Ved Profilens flöden
Han har inga pengar på detta utan vill kanske föra ut information som säger att det spelar en viktig roll hur man kopplar en vedanläggning samt justeringar som visar sig bli till det bättre. Om han skulle ha vinning med pengar på en sådan här sak så går man inte ut på ett forum utan till fabrikanterna för att visa upp sin lösning. Är det fel att dela med sig information, alla tror att det jämt är en baktanke med i spelet.
Men man kanske skulle sluta med detta, då det anses av många vara fel på något sätt.
Sedan är det ju upp till var och en att testa, eller vid nyinstallation ta del av erfarenheter. Givetvis så kan man inte göra dessa tester om man inte har flödesmätare som exempel, här kan man ha hjälp av dessa för att se vad som händer. Inget säger ju att man måste ha detta som standard i ett system. Data är så vanligt idag så här finns det ju billiga lösningar för att ha kontroll på sitt system, men det är ju upp till var och en hur mycket teknikfrik man är och vill lägga pengarna på.
Han jobbar som alla andra så det kommer säkert upp bilder med förklaring när tid finns. Bilder säger mer ibland än text, då det lätt blir missförstånd.
Men som det verkar som när jag läst delar i slutet av denna tråd så är det dom som börjar förstå vad det handlar om.
Det vore kanske bättre att ställa korta frågor, istället för att hela tiden kritisera sönder tråden, då kanske han skulle ha en bättre chans att svara. Det kanske också skulle komma till en snabbare lösning för dom som ej förstår. Iblnad kanske man även får vänta på en fråga, då han kanske vill kontrollera saken innan man ger ett svar, eller kanske så ligger svaret tidigare i tråden, och man väljer att hoppa över detta.
Men man kanske skulle sluta med detta, då det anses av många vara fel på något sätt.
Sedan är det ju upp till var och en att testa, eller vid nyinstallation ta del av erfarenheter. Givetvis så kan man inte göra dessa tester om man inte har flödesmätare som exempel, här kan man ha hjälp av dessa för att se vad som händer. Inget säger ju att man måste ha detta som standard i ett system. Data är så vanligt idag så här finns det ju billiga lösningar för att ha kontroll på sitt system, men det är ju upp till var och en hur mycket teknikfrik man är och vill lägga pengarna på.
Han jobbar som alla andra så det kommer säkert upp bilder med förklaring när tid finns. Bilder säger mer ibland än text, då det lätt blir missförstånd.
Men som det verkar som när jag läst delar i slutet av denna tråd så är det dom som börjar förstå vad det handlar om.
Det vore kanske bättre att ställa korta frågor, istället för att hela tiden kritisera sönder tråden, då kanske han skulle ha en bättre chans att svara. Det kanske också skulle komma till en snabbare lösning för dom som ej förstår. Iblnad kanske man även får vänta på en fråga, då han kanske vill kontrollera saken innan man ger ett svar, eller kanske så ligger svaret tidigare i tråden, och man väljer att hoppa över detta.
Karla1, jag menar inte att vedprofilen gör någon ekonomisk vinst på att andra kopplar enligt hans ideer.
Det jag frågade efter, och som jag tyckte jag uttryckte ganska klart var hur stor vinst kan man göra genom att anamma dessa ideer?
Finns det inget att tjäna så undrar jag varför man skall skapa ett mer instabilt system?
Ok, det kanske är svårt att sätta förtjänsten i kronor med tanke på att priset för veden varierar, och hur mycket man värderar sin arbetstid men t.ex. hur stor ökning av verkningsgraden man kan förvänta sig gentemot en standarkoppling vore intressant att veta.
Det jag frågade efter, och som jag tyckte jag uttryckte ganska klart var hur stor vinst kan man göra genom att anamma dessa ideer?
Finns det inget att tjäna så undrar jag varför man skall skapa ett mer instabilt system?
Ok, det kanske är svårt att sätta förtjänsten i kronor med tanke på att priset för veden varierar, och hur mycket man värderar sin arbetstid men t.ex. hur stor ökning av verkningsgraden man kan förvänta sig gentemot en standarkoppling vore intressant att veta.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Jo, det har jag vid ett flertal gånger gjort men ännu ej erhållit något svar....Karla1 skrev:Det vore kanske bättre att ställa korta frågor, istället för att hela tiden kritisera sönder tråden, då kanske han skulle ha en bättre chans att svara.
Laddningsflödet är fortfarande okänt, det enda som framkommit är att det inte är 70 l/h......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Eldar man med en panna på 10 kW så tar det 3 tim att ladda en 500 l tank 52° (30 kWh) men om man har en panna på 30 kW så tar det 1 tim, Hur kan flödet va samma??????Ved Profilen skrev:
Vi talar om laddningsflöden. Visst man måste ha effekt på pannan för att laddomaten skall öppna. Men pannans effekt vid laddning har ingenting med flöden att göra..
Vedprofilen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
Låter bra, ser fram emot värdet. Är faktiskt lite nyfiken.......Ved Profilen skrev:Jo då flödet kommer jag vill bara lugna mig lite och kolla så att allting stämmer denna gång. Så att det inte blir fel igen.
Ved Profilen
Moderator
-
- Pannrumsnisse!
Jodå ! Det blir nog en fortsatt bra tråd jag tror det börjar klarna lite.
Jag trodde faktiskt också att laddomaten ändrade sig med effekten innan jag skaffade mina mätare. Men så verkar inte fallet. Men Andrès tänkande förstår jag inte.
Effekten på en panna har ju med tid att göra. Som ett exempel.
Om vi struntar i laddomaten och tokkopplar en vanlig tank som är slavkopplad till vilken panna som helst ,alltså bara rundpumpning genom pannan och tank, med en vanlig grundfors pump som vi ställer på exakt samma hastighet låt oss säga på läge 2.
Då är det bara frågan om vilken tid det tar att ladda tanken varav pannans effekt har stor betydelse. Och effekten har jag förklarat förut i denna tråd. Att en viss mängd ved innehåller en viss mängd energi vi säger 100 kwh för att göra det enkelt. Brinner då pannan i 2 timmar blir effekten på pannan 50 kW brinner pannan i 4 timmar blir effekten 25 kW osv..
Lägger jag in ett fullt inlägg med sur ved i den valda pannan kommer brinntiden att bli längre med lägre effekt som följd.
Men lägger jag in samma mängd ved i samma valda panna som är snus torr då kommer brinntiden att bli avskyvärt mycket kortare med mycket högre effekt som följd.
Med detta exempel har flödet från pumpen ingen som helst betydelse. Detta gäller även laddomat iaf enl min mätare.
Enklare än så här går det inte att förklara. Nu vill jag inte skriva om detta igen då blir tråden för tjatig enl min mening.
Hoppas verkligen att alla förstår det här nu..
Jag trodde faktiskt också att laddomaten ändrade sig med effekten innan jag skaffade mina mätare. Men så verkar inte fallet. Men Andrès tänkande förstår jag inte.
Effekten på en panna har ju med tid att göra. Som ett exempel.
Om vi struntar i laddomaten och tokkopplar en vanlig tank som är slavkopplad till vilken panna som helst ,alltså bara rundpumpning genom pannan och tank, med en vanlig grundfors pump som vi ställer på exakt samma hastighet låt oss säga på läge 2.
Då är det bara frågan om vilken tid det tar att ladda tanken varav pannans effekt har stor betydelse. Och effekten har jag förklarat förut i denna tråd. Att en viss mängd ved innehåller en viss mängd energi vi säger 100 kwh för att göra det enkelt. Brinner då pannan i 2 timmar blir effekten på pannan 50 kW brinner pannan i 4 timmar blir effekten 25 kW osv..
Lägger jag in ett fullt inlägg med sur ved i den valda pannan kommer brinntiden att bli längre med lägre effekt som följd.
Men lägger jag in samma mängd ved i samma valda panna som är snus torr då kommer brinntiden att bli avskyvärt mycket kortare med mycket högre effekt som följd.
Med detta exempel har flödet från pumpen ingen som helst betydelse. Detta gäller även laddomat iaf enl min mätare.
Enklare än så här går det inte att förklara. Nu vill jag inte skriva om detta igen då blir tråden för tjatig enl min mening.
Hoppas verkligen att alla förstår det här nu..
Till Ved Profilen och alla andra entusiaster.
Jag har med stort intresse läst och följt den här tråden och finner den utomordentligt intressant.
Jag tror att många fler än jag skulle vinna på att riktigt fundera på och läsa igen och igen vad som egentligen svaren är.
Vedprofilens resonemang är helt rätt MEN det finns mer än en väg till framgång. Man kan som VP skrev "tokkoppla" och ändå få en väl fungerande anläggning om alla saker (av en händelse) skulle harmonera.
T.ex halvkass pump, delvis igensatta rör o.s.v.
Jag har tidigare eldat med vet i många år (Solo plus 30kw och 3*500 liter ack + solfångare och dessutom uppvärmning av pool) och kommit till utmärkta resultat men vet inte alltid varför (trial and error) jag blir nästan sugen på att stoppa min pelletsanläggning och återuppta hobbyn vedeldning nu när man får så pass hyfsat vetenskaplig input.
Keep up your good work VP
Jag har med stort intresse läst och följt den här tråden och finner den utomordentligt intressant.
Jag tror att många fler än jag skulle vinna på att riktigt fundera på och läsa igen och igen vad som egentligen svaren är.
Vedprofilens resonemang är helt rätt MEN det finns mer än en väg till framgång. Man kan som VP skrev "tokkoppla" och ändå få en väl fungerande anläggning om alla saker (av en händelse) skulle harmonera.
T.ex halvkass pump, delvis igensatta rör o.s.v.
Jag har tidigare eldat med vet i många år (Solo plus 30kw och 3*500 liter ack + solfångare och dessutom uppvärmning av pool) och kommit till utmärkta resultat men vet inte alltid varför (trial and error) jag blir nästan sugen på att stoppa min pelletsanläggning och återuppta hobbyn vedeldning nu när man får så pass hyfsat vetenskaplig input.
Keep up your good work VP
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
-
- Pannrumsnisse!
Jaa visst ! Jag en riktig skojare men bara privat. Aldrig på jobbet eller på forumet
Men nu kommer en ytterligare förklaring hur laddomaten fungerar.
Laddomaten har bara 2 st temperaturer att ändra sig efter. Det ena är Laddnings temperaturen som pannan levererar. Den andra temperaturen kommer in i laddomaten ( Eller om vi kallar den för termostatventil ) från bottentemperaturen från tankarna. Obs ! Pumpen skapar dessa flöden.
Har pannan full effekt känner termostaten av denna laddnings temperatur och termostaten stänger då något men å andra sidan öppnar den mera nedåt för att skicka in mera laddningstemp i tankarna för att blanda eller fördela temperatur flödena. Alltså får laddomaten / termostaten mera kylning men med samma flöde. Denna fördelar alltså bara temperaturflödet så att pannan hålles i konstant temperatur under hela eldningen. Flödet kommer iaf att vara det samma.
Tänker man nu smart att laddomaten fungerar bara som en blandningsventil då måste man förstå vad som händer. Ökar temperaturen till termostaten från laddningen stryper den flödet men då ökar kylnings flödet från tankarnas botten temperatur i stället. Den är bara till för att hålla värmepannan ungefär vid samma temperatur vid laddning.
Är det så svårt att förstrå det här
Ved Profilen....

Laddomaten har bara 2 st temperaturer att ändra sig efter. Det ena är Laddnings temperaturen som pannan levererar. Den andra temperaturen kommer in i laddomaten ( Eller om vi kallar den för termostatventil ) från bottentemperaturen från tankarna. Obs ! Pumpen skapar dessa flöden.
Har pannan full effekt känner termostaten av denna laddnings temperatur och termostaten stänger då något men å andra sidan öppnar den mera nedåt för att skicka in mera laddningstemp i tankarna för att blanda eller fördela temperatur flödena. Alltså får laddomaten / termostaten mera kylning men med samma flöde. Denna fördelar alltså bara temperaturflödet så att pannan hålles i konstant temperatur under hela eldningen. Flödet kommer iaf att vara det samma.
Tänker man nu smart att laddomaten fungerar bara som en blandningsventil då måste man förstå vad som händer. Ökar temperaturen till termostaten från laddningen stryper den flödet men då ökar kylnings flödet från tankarnas botten temperatur i stället. Den är bara till för att hålla värmepannan ungefär vid samma temperatur vid laddning.
Är det så svårt att förstrå det här

Ved Profilen....
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 22 jan, 2008 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Pannrumsnisse!
Ja jag vinner ca 6 till 8 timmars längre lagringskapacitet i tankarna med mitt förslag. Under förutsättning att tankarna är bra isolerade. Men jag tror att man vinner på mitt kopplingsförslag i längden iaf även om tankarna är dåligt isolerade. Tänk på att jag förklarar inte att man skall ligga på gränsen till kokning. Men man gör det vid mitt förslag. OBS!carpelux skrev:En kort fråga i repris.
Hur mycket vinner man i ökad verkningsgrad på att öka temperaturen i pannan från vedertagna normala värden till på gränsen till kokning?
Returen från radiatorena skall blandas in i returen från botten på tankarna som sedan skall blandas in i laddomaten.. Då kan man ligga på dessa temperaturer utan att pannan och acktankarna kokar. Pannan får då kylning den smarta vägen.
Verkningsgraden vinner man nog på med att tankarnas energi inehåll räcker längre samt att man värmer upp tankarna till en högre temperatur vid ett och samma tillfälle. Miljön mår också bättre vid färre uppstarter av en ved panna. Även om den är miljögodkänd....
Nu skriver jag inget mera om det här. Min koppling av panna och tankar finns redan i tråden.
Ved Profilen..
Ja just de....
Hophoj alla flödesfantaster. Siggegubben här igen. Långt tillbaka till tråden, då antal timmars eldning blev fel. Skitsak samma de tar 2,5 timmar för mig o elda, sen menar jag att den sista brasan el. glöden ska brinna ut då har jag kopplat en Siggestedt dragregulator med en timmer före (0-2timmar). Om jag då höftar att de brinner i 20 minuter till ställer jag de på 25min. Då vet jag att veden brunnit klart och möjligtvis glöden oxå, men jag slipper den sista trippen till pannrummet. Då jag inte har en modern panna som "lägger av", typ bryter fläkten eller dylikt, kan jag om jag vill bara ställa timmer`n o åka hemifrån. Självdrag i pannan hatar jag, kyler ju som f..n. Sen åter till tråden, ni pratar om flöden o grejer.. Men de finns inte ett pannrum som är de andra likt. Olika pannor, hur mycket e pannan o rör isolerade, (strålningförlust). Vill man ha viss strålningförlust, då man kan lagra 15-20m3 ved i pannrummet. De som funkar skitbra för nån kanske e kass för nån annan. Man kanske skulle dra igång busturer för vedeldare o kolla in andras pannrum. Ps alla har nog rätt, men då gäller de nog bara deras egen anläggning. Pss Tänker inte byta ett rörjävel så länge jag eldar så billigt som jag gör.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Ja men vi pratade om laddningsflödet till tankarna där det var viktigt med lågt flöde och skiktning enl dig.Ved Profilen skrev:Jaa visst ! Jag en riktig skojare men bara privat. Aldrig på jobbet eller på forumet![]()
Är det så svårt att förstrå det här![]()
Ved Profilen....
Hela din tråd handlar ju om att ha så låga flöden som möjligt, där du t ex säger att man bör strypa det vertikala röret in i laddomaten för att öka intaget av kylvatten när väl termoventilen öppnar. Här gör ju din strypning så att flödet till tankarna ökar!
Nu pratar du återigen om det internaflödet i laddkretsen, det är ju totalt ointerssant hur flödena är där.
Baaahhhhhhh

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
Det är inte alls svårt att förstå hur laddomaten fungerar. Det svåra är att förstå hur du tänker. Ena stunden säger du att laddomaten stryper flödet, eller omfördelar flödet. I nästa stund säger du att flödet är konstant.Ved Profilen skrev: Tänker man nu smart att laddomaten fungerar bara som en blandningsventil då måste man förstå vad som händer. Ökar temperaturen till termostaten från laddningen stryper den flödet men då ökar kylnings flödet från tankarnas botten temperatur i stället. Den är bara till för att hålla värmepannan ungefär vid samma temperatur vid laddning.
Är det så svårt att förstrå det här![]()
Vi tar det här en gång till: Med högre effekt på pannan så ökar laddomaten flödet till tankarna för att hålla temperaturen i värmepannan vid samma temperatur. Eller hur?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör