Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
SIGGE
Gallringsobjekt

Helt korrekt....

Inlägg av SIGGE »

Har tänkt skaffa en tank till(står i min undertext). Tror nog att de blir som du beskriver. Vv beredare i panna e skit då tappvarmvattnet pendlar i temp. Laddar tillbaka till pannan med ca 50gradigt vatten. vill inte ha högre temp då pannan e så dåligt isolerad. Bra tråd de här. Nån mer som har samma bekymmer som jag?
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Helt korrekt....

Inlägg av Ved Profilen »

SIGGE skrev:Har tänkt skaffa en tank till(står i min undertext). Tror nog att de blir som du beskriver. Vv beredare i panna e skit då tappvarmvattnet pendlar i temp. Laddar tillbaka till pannan med ca 50gradigt vatten. vill inte ha högre temp då pannan e så dåligt isolerad. Bra tråd de här. Nån mer som har samma bekymmer som jag?
Nu skall jag vara lite kaxig :lol: Du skall inte tro . Gör som jag beskriver :wink:
SIGGE
Gallringsobjekt

hophoj

Inlägg av SIGGE »

Hahaha, ja den va ju bra. Funkar de inte bra så får du ju reda på de... Jag lovar, haha. Har du nått mer bra tips. Har du själv eldat med en gammal panna, typ som min Alpha?
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: hophoj

Inlägg av Ved Profilen »

SIGGE skrev:Hahaha, ja den va ju bra. Funkar de inte bra så får du ju reda på de... Jag lovar, haha. Har du nått mer bra tips. Har du själv eldat med en gammal panna, typ som min Alpha?
Jag har uppgifter och koll på dom flesta pannor på marknaden. :wink:

Har du Alpha keram panna :?:
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 19 jan, 2008 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
SIGGE
Gallringsobjekt

kilowatt

Inlägg av SIGGE »

Har du märkeffekt för min panna. De e en trekombipanna, el, olja, ved. Alpha 93 års modell. Står ju på pannan men inte vilket bränsle som topp effekten anger.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: kilowatt

Inlägg av Ved Profilen »

SIGGE skrev:Har du märkeffekt för min panna. De e en trekombipanna, el, olja, ved. Alpha 93 års modell. Står ju på pannan men inte vilket bränsle som topp effekten anger.
Är det den blåa pannan du har med 3 st luckor till höger med 2 st spjäll på övre luckan med 2 st svarta kulor på?? och en stång i mitten?
SIGGE
Gallringsobjekt

nix

Inlägg av SIGGE »

Den e grå med 3 luckor till höger. Överst sotlucka med baffelplåt innanför. I mitten e vedinkast. Längst ner till höger e asklucka med draglucka. Längst ner till vänster satt oljebrännare, men den e väck. De hållet använder jag som primärluft. Alltså brännkammarn får luft från två oilka håll. Blir ett jävla drag med fina blå lågor. Ovanför gamla brännar hålet har jag en elpatron i fall att... Alldrig använd men e kan lika gärna sitta kvar. Hoppas jag inte glömde något, du får fråga igen isåfall.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: nix

Inlägg av Ved Profilen »

SIGGE skrev:Den e grå med 3 luckor till höger. Överst sotlucka med baffelplåt innanför. I mitten e vedinkast. Längst ner till höger e asklucka med draglucka. Längst ner till vänster satt oljebrännare, men den e väck. De hållet använder jag som primärluft. Alltså brännkammarn får luft från två oilka håll. Blir ett jävla drag med fina blå lågor. Ovanför gamla brännar hålet har jag en elpatron i fall att... Alldrig använd men e kan lika gärna sitta kvar. Hoppas jag inte glömde något, du får fråga igen isåfall.
Ok ! Då är märkeffekten för ved 25 kW. Men du kan använda dig av formeln som ligger tidigt i denna tråd då kan du räkna ut ganska exakt hur effekten på din panna är. Det beror på vedmagasinets volym samt vilken tid det tar att elda upp veden.
SIGGE
Gallringsobjekt

15-28 kw

Inlägg av SIGGE »

Tackar. Va precis i pannrumet o kasta in sista omgången med ved. Kolla på märkskylten, 15-28 kw. Börja elda 19.45, med ett litet lager med stickor. Fick väl dra en 15min ca, sen har jag lagt in tre omgångar var 35:e minut. Hade 75Grader i topp o 45 i mitten o botten. Har runt 95-100 grader i pannan o tankarna om en 25 minuter, ca kl 21.05. Tycker de e helt ok, men de e ett jädra rännande till pannrummet. Förbrukning, ca 0.04m3 ved. Kanske något mindre.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu när vi återgår till flöden. Hur tänker du koppla in en vattenmantlad braskamin till ditt system? Jag tycker att det är över reklamerat i ditt fall!

Kopplar du som jag beskrtiver behöver du kanske inte någon Braskamin :wink: Möjligen under strömavbrott men min koppling skall fungera ändå om stammarna från radiatorkretsen tillåter detta.
SIGGE
Gallringsobjekt

????

Inlägg av SIGGE »

Ja de va ju nu de. Har hitta en engelsk boilerkamin på nätet som jag tänkte koppla in. Antingen blir de med en laddomat 21 som jag sätter i källar taket precis under kaminen. Kopplar laddningen från kaminen till röret på radiatorreturen. Återflödet tänkte jag hämta i botten på pannan(längst ner på höger sida). Givarkabeln tänkte jag sätta på den varma delen, röret ut från kaminen. Blir väl en backventil där på radiatorreturen oxå så man inte stör det normala radiator flödet. Hela systemet skulle nog kunna byggas med termiska trevägsventiler, men då jag gillar laddomat så tror jag på de, fast de blir ju dyrare. Men va faan spelar de för roll bara de funkar bra. Några idéer?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: ????

Inlägg av Ved Profilen »

SIGGE skrev:Ja de va ju nu de. Har hitta en engelsk boilerkamin på nätet som jag tänkte koppla in. Antingen blir de med en laddomat 21 som jag sätter i källar taket precis under kaminen. Kopplar laddningen från kaminen till röret på radiatorreturen. Återflödet tänkte jag hämta i botten på pannan(längst ner på höger sida). Givarkabeln tänkte jag sätta på den varma delen, röret ut från kaminen. Blir väl en backventil där på radiatorreturen oxå så man inte stör det normala radiator flödet. Hela systemet skulle nog kunna byggas med termiska trevägsventiler, men då jag gillar laddomat så tror jag på de, fast de blir ju dyrare. Men va faan spelar de för roll bara de funkar bra. Några idéer?
Nu kan inte jag skriva och förklara mera. Du verkar röra till ditt system mot det katastrofala hållet . Rör inte till mitt fina kopplingsförslag. Lägg gärna ut bilder på hur du tänkt dig...

Laddomat 21 i taket :?: :?: :?: :?: Det går aldrig.........
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: ????

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev: Nu kan inte jag skriva och förklara mera. Du verkar röra till ditt system mot det katastrofala hållet . Rör inte till mitt fina kopplingsförslag. Lägg gärna ut bilder på hur du tänkt dig...

Laddomat 21 i taket :?: :?: :?: :?: Det går aldrig.........
Nu blev det för komplicerat för Vedprofilen....... då backar han som vanligt ur och vill inte skriva mer.... :?

Ditt kopplingsförslag ?!?!?!?!? Det är ju en vedertaget vida spritt kopplingsförslag.

Jodå, Laddomat i taket går, men den laddar bara så länge som pumpen i Laddomaten är i gång, när den stannar så fungerar inte självcirkulationen.
Hade själv så ett tag innan jag byggde om mitt system. Och det var inte ihopkopplat av mig utan av ett s.k. proffs, dvs rörkrökare......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: 15-28 kw

Inlägg av Wodda »

SIGGE skrev:Tackar. Va precis i pannrumet o kasta in sista omgången med ved. Kolla på märkskylten, 15-28 kw. Börja elda 19.45, med ett litet lager med stickor. Fick väl dra en 15min ca, sen har jag lagt in tre omgångar var 35:e minut. Hade 75Grader i topp o 45 i mitten o botten. Har runt 95-100 grader i pannan o tankarna om en 25 minuter, ca kl 21.05. Tycker de e helt ok, men de e ett jädra rännande till pannrummet. Förbrukning, ca 0.04m3 ved. Kanske något mindre.
1 timme och 20 min! och mindre än 40l ved och ca 50° diff på 1000liter vatten!?
Grymt om det stämmer!
Lägger du bara in 13liter i varje ilägg? Rymmer inte eldstaden mer?
19,45 start 20,00 första ilägg, 20,35 andra ilägg, 21,10......hmmm tankarna var ju fulla ca 21,05......hmmmmmmmm?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Re: kokning

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev: Jag tror att dom flesta som läser denna tråd vet att jag har rätt! Men ingen ger sig till känna.

Rätta mig om jag har fel..
Du svarar ju inte när någon ifrågasätter dina funderingar?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Låst