Ved Profilens flöden
ok kråkorna får sitt
Hävdar fortfarande att man ska ladda med topptemp, 90-94 grader då laddomaten gör sitt bästa jobb. Man ska aldrig koka systemet, men då man har ett trycksatt system som jag har,(alltså inget öppet kärl på vinden) kan man arbeta systemet med högre temp än vanligt. Fullt ös på brasan i pannan, öppna spjäll. Vedåtgång= 0.4m3/ dygn.
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
de man skriver e skit
Jag men ju 0.04 m/3 ved/dygn. Sorry. Kan man inte räkna får man skriva!
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Re: de man skriver e skit
HejSIGGE skrev:Jag men ju 0.04 m/3 ved/dygn. Sorry. Kan man inte räkna får man skriva!
Följer ämnet med stort intresse.
Det är känt att vatten kokar vid högre temperatur under tryck.
Dagens bilar utnyttjar det systemet för mindre bränsleförbrukning.
Har en nyfiken fråga kan man elda mer ekonomiskt ?
Din uppvärmda yta i m² antal personers i hushållet,och övrig extra värme ?
Har jag fattat dej rätt ? med vedförbrukning på 40 liter ved / dygn i snitt
Räknar jag rätt blir det ca 10m³ Delat på 8 månaders eldnings period ?
MVH
Ruben
Re: ok kråkorna får sitt
Även system med öppna expansionskärl är trycksatta.SIGGE skrev:Man ska aldrig koka systemet, men då man har ett trycksatt system som jag har,(alltså inget öppet kärl på vinden) kan man arbeta systemet med högre temp än vanligt.
Jag har 0,65 bar på min mätare ovanför pannan med öppet exp.kärl. Och nere vid eldstaden är det 0,7 bar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej Roli o alla andra som läser detta.Roli skrev:Även system med öppna expansionskärl är trycksatta.SIGGE skrev:Man ska aldrig koka systemet, men då man har ett trycksatt system som jag har,(alltså inget öppet kärl på vinden) kan man arbeta systemet med högre temp än vanligt.
Jag har 0,65 bar på min mätare ovanför pannan med öppet exp.kärl. Och nere vid eldstaden är det 0,7 bar.
Är jag fel ute ?
För jag har en känsla att öppet system även om det räknas som tryck i pannan har koktempreaturen nära 100°C. detta har med atmosfärens lufttryck att göra ?
Jag vet att vattnets tynglag sätt ur spel när hela mängden vanligt vatten sätts under tryck.
En enkel test kan bevisa detta.
Om ni fyller en läskedrycksflaska proppfyld med vatten
lägg i en tänsticka denna flyter på ytan eller hur ?
Lägg handflatan tätt över flaskans öppning och tryck hårt mot vattenytan,
vad händer med tändstickan, jo tändstickan sjunker till flaskans botten.
Dettta fenomen gör att koktemperaturen höjs med stigande tryck på hela vattanmassan.
Rätta mig om jag har fel.
MVH
Ruben
-
- Pannrumstomte!
Inga vätskor komprimeras under tryck. Det gör däremot luften i tändstickan. Därför minskar dess densitet och den sjunker.Olle45 skrev:Jag vet att vattnets tynglag sätt ur spel när hela mängden vanligt vatten sätts under tryck.
I ett öppet system blir trycket beroende av antal meter till systemets högsta punkt, mvp=meter vattenpelare. Dela med 10 så får du (över)trycket i bar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Tjena Ruben
Jo de stämmer med en förbrukning på 10m/3 ved per säsong. Hade du nån mer fråga angående m/2 o dylikt. Hängde inte riktigt med där. Annars står de i min undertext.
-
- Pannrumshärskare!
Tackar...
Tack så mycket. Men å andra sidan e ju kåken liten o ingen kärring har man som dushar i evighet. Däremot satte jag in nya treglasfönster i hela kåken i sommras, gjorde susen. Bara extra isolering till vinden oxå.
förklaring
Tillbaka till tråden igen. Kan nån förklara för mig varför man ska ladda med lägre temp o flöde i en modern panna? Ska ju investera i en sån va de lider. Tacksam för svar.
-
- Pannrumsnisse!
Re: förklaring
Du får läsa i tråden. Då jag förklarat detta. Du har inte förstått resonemanget. Det hela hanlar om att ladda med så hög temperatur som möjligt med så låga flöden som möjligt.SIGGE skrev:Tillbaka till tråden igen. Kan nån förklara för mig varför man ska ladda med lägre temp o flöde i en modern panna? Ska ju investera i en sån va de lider. Tacksam för svar.
låga flöden
OK. Beror de på att en modern panna har mindre vattenvolym?
-
- Pannrumsnisse!
Re: låga flöden
Jag tycker att detta med låga flöden och höga laggningstemperaturer gäller alla anläggningar oavsett pannans vatten volym. Den enda skillnaden är när man tänder en panna med mycket vattenvolym tar det längre tid innan pannan börjar att ladda tanken. Detta medför mera ved åtgång vid varje upptändning av pannan. Därför har alla moderna ved pannor liten vatten volym samt relativt stora ved magasin..SIGGE skrev:OK. Beror de på att en modern panna har mindre vattenvolym?
kokning
Problemet med min gamla panna är att om jag laddar mad lågt flöde, o då spelar de ingen roll om jag laddar med lägre temp så kokar faanskapet. Har ju 300 liter o ladda ifrån så jag får köra så. Men men man får väll lära sig o elda o ladda på ett annat sätt när jag fått in den nya pannan. Mycket tacksam för svaret. 

-
- Pannrumsnisse!
Re: kokning
Jag tror mig veta ditt problem . Du har alltså shuntgruppen och varmvatten beredningen i pannan och har 2st slav tankar. Du kan du i sådant fall skaffa en tank till med vv i och flytta shunten till tanken och koppla pannan bara som laddare av tankarna med en laddomat 21 i mellan tankarna och pannan i stället.SIGGE skrev:Problemet med min gamla panna är att om jag laddar mad lågt flöde, o då spelar de ingen roll om jag laddar med lägre temp så kokar faanskapet. Har ju 300 liter o ladda ifrån så jag får köra så. Men men man får väll lära sig o elda o ladda på ett annat sätt när jag fått in den nya pannan. Mycket tacksam för svaret.
Gör du som jag beskriver har du kopplat in tankarna som om det vore en ny installation. Då kan du elda din panna tills den har gjort sitt. Med mitt kopplingsförslag har du underlättat installationen till din nya panna. Du måste i alla fall in med en tank till till en ny modern panna som inte har vv beredning. Med mitt förslag kommer laddningen in i toppen på tanken där vv och shunten till värmen är placerad, laddar man då med ett lågt flöde så kommer tanken att bli 90 grader i toppen vid laddning då har man vv och värme till huset. Man kan även med fördel koppla i hop vv beredaren i pannan med vv i tanken då förvärms tankens vv med pannans vv beredare eller slinga.
Hur lång tid det sedan tar att ladda tanken till fullo ned till botten har ingen betydelse. Det beror på pannans kapacitet/ved etc....
Jag tror att dom flesta som läser denna tråd vet att jag har rätt! Men ingen ger sig till känna.
Rätta mig om jag har fel..