princip är öppna.

Med utegivare har man två oberoende system. Shuntstyrningen styr framledningstemp beroende på utetemperaturen och termostaterna stryper om det skulle bli för varmt.

Jag kör med utegivare men har behållt rumstermostaterna. Funkar perfekt, innetemperaturen varierar nästan inte alls och jag har betydligt lägre framledningstemp jämfört med tidigare.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar