Byta system vad rekomenderas..

Skriv svar
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

Byta system vad rekomenderas..

Inlägg av Fredrik1976 »

hej nån som har någon åsikt vad som är bra på marknaden idag...
i nuläget så har jag en Nibe Tmv E20 kombipanna och en ecotech A3 brännare med det har strulat så in i vassen mycke varje gång man åker iväg så blir det strul.så nu är jag less...
har ett hus på 250 kvm 2 vånings. har ingen acktank eller nått sånt..har även varit lite less på att varmvattnet inte räckt till ynka 110 L ett bad så är det slut...vad ska man köpa för system i dag...någon? ( Strulfritt) och säkert.. tycker värmesystem är besvärligt....
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
mattem
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jul, 2007 11:17
Ort: Skåne/Sösdala

Inlägg av mattem »

Vad jag har lyckats förstå så har man behov av stora mängder VV så är nästan ackumulatortank ett måste. Lämpligt att också ha elpatron i tanken ifall man får strul med brännare mm så man har varmvatten och värme till kåken. I övrigt så bör man väl kolla på de brännare och pannor som är så automatiska som möjligt.

Jag kan bara tala för Janfires system som jag kör utan problem. Inte billigt direkt, men funkar bra gör det med minimalt med underhåll.
170m2 i två plan + 100m2 källare byggt -38.
Janfire NH + Combifire panna installerat -07 Styrs med Termomatic ERA 10 shuntautomatik
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

:) strulfritt o säkert då är det nog fjärrvärme som gäller, finns mig veterligen ingen pellanläggning eller vp,etc som är helt strulfria jämfört med fj-v.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Får nog hålla med där, om du vill slippa det mesta i problemväg och är villig att betala priset så kan nog fjärrvärme vara det bästa alternativet.

Fjärrvärme verkar ju vara ett rent genidrag från producentens sida, du får inte använda något annat för uppvärmning, om du använder fjärrvärme så måste du betala för den, om du inte använder din fjärrvärme så måste du betala för att du inte använder den, så dom tjänar pengar oavsett vad som händer, rena ideallösningen :lol:

Pellets är ju ett fastbränsle och avsett vad försäljarna säger så får du alltid räkna med att det kommer att bråka lite med dig någon gång ibland.

Jag vet inte om du har möjlighet att ansluta gas, när jag tittade på det för 4 år sedan så var priset på gasen halva mot olja och inget sot eller någonting, tyvärr fanns ingen gasledning ända hit så det blev inget av med det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag måste säga att jag tycker biosolpannan är vettigt för många, även om den har ett "litet" askutrymme jämfört med många andra pelletspannor så är kombinationen av panna-ack/soltank otroligt smart och tekniskt fungerar den ju suveränt minst sagt. Enda smolket i bägaren är väl i så fall att kan få ett något större svinn genom att eldstaden är i tanken, tänker på stilleståndsförluster till skorsten.

Men å andra sidan är ju de flesta andra förluster som koppling mellan panna-tank m.m. genererar borta.

Å de e bara å koppla på solfångare 8).

För de som är "gröna" och inte vet vad det är:
http://www.lesol.se/Default.asp?p=108
http://www.solentek.se/index.php?section=26

Bild

Aldrig hört någon vara "missnöjd" med denna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar