Systemtrycket sjunker till 0.5 bar

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

mattem skrev:Nej, har haft en burk därunder för att kolla.
Bara så det inte blivit något missförstånd, vilket skvallerrör pratar du om? Det kan finnas två, ett från varmvattnet och ett från radiatorkretsen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
mattem
Gallringsobjekt

Inlägg av mattem »

Det ifrån tryckkärlet/radiatorkretsen. Men det ifrån VV-kretsen sitter brevid och jag har inte sett något dropp på golvet ifrån det.

Är säkert ventilen på det ena elementet, fast jag har aldrig tänkt på det bara eftersom den har slutat läcka efter någon dag. Men då avdustar det säkert av värmen när det blir såpass lite som läcker till sist.

Återstår att se hur det blir nu när den är stängd och radiatorn är kall om det fortsätter läcka hela tiden eller slutar efter någon dag som det brukar.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ett sånt här IPX kärl på 25 liter.sitter i pannrummet.Är tydligen förfyllt med luft,då jag ej ser nån nippel.
http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Sk%C3 ... 3%A4rl.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Täcklocket sitter på luftventilen...

Skruvas av, vanlig bilventil under.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

mattem skrev:Det ifrån tryckkärlet/radiatorkretsen.
Ok, då är det ju rätt. :thumright:

Tror du att dunstar så mycket från en läckande koppling? Måste ju vara flera liter per vecka :scratch: Du kanske också skulle kolla förtrycket i blåsan?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mlund
Prima virke

Inlägg av Mlund »

Shakespeare skrev:
Mlund skrev:Du kan ju alltid kolla på husets vattenmätare om du har något läckage. Står den helt stilla så kan du förmodligen slappna av och fortsätta fira jul. Vid även det minsta läckage så rör sig det lilla hjulet på mätaren.
Den mäter knappast om radiatorvatten läcker ut. Såvida inte det är vv-beredaren som läcker ut i radiatorkretsen och vidare ut genom övertrycksventilen. Men då skulle trycket vara högre och burken full med vatten.
mvh
Tack. Lärorikt forum det här. Låter ju rimligt att radiatorkretsen är ett slutet system.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
CO2 minus
Späd planta

Systemtrycket sjunker till under 0.5 bar

Inlägg av CO2 minus »

Jag hade en läcka, kollade på vattenmätaren när jag fyllde på, det visade sej att 1 dl per dygn försvann. Gick igenom kopplingarna ytterligare en gång när jag insåg att det var så lite. Fann lite blött på baksidan av ett rör som gick ner i pannrumsgolvet för radiatorerna i källaren. Det var inte tätt mellan röret och betonggolvet utan vattnet försvann rakt ner i grunden. Drog åt kopplingen mellan röret och en avstängningskran och felet var avhjälpt.
Effecta 220 2006
EcoTec BioLine 20 2006
Kjell Johansson
Frö

systemtryck

Inlägg av Kjell Johansson »

Hej
Ett vanligt fel
DU HAR INGEN LÄCKA I DITT SYSTEM UTAN SLÄPP TRYCKET I BLÅSAN.
EXPANSIONKÄRLET ÄR FÖR TRYCKT TILL 2,5 BAR.
DU SKALL HA 0,2 BAR PLUS 0,1 BAR PER METER TILL HÖGSTA ELEMENTET.

NORMALT 0,2 BAR + FEM METER= 0,7 BAR I BLÅSAN

MVH KJELL
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag hade ett liknande problem som visade sig vara fel i första installation (ungefär som det skrivits om redan) men.

I mitt fall var det så att expansionskärlet hare ett förtryck på 2,5 bar vilket resulterat i att det aldrig arbetat (har ytterligare ett som funkade)

Jag tog bort brickan/locket på ovansidan som har alla kopplingar inkl. säkerhetsventil och fann att smuts o,s,v, hade satt igen inloppet till kärlet.
Blåsan satt ju som gjuten mot kärlets topp.

Beror så klart på att det aldrig hade passerat varken vatten eller luft sedan installationen (1999)
Pillade bort smutset och återmonterade och allt funkar perfekt.

Kontenta: För liten expansionsvolym resulterar i att s-ventiler släpper tryck när systemet är varm och exp-volymen räcker inte till när tempen i systemet sjunker.

Norm för expansionsvolym är väl 5% av vattenvolymen? men det är absolut i underkant när man vill ha stort DT som i fallet med pelletseldning.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Re: systemtryck

Inlägg av OPEC »

Kjell Johansson skrev:Hej
Ett vanligt fel
DU HAR INGEN LÄCKA I DITT SYSTEM UTAN SLÄPP TRYCKET I BLÅSAN.
EXPANSIONKÄRLET ÄR FÖR TRYCKT TILL 2,5 BAR.
DU SKALL HA 0,2 BAR PLUS 0,1 BAR PER METER TILL HÖGSTA ELEMENTET.

NORMALT 0,2 BAR + FEM METER= 0,7 BAR I BLÅSAN

MVH KJELL
Det förklarar allt för mig som undrat var min läcka försvann efter ett par år som jag aldrig lyckades hitta. Det var helt enkelt blåsan som tappat tryck.
Jag mätte trycket sist jag bytte en termostat och hade systemet tomt.
0,35 Bar låg på då, jag har glömt att blåsa i mer eftersom allt fungerat.
och det var då troligen orsaken till att det just fungerade. Bra att vara glömsk och lat ibland således :lol:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Chaim
Frö

Inlägg av Chaim »

Hejsan!

Lånar den här tråden för ett liknande problem.
Har en Peltec panna som rymmer 155 l.
expansionskärlet är på 18 liter.

Tidigare gick min brännare på 8 graders intervall men köpte nyligen en ny termostat som jag ställde till START: 65 grader och STOPP 83 gradera.
Vid maxtemp har jag reglerat vattenmängden i systemet så att tryckmätaren på kärlet visar 1 Bar.
Vid start är trycket endast lite drygt 0,8 bar.

Det problem som uppstår och ofta vid ungfär samma tidpunkt ( på natten såklart ) är att det börjar "sörpla" i ledningen och särskilt vid det första elementet. Det liksom klickar och klunkar.
När jag går ner till pannrummet så sörplar det även i pumpen. Det försvinner direkt när jag stänger av pumpen i 5 sek och startar om. Då hör man att vattnet får fart igen och pumpen tystnar.

Gemensam faktor är att ALLTID är panntempen när det inträffar nere mellan 65-70 grader och försvinner när det blir varmt igen.

shuntar ut på läge 5 vilket är ca 45 grader vid maxtemp och sjunker till drygt 40 innan ny start.

Detta fenomen som jag beskriver uppträder inte vid varje start/stopp cykel utan sporadiskt men vid samma temp/tryck varje gång.

Jag bör även få med att systemet är ca 2,5 månad gammalt så det finns fortf. luft i rören. I samband med att jag stoppar/startar pumpen luftar jag första radiatorn och får oftast ur luft där men ej ur något annat.

Jag är urdålig på sånt här men skulle behöva råd. Börjar bli less på att kliva upp på nätterna :)
Någon som har en trolig förklaring? Kan det vara så enkelt som att det fortf. är luft kvar och att det är det som är boven i dramat.
Det känns som att det i kombination med tryck diffen skapar det eftersom jag inte hade problemet när brännaren gick på 8 graders intervall.

hälsningar
Magnus
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

I somras hade jag mitt system tömt för vatten och då passade jag på att fixa med expansionskärlet. Utan vatten i systemet ska det finnas 0,5 bar tryck i gummiblåsan och inte 2,5 som jag ser annat ställe.

Detta tryck fick jag självklart mäta på luftventilen.

Sedan fixade jag vad som fixas skulle och fyllde systemet igen och efter det har mitt systemtryck varit stabilt. Jag kör 60°C - 86°C och visst ändrar systemtrycket sig en aning men inte alls mycket.

Innan jag pumpade blåsan hade jag just detta problem med att systemtrycket pendlade "extremt" men det berodde helt enkelt på att det inte fanns något luft i blåsan "alls", efter att jag tog min cykelpump och höll på ett tag blev det bättre och sedan i sommar är det "perfekt".

Jag läste på detta forum att denna gummiblåsa förlorar luft långsamt men säkert och de förra ägare visste knappast vad den röda grejen var och än mindre att den skulle pumpas lite då och då.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Chaim
Frö

Inlägg av Chaim »

pratade för en stund sedan med rörisen som installerade prylarna och han sa att en dif på 0.2 bar med min temp. inställning var helt korrekt.

Kollade på kärlet för en stund sedan och på det finns en skylt som visar o,5 bar. Tolkar det som ett riktvärde.
Under finns en till likadan skylt fast som saknar ifyllnad.
Är det tänk att man ska skriva i själv där? *tänker för mig själv*
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

För att summera lite så ställer jag en fråga :wink:

1.Har 25 liters slutet kärl.Skall jag ta en lufttrycksmätare och mäta i ventilen på gaveln?
2.Är det bara att mäta rakt av fast anläggningen är i drift?
3.Behövs det stängas av något,som värmeshunt e.d.?
4.Är det bara till att ta cykelpumpen och köra till 0,5kg?
5.Vad skall pannmätaren stå på?Värmen låg eller hög?Skall mvp justeras efter nålen?Är inställd på att vara 5-6m.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Taxen skrev:För att summera lite så ställer jag en fråga :wink:

1.Har 25 liters slutet kärl.Skall jag ta en lufttrycksmätare och mäta i ventilen på gaveln?
2.Är det bara att mäta rakt av fast anläggningen är i drift?
3.Behövs det stängas av något,som värmeshunt e.d.?
4.Är det bara till att ta cykelpumpen och köra till 0,5kg?
5.Vad skall pannmätaren stå på?Värmen låg eller hög?Skall mvp justeras efter nålen?Är inställd på att vara 5-6m.
1. Nej, då mäter du aldrig lägre än systemtrycket. OM du skulle mäta högre tryck på bilventilen så kan du iof konstatera att du har aldeles för högt tryck i blåsan. Du måste ha tömma ner systemet så det blir trycklöst. Ibland kan kärlet var inkopplat med två ventiler så att man kan koppla bort det och bara tappa ur kärlet men man får aldrig koppla ur säkerhetsventilen.
4. Ja, men utan vattentryck, se 1.
5. Fyll till lägsta tryck vid kallt system.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar