Pellets från Byggmax

Skriv svar
dracer
Gallringsobjekt

Inlägg av dracer »

har oxå märkt skillnad på färgen riktigt mörkbruna var dom fast sista jag hämtade var ljusa igen, men nu står det risk för slutförsäljning i deras reklam blad och dom hadde inte många pallar kvar sist jag hämta
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Jo det är juh skitbra att dom finns så att dom kan pressa priserna på dom andra leverantörerna.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Pellets kvaliten har varit mycket bra hos Byggmax vit mycket hård pellets utan spån och smul i påsarna, Förutom en omgång jag köpte mailade då tillverkare Rindi i Dalarna som kände till problemet med smuligare och lösare pellets i ett parti pga dålig råvara
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Har precis köpt och slagit i rindi (köpt på Byggmax i Uppsala) och kan notera att säckarna innehåller betydligt mindre spån och damm än Neova som jag kört på hittills.

Gjorde rent mitt förråd i dag och sållade ca 180 kg Neovapellets och fick 5,2 kg spån. I skruven var faktiskt andelen spån mindre än i själva förrådet.

Har kört 3,5 ton Neova via det förrådet hittills.

Noterade att rindi pellets har en hel del mörka pellets, varför är det så? Kanske bark eller något? Hur som helst så var pelletsen hård och fin.

Jag återkommer med rapport då nivån sjunkit i förrådet så att brännaren bara får rindi-pellets.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag har sett att ett par av mina säckar haft mycket mörka pellets, kanske 10-15% men jag tror att det är samma pellets fast dom har blivit lite brända på ytan bara.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Rookie
Gallringsobjekt

Rindo kanon

Inlägg av Rookie »

Lantmännen/Agrol har under mer än 2 år levererat tveksamma produkter med väldigt mycket träpulver till mitt pelletsförråd. Det har skett i leveranser om två ton via bulkbil som sprutat in pelletsen. Förrådet är på totalt 4 ton men jag kan inte öppna pelletsförrådet förrän det är på väg att tömmas. Då sker saker väldigt snabbt och förrådet töms på ett par dagar eftersom brinntiden på pulvret inte är speciellt lång.

Jag fattade inte i början att jag var lurad på dessa mängder träpulver som jag kan uppskatta till mellan 20-30 kilo. (Det är lite svårt att bedöma men jag jämför med cirka 2-3 16 kilos säckar.

Eftersom Lantmännen varje gång jag ringt och meddelat att det är panik struntat i detta och istället alltid väntat till absolut sista minuten. De även några gånger dragit över den maxtid på 10 dagar de säger att alla leveranser skall klaras på. Jag har vid dessa tillfällen känt mig dubbelt sviken. I höst vinter har detta inträffat två gånger.

Fick ett annonsblad om att Byggmax strax intill Varberg sålde träpellets i 16 kilos säckar för 37 spänn. Det första jag upptäckte var att Rindis träpellets såg väldigt friska och träfärgade ut och inte innehöll något träpulver alls. Har köpt i tre omgångar och det känns bra när man märker att brinntiden är avsevärt mycket längre. Kanske inte ekonomiskt lönsamt att köpa pellets på detta sätt när man har ett stort pelletsrum men vad är ett bra alternativ?
Cold day in hell
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ni som köper i säck,varför gör ni inte en ram med såll-/nätbotten.Då kan ni sålla pelletsen samtidigt som ni häller i pelletsen i veckoförrådet. :idea:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rookie
Gallringsobjekt

Sila?

Inlägg av Rookie »

Angående att sila och sålla kan det vara en bra ide men i mitt fall skulle det vara tämligen meningslöst eftersom just de säckar av märket Rindi jag köpt från Byygmax inte innehåller något pulver alls.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av andra märken, det kanske är vanligare då!
Cold day in hell
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Taxen skrev:Ni som köper i säck,varför gör ni inte en ram med såll-/nätbotten.Då kan ni sålla pelletsen samtidigt som ni häller i pelletsen i veckoförrådet. :idea:
Tycker gott man kan elda upp det man har betalt för. En skvätt gammal motorolja eller rapsolja i förrådet när det börjar bli tomt hjälper till att få med pulvret upp till brännaren. Det är ju lite spån i Byggmax Rindi pellets men å andra sidan så är pelletsarna ganska jämnlånga och matar fram fint. Jag föredrar nog Rindi före Vida pga. den jämna matningen i skruven.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Jag har kört med pellets från bygg max (Rindi) i 2 veckor och allt funkar perfekt.
Knappt synbart med spån, jämn och bra storlek, får lite mer hård beläggning på rostret än när jag använt Neova, inte sintring, bara hårt.

Däremot så får jag lite mer spån efter skruven alltså som man kan se i slangen till brännaren. Kanske för att pelletsen är hårdare.

Hur hanterar man det där med rapsolja?
Kan någon som har erfarenhet av det beskriva lite.

Jag ska ju köra slut på den Neova-pellets jag har kvar och då kan det behövas.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Rindo kanon

Inlägg av Roli »

Rookie skrev:Lantmännen/Agrol har under mer än 2 år levererat tveksamma produkter med väldigt mycket träpulver till mitt pelletsförråd. Det har skett i leveranser om två ton via bulkbil som sprutat in pelletsen. Förrådet är på totalt 4 ton men jag kan inte öppna pelletsförrådet förrän det är på väg att tömmas. Då sker saker väldigt snabbt och förrådet töms på ett par dagar eftersom brinntiden på pulvret inte är speciellt lång.

Jag fattade inte i början att jag var lurad på dessa mängder träpulver som jag kan uppskatta till mellan 20-30 kilo. (Det är lite svårt att bedöma men jag jämför med cirka 2-3 16 kilos säckar.

Eftersom Lantmännen varje gång jag ringt och meddelat att det är panik struntat i detta och istället alltid väntat till absolut sista minuten. De även några gånger dragit över den maxtid på 10 dagar de säger att alla leveranser skall klaras på. Jag har vid dessa tillfällen känt mig dubbelt sviken. I höst vinter har detta inträffat två gånger.
Har man bulkförråd så är naturligtvis pelletskvaliteten en avgörande del i hur mycket spån man får. Men man får inte glömma att bulkbilens blåstryck, tiden det tar att fylla förrådet samt vilken typ av slang, slangläng samt om tvära metallkrökar används påverkar pelletsen kvaliteten också. Ett vanligt fenomen är att de blåser in pelletsen med för högt tryck, detta för att de skall gå snabbt så att de hinner leverera till fler.....

Någon skrev här på forumet att blåsa 3 ton pellets skall ta minst 30 minuter annars används för högt tryck och pelletsen går sönder.
Jag skall iallafall försöka vara hemma nästa gång jag får pellets och klocka fyllningstiden.

Men det är inte allt, pelletsförrådet har också en roll i hur bra pelletsen blir vid inblåsning. Och då gäller det att det finns någon typ av "pelletsbroms" så att pelleten inte slås sönder mot förrådsväggen. Den kan bestå av en madrass, hängande matta, gummiduk mm mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rookie
Gallringsobjekt

snabba puckar från bulkbilen

Inlägg av Rookie »

Oj!

De bilar som är här och blåser in kör nog nåt rekordförsök. Nu har jag iofs alltid beställt 2 ton i taget, men det går på max 5-10 minuter.

Har inga rörkrökar och en stor tjock mjuk gummimatta som pelletsen studsar mot. Men jag måste återkoppla till att de där pelletsen från Lantmännen/Agrol ser sjukt gråa ut till skillnad från Rindis som är friskt träfärgade.
Cold day in hell
peoe
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av peoe »

Jag hämtade just min andra pall från Byggmax, måste ju säga att jag tycker att det är rätt smidigt att åka dit, få låna en gratissläp att ställa pallen på, köra hem och tömma i pelletsförrådet tillverkat av lastpall med pallkragar. Totalt från det att jag åkte hemifrån tills alla säckarna var ifyllda resp. staplade vid sidan om förrådet tog det mindre än en timme.

Kvalitetsmässigt jämförde jag med lantmännens, köpte tio säckar på prov, har tidigare kört svanpellets, men jösses vilket damm!

Håller annars med om att det är mer mörka pellets i byggmax än jag sett tidigare, å andra sidan har jag inte sett att det får några konsekvenser...

Håller mig nog till byggmax framöver...
Hus från 1928, tillbyggt på 70talet, totalt 350m2
Panna: Effecta 220
Brännare: Ecotec 20
Sol: Sfinx 60 rör
Acktank: 750BBS 90mmPUR
Laddomat 21, 4vägssjunt
Förråd med pallkragar
Galne-Gurra
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Galne-Gurra »

Synd att man har 9 mil enkel resa till närmsta Byggmax,plus att man inte har lastbilskörkort :(
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Galne-Gurra skrev:Synd att man har 9 mil enkel resa till närmsta Byggmax,plus att man inte har lastbilskörkort :(
Byggmax tjejerna är trevliga. :wink:
Du har ju inte så långt till Ou pellets
http://www.annonstorget.se/annonssida.a ... mer=342620
Bra pris, det är baltpellets, men enligt uppgift inte så dålig.
Då behövs bara traktor med frontlastare för avlastningen.
Helst ska man väl prova 30 säckar först innan man beställer 4 pallar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar