Icecap skrev:Självklart kan jag lägga ut en beskrivning om hur man kommunicerar med NH-brännaren men jag gör det inte! Allt sådant är det Janfire som bestämmer helt och alldeles, jag har synpunkter på hur jag ser det och dom har jag framfört till Janfire.
...ja, varför skulle du
Icecap skrev:
Larm... Jovisst, när det är tomt för pellets vore det bra med ett larm fast bättre vore det med ett "nästan slut"-larm.
Detta är precis vad jag menar. Om man kan hålla koll på hur många ggr förrådet "blåst upp sif" så skulle man kunna få en indikation på hur många kilo eller liter det finns kvar. Kräver givetvis lite tester och beräkningar etc, men kan ge en god fingervisning.
Icecap skrev:
Jag har (självklart) en brännare som nog är äldre än din, den har kört klickfritt förutom när jag har klantat mig och då kan jag knappast skylla på brännaren ju.
..klart att du har....
Icecap skrev:
Jag har loggning på, jag får en utskrift vid varje ändring i funktionen ("Askskrapning aktiverat", "Uppstart" osv.) som sparas med datum och tid
(saxat)
2008-01-06 9:18:40 Status: Stand-by
2008-01-06 9:46:48 Ashscrape initiated
2008-01-06 9:47:40 Ashscrape done
2008-01-06 10:18:32 Starting fire
2008-01-06 10:18:32 Status: Running
2008-01-06 10:28:42 Start -> Burning
och jag håller på att testa en sak med den inbyggda övervakning, jag testar hur långt jag kan sträcka tidramarna och fortfarande ha stabil funktion.
Precis vad jag menar. Att sedan trycka ner datat i en MySql databas och sedan kunna rita upp lite grafer etc. Intressangt skulle vara att få med olika temperaturer oxå
Icecap skrev:
Så varför larm på brännaren?
Behöver jag ens kommentera det???
För de som inte är så lyckligt lottade att ha en panna som går felfritt så skulle det vara bra med en loggfunktion och en extern varningslampa som kan påvisa att det är något som inte är som det skall. Detta även för att slippa illasinnade elräkningar för att pannan har gått på elbaron ett tag.
Under en period var jag tvungen att pilla till brännaren minst en gång i veckan. Tur att pannrummet ligger vägg i vägg med tvättstugan så att man kunde ha koll.... Jag vet heller inte hur många gånger som brännaren startat först på andra försöket vilket innebär minst 30 minuters fördröjning innan den är igång och kör för fullt. Detta tydligen för att en sensor lossat.
Så mycker som du försvarar produkten kan man tro att det är så att du vet att det är många problem och omstarter att det vore dåligt att ha ett loggprogram? *retas*
Grimreaper - Grattis till en ny brännare