Nu har jag precis haft besök av servicekillen fr Janfire. Han åkte för 1 timma sedan. Mycket intressangt och jag fick ytterligare lite mer kunskap i pelletsvärlden
Jag har under de senaste 4 dagarna haft meddelandet "Ploblem - dåligt drag" och enbart kvitterat detta fel och det har som med ett barns envishet återkommit. Bra, det kan servicekillen kika på när han kommer tänkte jag. Jo, tanken slog mig att pannan behöver sotas och askas ur, men jag lät det vara bara för att....
Som kuriosa kan noteras att jag har NH brännare nr 14, tillverkad 2005 vecka 50. En raritet alltså.
Vi pratade lite och gick igenom de problem jag har haft och kunde konstatera att det troligen har varit lite otursamt och att min beställningspunkt av utrustningen var ganska tidig

Jo, brännare nr 14 var ganska tidig. Servicekillen hade ju en betydligt nyare - nr 37 om jag inte minns fel

Min leverantör sålde det som den allra senaste tekniken och att det var utprovat och fullt fungerande utan problem... Tycker jag inte behöver säga ngn mer om det.. *mummel mummel*
Då till dagens aktiviteter.
Brännaren
Det blev en del pillat med brännaren.
Först och främst uppgradering av firmware. Från att ha haft 1.14 så är det en betydligt nyare ver nu. Vilken? Ja, så fort jag hittar det i menyerna skall jag meddela det. Någon som vet på rak arm vart jag hittar det? Brännaren var i drift nu när jag var nere och kikade så jag ville inte pilla runt för mkt. Jag får se till att ladda hem den senaste manualen så att jag kan hitta det. Styrboxen var av ver 1.0 och numera levereras den i ett 1.2 utförande.
Största skillnaderna var ivarjefall att askskrapan numera pulserar fram och att jag kan se hur mkt pellets brännaren förbrukar. Det kan man helt klart ha nytta av.
Sedan ändrades askskrapningsplåten. Han hade med sig verktyg för att pressa de berömda (se andra forumstrådar) bulorna i plåten. Det var ett hydraliskt pressverkyg specialdesignat för just detta. Inget man gör med en handslägga alltså. Dock portabelt (se släpbart) så att man kan göra det på plats. Smidigt! Helt plötligt så gnisslar det inte längre - skönt.
Det visade sig saknas några teflonbrickor på axeln mellan askskrapningsplåten och motorn oxå.... De försvann väl när axeln gick av och min leverantör var här och bytte ut den.
När sedan ihopsättning av allt var klart och provkörning skulle ske gav en givare en temp på över 500 grader. Snabbt konstaterande var att den gav fel värde. Vi hittade problemet och kunde se att sladden lossat från stiftet i kontakteringen mot styrboxen. Det blev till att ta fram lödkolven igen... Efter ett flertal lödningar av stift börjar denna kontakt se riktigt tråkig ut, men sladdarna sitter fast

Jag skulle inte ha ngt emot ifall Janfire skickade en ny kontakt, en hög med stift och ett verktyg för att lossa stiften så att det finns på plats här till nästa gång. Nä, han hade inte med sig det... och han hade inte heller fått något sådant fr Janfire..
Efter utförd lödning av kontakt startade brännaren - phu
Då talade jag om att brännaren inte startar på första försöket jämt. Detta ledde till att han kollade upp (och fick skruva isär brännaren en gång till) placeringen av sensorn som sitter precis jämte glödspiralen. Den hade lossat från sitt läge. Värt att veta är att på min brännare sitter den fäst med en kabelsko och på nyare med en svetsbult och mutter i plåten, alltså fastskruvad. Det är tydligen skillnader i placeringen av denna oxå, alltså hur nära förbränningsutrymmet som sensorn sitter. Den är tydligtvis lite längre ifrån förbränningsutrymmet på min... Servicekillen ändrade därför på tröskelvärdet på denna för att kompensera detta. Funderar på hur länge som kabelskon kommer att håla sin placering med tanke på utvidgningen av metallen i den. Den kommer att sitta lite löst med tiden då metallens egenskaper får den att expandera och krympa för att sedan sitta löst. Jag får hålla ögonen på den...
Pannan
Kan oxå säga att jag blev väldigt förvånad då jag öppnade luckan för att kika på askan från brännaren. Den var grå

för första gången senad två år tillbaks. Jag fick frågan om jag bytt leverantör och jag kunde bara konstatera att så var fallet. Jag noterade oxå att det fortfarande fanns plats kvar för mer aska. Då stämmer fortfarande teorin om att det fungerar att göra av med 3 ton (en påfyllning) innan den behöver tömmas. Han sa att det behöver sotas ordentligt i pannan minst 2 ggr per år. Det borde således räcka att göra det vid påfyllning av förrådet för min del, då det går åt ungefär 6 ton per år. Han tipsade även om att Jula har ett flexibelt skaft för att fästa på den medföljande viskan för att sota pannrören. Kanon, det får bli en sväng förbi där nästa vecka då skaftet på den som följer med tar emot i taket på pannrummet. Jag har ju bara 2,20 där inne och 20 cm till hade behövts. Jag skall fixa till en anordning i taket oxå för att hålla uppe plåten för sotningsfjädrarna så man får båda händerna fria när man skall pilla tillbaks dem i respektive rör. Det kommer att underlätta hanteringen. Appropå flexibelt skaft - skulle man inte kunna ha ett flexskaft och fästa ena ändan i en skruvdragare? Då skulle man kunna få rotation på viskan...hmm
Jo, motdragsluckan var feljusterad oxå. Servicekillen tittade på den och med en enda blick konstaterade att den inte var som den skulle. La ett finger bakom och med "fingerspitzgefyl" (jag hittade inte det tyska y:et) så ställde han in motvikten. Jo, detta mättes sedan upp och stämmde galant.
Detta var antagligen anledningen till felmeddelandet "dåligt drag" som inträffat mer än en gång under hösten...
Förråd
Jo, förrådet hade skjutit en slang. Eller närmare bestämt så hade plastgängorna gått sönder i infästningen av bäljen. Det var en "mutter" gängad både in och utvändigt. Denna togs bort och nya slangmunstycken monterades med samma dimention som den gängan har som är på bälgen. Det visade sig att även "muttern" på den andra bäljen var spräckt. Bra att båda byttes ut.
Varmvatten
Mängden levererat varmvatten får jag återkomma till då jag inte kan kontrollera om mitt enkla krav om ett fyllt badkar med vatten kan uppfyllas. Jag håller på att renovera badrummet och kan således inte bada än
Jag fick reda på att pannan skall kunna leverera 7-9 minutliter varmvatten. Det blir till att ta fram klockan och en hink och mäta upp hur mycket varmvatten som jag får ut från anläggningen och justera in flödet om det behövs. Jag misstänket att jag tar ut betydligt mer. Å andra sidan så har jag begränsat temperaturen på varmvattnet till 43-44 grader (tror jag att det var) så det borde kompensera för uttaget av varmvatten i pannan.
Bemötande
Intressangt var att servicekillen frågade mig om detta, alltså när jag ringde Janfire och blev avsnäst. Även om när jag ringt. Jag ringde till Janfire för ungefär 1,5 år sedan. Det var innan han hade börjat på Janfire. Han informerade om att de har ändrat på sin organisation sedan dess och anställt 3 st servicetekniker. Detta för att kunna ge support. Det finns numer även en supporttelefon som återförsäljare kan ringa för att få teknisk information. Givetvis beklagade han det bemötande jag fått, även om jag fått rätt information. Slutkund skall alltså ta kontakt via ÅF som regel, men ingen regel utan undantag... Det bådar gott inför framtiden tycker jag...
Slutsats
Mycket kompetent och bra servicetekniker som jag fick besök av. Jag hoppas nu att anläggningen skall fungera

och att det inte skall uppstå en massa bekymmer. Servicekillen sa att ifall det skulle krångla mer så skulle jag få en utbytesbrännare. Kanske med serienummer 001 ? Man kan ju hoppas då det kanske kan vara antikvärde på en sådan i framtiden *ler*
Han skulle även se till att en ny "strumpa" till mellanlagringen samt klämmor skickas till mig. Jag hoppas att han även ser till att det kommer en ny kontakt, stift och verktyg för att kunna byta dessa så att det finns på plats vid nästa tillfälle.
Nu väntar jag på att områdesansvarig skall höra av sig och leverera en programvara till datorn så att jag kan logga och ha kontroll över hur brännaren/pannan arbetar. Ja, han lovade mig det när vi talades vid veckan innan jul, men sa samtidigt att det kan ta ett tag innan det dyker upp. Jag hoppas på att det skall dyka upp under vårkanten...
Ja, förresten, är det ngn som vet hur lång garantitiden är? Jag glömde att fråga och serviceteknikern sa ngt om 3 år eller 18 ton pellets...
Kan detta bli en bra berättelse till slut? Det känns just nu som om det har hängt på min leverantör som inte utfört allt de skulle ha gjort...