Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LynxX
Fröträd

Service

Inlägg av LynxX »

Hej alla,

Lite uppdateringar.

I går, torsdag, så blev jag uppringd av Janfire :shock:

Distriktsansvarig ringde upp mig på eftermiddagen och vi diskuterade igenom mina probelm, eller, ja, jag berättade om alla bekymmer.
Han svarade med att det inte skall vara på det viset som jag upplevt det hela. Det lät väldigt bra. Lika så att det måste ha blivit något fel i kommunikationen med min återförsäljare då de inte nämnt problematiken. Min återförsäljaren servicekilla har sagt att han pratat med Janfire om detta. Vem som äger problemet? Ja, det är ju jag, så jag bryr mig inte om vad som landat vart så länge jag blir av med problemen. Vi kom överens om att Janfires servicekille skulle ringa upp mig så snart han kunde. Han var tydligen sjuk.

En timma senare ringer servicekillen. Vi pratar igenom det hela och han skall komma hem till mig den 4:e Januari. Tur som är så har jag semester. Skall bli intressangt och se vad han pillar till för något. Tydligtvis har de bytt ut några "muttrar" på pelletsförrådet från plast till metall. Då kanske jag kan slippa lossande slanginfästningar. Lika så skulle han ta med sig en hel (se - ej trasig) tygkåpa till mellanlagringen som min pelletskruv tuggade i sig. Tack Janfire - jag har väntat på den från min återförsäljare i två år nu...

Så historian har inte tagit slut än ... fortsättning följer
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Hmm, du har alltså fortfarande en tygpåse till ditt Pellistore? Jag trodde de var borttagna vid det här laget. Har aldrig haft någon, skit som bara lossnar tyckte min installatör, så han bockade och klippte till lite plåt i stället och byggde en snygg plåtlåda och tätade med silvertejp :D
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
C.M.R.
Fröträd

Inlägg av C.M.R. »

Tygpåse till pellistore. Helt ok.
Men det är mycket viktigt att det sitter en inmatningsbegränsare över externskruvens öppning. Annars är det stor risk att påsen blir uppäten av skruven.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Precis - inmatningsbegränsaren var felmonterad :shock: av min leverantör. Den var instucken i röret istället för fastklämd mellan röret och klämman. Det innebar att plåten till slut följde med längre in i röret och påsen blev uppäten av skruven. Jo, min tanke är att modda just mellanförrådet med ett par plåtbitar och popnitar :D Jo, jag föredrar att skruva fast plåtarna, men hur mår då pelletsen av de skruvar som sticker in i mellanförrådet? Jag har även funderingar på om man istället skall pilla till ett par aluminiumlister och klämma påsen med dessa. Inget fel på tanken att ha en påse där, men fastsatt med några fåniga kantskydd för plåt? Dömt att misslyckas...

Vi får se vad det blir för skruvande efter Janfires efterlängtade beskö...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LW
Prima virke

Du hör väl av dig

Inlägg av LW »

Du håller väl oss informerade om vad som händer under besöket av Janfire?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
LynxX
Fröträd

Hoppfull...

Inlägg av LynxX »

Nu har jag precis haft besök av servicekillen fr Janfire. Han åkte för 1 timma sedan. Mycket intressangt och jag fick ytterligare lite mer kunskap i pelletsvärlden :D
Jag har under de senaste 4 dagarna haft meddelandet "Ploblem - dåligt drag" och enbart kvitterat detta fel och det har som med ett barns envishet återkommit. Bra, det kan servicekillen kika på när han kommer tänkte jag. Jo, tanken slog mig att pannan behöver sotas och askas ur, men jag lät det vara bara för att....

Som kuriosa kan noteras att jag har NH brännare nr 14, tillverkad 2005 vecka 50. En raritet alltså.

Vi pratade lite och gick igenom de problem jag har haft och kunde konstatera att det troligen har varit lite otursamt och att min beställningspunkt av utrustningen var ganska tidig :shock: Jo, brännare nr 14 var ganska tidig. Servicekillen hade ju en betydligt nyare - nr 37 om jag inte minns fel :lol: Min leverantör sålde det som den allra senaste tekniken och att det var utprovat och fullt fungerande utan problem... Tycker jag inte behöver säga ngn mer om det.. *mummel mummel*

Då till dagens aktiviteter.

Brännaren
Det blev en del pillat med brännaren.
Först och främst uppgradering av firmware. Från att ha haft 1.14 så är det en betydligt nyare ver nu. Vilken? Ja, så fort jag hittar det i menyerna skall jag meddela det. Någon som vet på rak arm vart jag hittar det? Brännaren var i drift nu när jag var nere och kikade så jag ville inte pilla runt för mkt. Jag får se till att ladda hem den senaste manualen så att jag kan hitta det. Styrboxen var av ver 1.0 och numera levereras den i ett 1.2 utförande.
Största skillnaderna var ivarjefall att askskrapan numera pulserar fram och att jag kan se hur mkt pellets brännaren förbrukar. Det kan man helt klart ha nytta av. :)
Sedan ändrades askskrapningsplåten. Han hade med sig verktyg för att pressa de berömda (se andra forumstrådar) bulorna i plåten. Det var ett hydraliskt pressverkyg specialdesignat för just detta. Inget man gör med en handslägga alltså. Dock portabelt (se släpbart) så att man kan göra det på plats. Smidigt! Helt plötligt så gnisslar det inte längre - skönt.
Det visade sig saknas några teflonbrickor på axeln mellan askskrapningsplåten och motorn oxå.... De försvann väl när axeln gick av och min leverantör var här och bytte ut den.
När sedan ihopsättning av allt var klart och provkörning skulle ske gav en givare en temp på över 500 grader. Snabbt konstaterande var att den gav fel värde. Vi hittade problemet och kunde se att sladden lossat från stiftet i kontakteringen mot styrboxen. Det blev till att ta fram lödkolven igen... Efter ett flertal lödningar av stift börjar denna kontakt se riktigt tråkig ut, men sladdarna sitter fast :D Jag skulle inte ha ngt emot ifall Janfire skickade en ny kontakt, en hög med stift och ett verktyg för att lossa stiften så att det finns på plats här till nästa gång. Nä, han hade inte med sig det... och han hade inte heller fått något sådant fr Janfire..
Efter utförd lödning av kontakt startade brännaren - phu
Då talade jag om att brännaren inte startar på första försöket jämt. Detta ledde till att han kollade upp (och fick skruva isär brännaren en gång till) placeringen av sensorn som sitter precis jämte glödspiralen. Den hade lossat från sitt läge. Värt att veta är att på min brännare sitter den fäst med en kabelsko och på nyare med en svetsbult och mutter i plåten, alltså fastskruvad. Det är tydligen skillnader i placeringen av denna oxå, alltså hur nära förbränningsutrymmet som sensorn sitter. Den är tydligtvis lite längre ifrån förbränningsutrymmet på min... Servicekillen ändrade därför på tröskelvärdet på denna för att kompensera detta. Funderar på hur länge som kabelskon kommer att håla sin placering med tanke på utvidgningen av metallen i den. Den kommer att sitta lite löst med tiden då metallens egenskaper får den att expandera och krympa för att sedan sitta löst. Jag får hålla ögonen på den...

Pannan
Kan oxå säga att jag blev väldigt förvånad då jag öppnade luckan för att kika på askan från brännaren. Den var grå :shock: för första gången senad två år tillbaks. Jag fick frågan om jag bytt leverantör och jag kunde bara konstatera att så var fallet. Jag noterade oxå att det fortfarande fanns plats kvar för mer aska. Då stämmer fortfarande teorin om att det fungerar att göra av med 3 ton (en påfyllning) innan den behöver tömmas. Han sa att det behöver sotas ordentligt i pannan minst 2 ggr per år. Det borde således räcka att göra det vid påfyllning av förrådet för min del, då det går åt ungefär 6 ton per år. Han tipsade även om att Jula har ett flexibelt skaft för att fästa på den medföljande viskan för att sota pannrören. Kanon, det får bli en sväng förbi där nästa vecka då skaftet på den som följer med tar emot i taket på pannrummet. Jag har ju bara 2,20 där inne och 20 cm till hade behövts. Jag skall fixa till en anordning i taket oxå för att hålla uppe plåten för sotningsfjädrarna så man får båda händerna fria när man skall pilla tillbaks dem i respektive rör. Det kommer att underlätta hanteringen. Appropå flexibelt skaft - skulle man inte kunna ha ett flexskaft och fästa ena ändan i en skruvdragare? Då skulle man kunna få rotation på viskan...hmm :roll:

Jo, motdragsluckan var feljusterad oxå. Servicekillen tittade på den och med en enda blick konstaterade att den inte var som den skulle. La ett finger bakom och med "fingerspitzgefyl" (jag hittade inte det tyska y:et) så ställde han in motvikten. Jo, detta mättes sedan upp och stämmde galant.
Detta var antagligen anledningen till felmeddelandet "dåligt drag" som inträffat mer än en gång under hösten...

Förråd
Jo, förrådet hade skjutit en slang. Eller närmare bestämt så hade plastgängorna gått sönder i infästningen av bäljen. Det var en "mutter" gängad både in och utvändigt. Denna togs bort och nya slangmunstycken monterades med samma dimention som den gängan har som är på bälgen. Det visade sig att även "muttern" på den andra bäljen var spräckt. Bra att båda byttes ut.

Varmvatten
Mängden levererat varmvatten får jag återkomma till då jag inte kan kontrollera om mitt enkla krav om ett fyllt badkar med vatten kan uppfyllas. Jag håller på att renovera badrummet och kan således inte bada än :wink:

Jag fick reda på att pannan skall kunna leverera 7-9 minutliter varmvatten. Det blir till att ta fram klockan och en hink och mäta upp hur mycket varmvatten som jag får ut från anläggningen och justera in flödet om det behövs. Jag misstänket att jag tar ut betydligt mer. Å andra sidan så har jag begränsat temperaturen på varmvattnet till 43-44 grader (tror jag att det var) så det borde kompensera för uttaget av varmvatten i pannan.

Bemötande
Intressangt var att servicekillen frågade mig om detta, alltså när jag ringde Janfire och blev avsnäst. Även om när jag ringt. Jag ringde till Janfire för ungefär 1,5 år sedan. Det var innan han hade börjat på Janfire. Han informerade om att de har ändrat på sin organisation sedan dess och anställt 3 st servicetekniker. Detta för att kunna ge support. Det finns numer även en supporttelefon som återförsäljare kan ringa för att få teknisk information. Givetvis beklagade han det bemötande jag fått, även om jag fått rätt information. Slutkund skall alltså ta kontakt via ÅF som regel, men ingen regel utan undantag... Det bådar gott inför framtiden tycker jag...

Slutsats
Mycket kompetent och bra servicetekniker som jag fick besök av. Jag hoppas nu att anläggningen skall fungera 8) och att det inte skall uppstå en massa bekymmer. Servicekillen sa att ifall det skulle krångla mer så skulle jag få en utbytesbrännare. Kanske med serienummer 001 ? Man kan ju hoppas då det kanske kan vara antikvärde på en sådan i framtiden *ler*
Han skulle även se till att en ny "strumpa" till mellanlagringen samt klämmor skickas till mig. Jag hoppas att han även ser till att det kommer en ny kontakt, stift och verktyg för att kunna byta dessa så att det finns på plats vid nästa tillfälle.

Nu väntar jag på att områdesansvarig skall höra av sig och leverera en programvara till datorn så att jag kan logga och ha kontroll över hur brännaren/pannan arbetar. Ja, han lovade mig det när vi talades vid veckan innan jul, men sa samtidigt att det kan ta ett tag innan det dyker upp. Jag hoppas på att det skall dyka upp under vårkanten...

Ja, förresten, är det ngn som vet hur lång garantitiden är? Jag glömde att fråga och serviceteknikern sa ngt om 3 år eller 18 ton pellets...

Kan detta bli en bra berättelse till slut? Det känns just nu som om det har hängt på min leverantör som inte utfört allt de skulle ha gjort...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Toned
Ungskog

Inlägg av Toned »

Hej LynxX

Bra att det börjar fungera för Dig.
Du skrev att styrkortet byttes ut mot ett ver. 1.02 och förbrukning nu går att avläsa.
Berodde detta på styrkortet eller firmware?

Hälsningar Toned
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den kan jag svara på...

Pelletsförbruket kan avläsas pga. mjukvaruversionen, kretskortet har egentligen bara ändrats så att ett gemensamt kontaktdon har bytts ut till fler enstaka som används till de olika sensorer, detta för att göra det enklare att byta sensorer.

Den finns dock 1 hårdvarumässig ändring: intensiteten på bakgrundsbelysningen i displayen kan numera ändras.

Programversionen kan avläsas under 5 sek. vid när man slår på brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Toned
Ungskog

Inlägg av Toned »

Halloj igen

Har ver. 1.18SE, finns det någon nyare mjukvara ellr
har jag missat funktionen?

Hälsningar Toned
Janfire NH Integral
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1.22SE är senaste officiella.
Är inte PK!
Toned
Ungskog

Inlägg av Toned »

Hej

Tack för info Icecap.
Lycka till med ett "varmt" nytt år LynxX & alla ni andra.

Hälsningar Toned
Janfire NH Integral
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och för att inte få ett antal PM om samma sak:

I och med version 1.22 (vilket språk man nu väljer, finns svenska, danska, engelska, tyska och finska) finns det en pelletsräknare som kunden kan "leka" med, man kommer åt den via användaremenyn och kan nolla den om man vill vid att trycka och hålla inne 'OK' i 3 sekunder.

Det finns även en service-räknare som INTE kan nollställas, inte ens av Janfire, den enda som vet hur man gör är jag, det är inget man kan göra utan specialgrejer.

Min service-räknare står i övrigt just nu på 3379kg så jag har haft den ett tag ;-)

Uppgradering av versionen kan sannolikt göras i samband med servicebesök, efter vad jag vet är det INTE ett garantiärende att uppgradera mjukvaran om inte den ställer till problem.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Hej alla
Tack för allt visat intresse och stöd!

Nu har jag varit nere i källaren och tittat till min brännare. Den ser ut att fungera fint.
Jag noterade en missuppfattning i min berättelse, kanske var jag lite otydlig. Nä, jag fick inte styrboxen eller elektroniken utbytt. Jag har ver 1.0 fortfarande och för info är den senaste ver 1.2

Jag fick 1.20K SE som ny firmware (mjukvara) i min 1.0 box, och det var enbart en mjukvara för att kunna se pelletsförbrukningen. Denna ver verkar ha samma features som 1.22? Men varför fick jag inte då 1.22 kan man fråga sig...hmm :shock:
Räknaren står ivarjefall på 0,022 ton efter knappt ett dygns drift efter service och en blåsig kall natt *brrr*

Dock kommer det ett meddelande efter 6, 12 respektive 18 ton där det kommer att stå "Service" i displayen. Då är det dax att "kvittera" att brännaren har förbrukat respektive intervall med ett par knapptryckningar. Jag kan tänka mig att det tillika är serviceintervallet för brännaren, men vad vet jag. Servicekillen sa även att garantin på NH brännaren kommer att få en ny policy. Det skulle innebära att en ny brännare kommer att ha 3 år eller 18 ton förbrukade pellets, vilket som inträffar först.
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Grejen är att alla versioner med ett bokstav efter är testversioner. I fallet med 1.20K och 1.22 hände det att det blev glapp i kommunikationen, den ENDA skillnad mellan 1.20K och 1.22 är just att det i 1.22 står "1.22" istället för "1.20K".

Så med 1.20K har du i själva verket 1.22 men tydligen är 1.22 inte kommit ända ut till alla och det är som sagt exakt samma version som 1.22 förutom just versionstexten.
Är inte PK!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

ooh .. låter bra det där. Ska kontakta min egen ÅF nu för å uppgradera brännaren. Har haft lite askskrapningsproblem, och ska få den fixad...dock måste han skicka in den och således ordna en annan jag kan köra så länge.

Det där med programvara till datorn nu nämnde i din post...va e de för nått, och vad mäter den ? :)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar