Oljetank - acc-tank?
-
- Pannrumshärskare!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hm... borde kunna funka, men det gäller ju att man lyckas få ut all luft ur toppen. Det funkar ju tyvärr inte med ett slutet kärl och trycksatt system 
/Jörgen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Eller så monterar man exp.kärlet (typ 200 l oljefat liggande) så botten på det är jämns med toppen på tanken, Då blir det bara max 50 cm över tanken..Andreas Hansson skrev:Varför exp kärl 1.5m ovanför tanken? Man kan väl lika gärna sätta ett kärl som inte är högre än olje tanken och dra ner röret från olje tanken under vatten nivån i exp kärl
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jo.. om man bara har plats ovanpå tanken 
Det bästa är ju att expansionskärlet har så liten yta exponerad mot luften som möjligt men samtidigt innebär ju det att man får ett hööööögt kärl
/Jörgen

Det bästa är ju att expansionskärlet har så liten yta exponerad mot luften som möjligt men samtidigt innebär ju det att man får ett hööööögt kärl

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det går ju inte nå vidare om takhöjden är låg, Men det finns ju andra tankar el så får man svetsa en platt tank..
Visst måste det gå ansluta kärlet ändå mot botten på tanken??
Tänkte om det går ha en öppen avluftning direkt ovanför pannan som går upp till taket, Då står det ju alltid vatten i röret o nivån åker upp/ner efter tempen i tanken...
Visst måste det gå ansluta kärlet ändå mot botten på tanken??
Tänkte om det går ha en öppen avluftning direkt ovanför pannan som går upp till taket, Då står det ju alltid vatten i röret o nivån åker upp/ner efter tempen i tanken...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Partiell förångnings principen?
Ditt rör Andre´som sköter trycket i en väl avvägt expansionskärl kopplat mot botten eller kanske toppen.
Kan det funka?
Ditt rör Andre´som sköter trycket i en väl avvägt expansionskärl kopplat mot botten eller kanske toppen.
Kan det funka?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Oljetank-acc tank
Hej!
Jag har byggt två vedeldningssystem med konverterade oljetankar dels på tre kubik och dels en tiokubikstank som jag kortade ner till fem kubik. Trekubikstanken var en villatank och den svetsade jag i dragjärn inuti för att hålla ihop det hela. Femkubiks tanken var en sk. gårdscistern som jag ställde på gaveln efter att ha svetsat på plattjärn runt om nedtill som stöd. Vid båda fallen var kostnaderna begränsade till att omfatta enbart svetselektroder Esab 48.00 samt mitt arbete. vad trycket anbelangar så visar manometern i femkubiksanläggningen med öppet expansionssystem 0,5 bar. Jag har inte upplevt några somhelst problem med detta och svetsjobbet var inte speciellt svårt heller.
Jag har byggt två vedeldningssystem med konverterade oljetankar dels på tre kubik och dels en tiokubikstank som jag kortade ner till fem kubik. Trekubikstanken var en villatank och den svetsade jag i dragjärn inuti för att hålla ihop det hela. Femkubiks tanken var en sk. gårdscistern som jag ställde på gaveln efter att ha svetsat på plattjärn runt om nedtill som stöd. Vid båda fallen var kostnaderna begränsade till att omfatta enbart svetselektroder Esab 48.00 samt mitt arbete. vad trycket anbelangar så visar manometern i femkubiksanläggningen med öppet expansionssystem 0,5 bar. Jag har inte upplevt några somhelst problem med detta och svetsjobbet var inte speciellt svårt heller.
-
- Stor entusiast!
Avråder från att använda oljetank till acke ,har själv haft detta system,med sönderrostad tank, panna , rör o element efter 10 års användning
mitt system var tryclöst, utan expantionskärl på vinden
expantionen var i tanken via ett s-rör,med ständig syresättning av vattnet
satsa på riktiga tankar från början, o slipp allt det elände o kostnader som jag fick
att bygga med öppet system på 10 meter till exempel en o en halv plan med källare ger 1 kg tryck på cm2 på tankens botten,den tanken blir en ballong om den ens håller
mitt system var tryclöst, utan expantionskärl på vinden
expantionen var i tanken via ett s-rör,med ständig syresättning av vattnet
satsa på riktiga tankar från början, o slipp allt det elände o kostnader som jag fick
att bygga med öppet system på 10 meter till exempel en o en halv plan med källare ger 1 kg tryck på cm2 på tankens botten,den tanken blir en ballong om den ens håller
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25