Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Hihi - Du var det första som noterat det om programvaran för brännaren *ler* Jag är förvånad över att inte icecap la en kommentar om den. Kanske lite för nytt?

När jag köpte anläggningen frågade jag om det gick att nätverksansluta brännare / panna då jag sett andra anläggningar som det fungerar med. Detta för att kunna få statestik över hur allt fungerar och går. När jag veckan innan jul fick prata med distriktsansvarig passade jag på att fråga om det finns ngt sådant. Nej, jag brukar inte ge upp då det gäller utveckling. Han svarade att det var på gång, men visste inte releasedatum. Jag antar att det kommer en programvara som utnyttjar den seriella anslutning till brännaren - och kanske pannan oxå då jag noterat att det finns en seriell port på mammabrädan (moderkortet). Om inte annat skulle jag vara nyfiken på vad man kan läsa ut ur dessa portar då det inte är så konstigt att pilla ihop ett program för seriell kommunikation :roll: Detta tillsammans med en juste databas kan ge mycket.

Vi får helt enkelt se vad det kan ge och jag hoppas att jag kan bli vid detta program ganska snart :D Ifall det ger lite intressangta fakta så kanske man kan lägga upp en hemsida med infon. Det skulle vara coolt.
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Ja, jag kommer att använda korthållsmodem eller ethernetkonverter och en dator en bit ifrån pannrummet för att köra programmet via mitt gigabitnät. Jag är väldigt nyfiken på vad det kan ge...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Jag är förvånad över att inte icecap la en kommentar om den. Kanske lite för nytt?"

Knappast troligt, det är jag som har gjort den mjukvara...

Vad som förvånar mig är att de vill släppa den, den info. jag har fått är att de kommer att hålla stenhårt i den, jag har föreslagit att göra en begränsat version (till slutanvändare) som inte har samma inställningsmöjligheter men inte fått respons på det.

Den mjukvara är servicemjukvaran som medger total kontroll över och tillgång till alla parameter samt loggning av vissa parameter vid valfri intervall om antingen 1 min eller 5 min.

Att det inte är släppt är just för att då kommer folk att koppla upp kablar mot brännarens styrenhet vilket ger problem vid åska: det är den direkta vägen in i "hjärtat" av styrningen. Samtidig ger den totala kontroll möjlighet att ställa brännaren helt och totalt fel.

Jag har av den anledning förespråkad trådlös kommunikartion till detta SAMT att använda den sekundära kommunikationsport och då begränsa vad man kan ändra.

Så ja, jag är ganska bekant med det program, jag har loggat min brännare över lång tid (innan ens Janfire kunde).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Intressangt .....

Jo, det jag saknar är just möjligheten att logga start / stopp / temperaturer etc. Även att kunna få larm till annan plats i huset när något händer.
Att ändra parametrar för just brännaren är inte i mitt intresse. Det får de som testar och utvecklar pyssla med. Skulle dock vara trevligt att få med featuren för att ladda upp ny firmware. Jo, jag vet riskerna med det oxå, då jag jobbat som tekniker i härrans massa år...

Bra idé att köra wireless eller kanske fiber :roll:

Går det att få tag i kommunikationsparametrarna för den seirella porten i pannan oxå? Skulle vara intressangt att få loggat de värdena "as well".
Skulle vara intressangt att kunna få en indikation fr förrådet när det blåser upp sig och en räknare och tidslogg på det. Då hade man enklare kunnat bedömma beställningspunkt av ny pellets...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Självklart kan jag lägga ut en beskrivning om hur man kommunicerar med NH-brännaren men jag gör det inte! Allt sådant är det Janfire som bestämmer helt och alldeles, jag har synpunkter på hur jag ser det och dom har jag framfört till Janfire.

Larm... Jovisst, när det är tomt för pellets vore det bra med ett larm fast bättre vore det med ett "nästan slut"-larm.

Jag har (självklart) en brännare som nog är äldre än din, den har kört klickfritt förutom när jag har klantat mig och då kan jag knappast skylla på brännaren ju.

Jag har loggning på, jag får en utskrift vid varje ändring i funktionen ("Askskrapning aktiverat", "Uppstart" osv.) som sparas med datum och tid

(saxat)
2008-01-06 9:18:40 Status: Stand-by
2008-01-06 9:46:48 Ashscrape initiated
2008-01-06 9:47:40 Ashscrape done
2008-01-06 10:18:32 Starting fire
2008-01-06 10:18:32 Status: Running
2008-01-06 10:28:42 Start -> Burning

och jag håller på att testa en sak med den inbyggda övervakning, jag testar hur långt jag kan sträcka tidramarna och fortfarande ha stabil funktion.

Detta medför att brännaren återställs lite då och då men jag har aldrig märkt det, det var först då jag kollade loggen att jag upptäckte det.

Så varför larm på brännaren?

Min mekanik har alltså kört i drygt 2 år, den är inte modifierat och den har kört stabilt hela tiden.

Att ha en "kommunikation" med förrådet är en helt annan sak, där kan det vara trevligt med lite förvarning på pelletsnivån.

Processorn som sitter i brännaren motsvarar i övrigt på ett ungefär en '286 på 32MHz i datorkraft och det finns alltså kraft nog att ta av.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

det jag själv skulle va intresserad av att ha på boplanet (pannan i källaren) är 1. Tempen på pannan och 2. varning när brännaren stannat.
Ska oxå sätta en sensor i mitt veckoförråd som varnar då det hållet på å sina.

Allt för å slippa kuta ner å kolla nu och då.

ang punkt 1 så är det mest för å tima duschningen .. min sambo är en hejjare på å duscha hett och länge :D .. då e de nice å timea så man inte slår på duschvattner när pannan står i "botten" läge så att säga :)

Sen ofc för statistik: körtider och pelletsåtgång, som går å föra över/regga i ett pc program...

då skulle jag vara rätt nöjd iallafall ;)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Ringde igår å bad om att få uppgraderat min NH med "nya" askskrapan å hela den biten..
Idag dök han upp, först med en NH som visade sig vara fel..det var en gammal som ännu inte åtgärdats alls...han trodde det skulle vara en utbytes då leverantören sagt det till honom.

Så han for tillbaka, hitta ingen annan utbytes, blev lite ilsk, och efter lite övertalning kom han tillbaka med en sprillans ny från 07v44 ...

tack o bock för det :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Icecap skrev:Självklart kan jag lägga ut en beskrivning om hur man kommunicerar med NH-brännaren men jag gör det inte! Allt sådant är det Janfire som bestämmer helt och alldeles, jag har synpunkter på hur jag ser det och dom har jag framfört till Janfire.
...ja, varför skulle du
Icecap skrev: Larm... Jovisst, när det är tomt för pellets vore det bra med ett larm fast bättre vore det med ett "nästan slut"-larm.
Detta är precis vad jag menar. Om man kan hålla koll på hur många ggr förrådet "blåst upp sif" så skulle man kunna få en indikation på hur många kilo eller liter det finns kvar. Kräver givetvis lite tester och beräkningar etc, men kan ge en god fingervisning. :roll:
Icecap skrev: Jag har (självklart) en brännare som nog är äldre än din, den har kört klickfritt förutom när jag har klantat mig och då kan jag knappast skylla på brännaren ju.
..klart att du har....
Icecap skrev: Jag har loggning på, jag får en utskrift vid varje ändring i funktionen ("Askskrapning aktiverat", "Uppstart" osv.) som sparas med datum och tid

(saxat)
2008-01-06 9:18:40 Status: Stand-by
2008-01-06 9:46:48 Ashscrape initiated
2008-01-06 9:47:40 Ashscrape done
2008-01-06 10:18:32 Starting fire
2008-01-06 10:18:32 Status: Running
2008-01-06 10:28:42 Start -> Burning

och jag håller på att testa en sak med den inbyggda övervakning, jag testar hur långt jag kan sträcka tidramarna och fortfarande ha stabil funktion.
Precis vad jag menar. Att sedan trycka ner datat i en MySql databas och sedan kunna rita upp lite grafer etc. Intressangt skulle vara att få med olika temperaturer oxå :D

Icecap skrev: Så varför larm på brännaren?
Behöver jag ens kommentera det??? :shock:
För de som inte är så lyckligt lottade att ha en panna som går felfritt så skulle det vara bra med en loggfunktion och en extern varningslampa som kan påvisa att det är något som inte är som det skall. Detta även för att slippa illasinnade elräkningar för att pannan har gått på elbaron ett tag.
Under en period var jag tvungen att pilla till brännaren minst en gång i veckan. Tur att pannrummet ligger vägg i vägg med tvättstugan så att man kunde ha koll.... Jag vet heller inte hur många gånger som brännaren startat först på andra försöket vilket innebär minst 30 minuters fördröjning innan den är igång och kör för fullt. Detta tydligen för att en sensor lossat.

Så mycker som du försvarar produkten kan man tro att det är så att du vet att det är många problem och omstarter att det vore dåligt att ha ett loggprogram? *retas*

Grimreaper - Grattis till en ny brännare :D
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bara som en lite :geek:

Den log jag saxade ifrån är min debug-log, jag har självklart en driftlog också men den vill jag inte visa då den kommer att leda till en massa frågor som jag inte vill besvara i nuläget.

Men skilja på brännare och förrådsstyrning, självklart vore det trevligt att ha en länk till brännaren som kan tända "röda lampan" och även medge avläsning av vissa parameter, det är på tal hos Janfire men det är inte beslutat exakt hur, det finns en hel del frågor som ska redas ut: länksätt, pristak, garanti, ombyggnad, kostnader, utbildning osv.

Dessa saker är inte min avdelning, jag är tekniker. Känns befriande! Jag ska bara svara på OM det går och min chef räknar på vad det kostar och Janfire våndas ;-)
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag har byggt en egen loggfunktion som mäter gångtiderna på skruven och sedan loggar dessa i en MSSql databas. (Jag använde ett enkelt I/O-kort med usbutgång från Elfa för några hundralappar och en gammal avdankad IBM T23 laptop som blev över på jobbet)

Mäter jag sedan kalibreringsvärden över en lite längre period, säg en 4-5minuters gångtid så får jag riktigt bra siffror från min logg.
(jag har inte kört längre än sedan i fredags, men det stämmer väldigt väl med hur mycket jag fyllt på i förrådet under tiden).

Som en liten bonus kan jag också logga "var" i körningen brännaren befinner sig, (den kan gå antingen i Uppstart/Min/Max eller Vänteläge).

Jag har också kopplat på ett gsmmodem så jag dels kan få larmn från brännaren skickade som SMS, men även möjligheten för att skicka in sms och få statusrapport-sms automatskickade tillbaka.
Exempel på SMS-statusrapport, senaste 4 händelserna skrev: 22:23 Max
22:21 Min
22:17 Uppstart
19:44 Vänteläge 2.4Kg
18:48 Max
18:45 Min
18:40 Uppstart
17:08 Vänteläge 2.3Kg
16:16 Max
16:14 Min
16:08 Uppstart
14:44 Vänteläge 2.2Kg
Och summerat per dygn ser det t.ex. utsåhär:
Date Kg kWh Starter
080103 10.44 50.13 4
080104 24.00 115.20 9
080105 26.30 126.26 9
080106 25.78 123.74 10
080107 23.64 113.46 9
080108 19.02 91.28 8
Man kan såklart vidareutveckla detta mycket, t.ex. logga temperaturer både utomhus o i panna (kortet har 2 analoga ingångar som skulle kunna vara lämpliga för detta), men till en början funkar det rätt bra.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
LynxX
Fröträd

FYI

Inlägg av LynxX »

Liten statusrapport -

Brännare, panna och förråd fungerar fortfarande kladerfritt. Jag har inte sprungit på brännaren med att starta om uppstarts-sekvensen sedan sensorn sattes på rätt plats. Detta är trolig felorsak. Funderar fortfarande på hur länge kabelskon kommer att sitta kver där den skall vara...

Förrådet har iofs inte blåst upp sig än sedan det sköts en bussning. Skall bli spännande att se om det klarar sig vid nästa påfyllning.

Jo, jag måste justera min nattsänkning av temp innomhus. Huset hinner inte bli varmt på den tid jag har satt idag. Från att huset går upp fr sparläge tills att det är varmt och gott tar ca 3 timmar. Det är en ökning på ca 3-4 grader just nu. Jag har noterat att shunten öppnat ungefär 1/3 när ökning fr 18 till 21 grader sker. Ja, jag har satt klockan på styrningen att sänka till 14 grader men vid denna årstiden så reglerar den självt att sänkningen inte blir så stor. Blir det en sisådär -5 grader så sänker den inte alls. Och ja, jag har satt tiden till komforttemp mellen kl 17 och 23. Ingen ökning på morgonen. Jag får för mig att detta sparar pellets, men jag är inte säker då jag inte fört statestik på det...
Denna justering är behövlig sedan servise. Jag kör nu på 12 kw utan underhållsfyr. Servicekillen fr Janfire kommenterade att det troligen inte behövdes iom att brännaren inte startat på 45 minuter då vi drack kaffe. Himla duktig kille btw..

Icecap - Javisst är det skönt att vara tekniker - Jag är det oxå fast på Volvo IT...

Johano - Jag tror att det är dax för dig att starta en ny tråd och lägga upp lite kopplingsscheman ect på vad du gjort. Kanske en openlicens på ditt program så att vi alla kan utveckla det? Använder du VB eller ngt annat prog språk? Jag noterade att du använder MSSql. Kolla på MySql. Lite billigare *ler* Skulle oxå vara kul att veta vilka komponenter du använt fr Elfa.
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

FYI - Min leverantör har fortfarande inte hört av sig sedan Janfire var här. Jag är helt övertygad om att de vet att Janfire har varit här. Det kommer säkert att höra av sig och försöka fakturera de sista pengarna jag har hållt inne för att de inte levererat vad som var överenskommet...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Nu är 0,141 ton förbrukade på en vecka. Låter ytterst rimligt...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Hej alla,

Dax för en uppdatering.
I går, fredag, så väntade en postpaketsavi på mig i brevlådan. Ett paket fr Janfire med prylar. Kul! Precis en vecka efter att servicekillen var här. Bra jobbat.
Jag var iväg och hämtade upp det och det rasslade gott. Ja, skruv och mutter har en speciell klang när de rasslar runt i en kartong. Nyfiket öppnade jag och inspekterade innehållet. En ny strumpa till mellanförrådet (äntligen efter två års väntan) och fästdetaljer. Noterade att strumpan ändrat båda format och funktion. En dragkedja för att kunna öppna den utan demontering. Smart. Samt att den är lite mindre. Ja, den gamla var kanske lite väl stor. Skall bli spännande att se om den har bättre passform. Den gamla fick man vrida runt skruven för att den skulle passa hyffsat.
Funderar på att gå till plåtslagaren och be dem bocka till en plåt för att förbättra funktion på mellanförrådet innan jag börjar skruva. Nu skall jag slippa högen med pellets på pannrummsgolvet...

Dock lades en viss sordin på innehållet. Jag ville ha en ny kontakt och stift så att det finns på plats hos mig vid nästa tillfälle jag behöver serva brännaren. Detta för att ingen av de servicekillarna som varit här har haft det med sig. Vad kan en kontakt och ett par stift kosta ? :| 15-20 kr?
Nåväl, jag får kolla med Icecap om han kan ge mig modellnummret på den så att jag kan skaffa fram en engen...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om det är kontaktdonet med lågspänningssignaler (tätare mellan stiften) är det Molex SDA-5569-NA-serien, att servicekillerna inte fixar detta är nog för att de inte har krimptång till dessa, detta är dock bara en gissning från min sida med tången.
Är inte PK!
Skriv svar