Bara så det inte blivit något missförstånd, vilket skvallerrör pratar du om? Det kan finnas två, ett från varmvattnet och ett från radiatorkretsen.mattem skrev:Nej, har haft en burk därunder för att kolla.
mvh
Tack. Lärorikt forum det här. Låter ju rimligt att radiatorkretsen är ett slutet system.Shakespeare skrev:Den mäter knappast om radiatorvatten läcker ut. Såvida inte det är vv-beredaren som läcker ut i radiatorkretsen och vidare ut genom övertrycksventilen. Men då skulle trycket vara högre och burken full med vatten.Mlund skrev:Du kan ju alltid kolla på husets vattenmätare om du har något läckage. Står den helt stilla så kan du förmodligen slappna av och fortsätta fira jul. Vid även det minsta läckage så rör sig det lilla hjulet på mätaren.
mvh
Det förklarar allt för mig som undrat var min läcka försvann efter ett par år som jag aldrig lyckades hitta. Det var helt enkelt blåsan som tappat tryck.Kjell Johansson skrev:Hej
Ett vanligt fel
DU HAR INGEN LÄCKA I DITT SYSTEM UTAN SLÄPP TRYCKET I BLÅSAN.
EXPANSIONKÄRLET ÄR FÖR TRYCKT TILL 2,5 BAR.
DU SKALL HA 0,2 BAR PLUS 0,1 BAR PER METER TILL HÖGSTA ELEMENTET.
NORMALT 0,2 BAR + FEM METER= 0,7 BAR I BLÅSAN
MVH KJELL
1. Nej, då mäter du aldrig lägre än systemtrycket. OM du skulle mäta högre tryck på bilventilen så kan du iof konstatera att du har aldeles för högt tryck i blåsan. Du måste ha tömma ner systemet så det blir trycklöst. Ibland kan kärlet var inkopplat med två ventiler så att man kan koppla bort det och bara tappa ur kärlet men man får aldrig koppla ur säkerhetsventilen.Taxen skrev:För att summera lite så ställer jag en fråga![]()
1.Har 25 liters slutet kärl.Skall jag ta en lufttrycksmätare och mäta i ventilen på gaveln?
2.Är det bara att mäta rakt av fast anläggningen är i drift?
3.Behövs det stängas av något,som värmeshunt e.d.?
4.Är det bara till att ta cykelpumpen och köra till 0,5kg?
5.Vad skall pannmätaren stå på?Värmen låg eller hög?Skall mvp justeras efter nålen?Är inställd på att vara 5-6m.