Viking en problembrännare????????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Brännarrör etc?

Inlägg av GoForIt Pellets »

xrf skrev:Hej!

Jag har haft min VB i en Joker i ett par år och har bytt roster 1 gång.

Däremot har jag nu fått bekymmer med att min brännare startar som den skall efter all rengöring man skall göra. Fläkten går och matningen av pellets startar. Sedan efter ett tag (5-10 min) så stannar brännaren och jag får en lång och två korta blinkningar i röd kulör.

I brännarröret (ni menar alltså den del som sticker in i pannan, ca 1 dm i diameter?) ligger då sot längst fram och obrända pellets på rostret.
Rostret är ok men jag ser att den dubbla plattdel som sitter inne i brännarröret ovanför och under själva värmeenheten, där har den övre plattan krullat sig lite. Detta p g a slitage eller att jag vid ett tillfälle glömde montera rostret efter rengöring. Det gick ca 2 dygn och sedan stannade brännare. Därefter har den gått igen men inte många veckor förråän problemet infann sig.

Någon som vet vad man skall göra? Kan den dubbla perforerade plattan bytas? Där sitter en liten mutter under på brännarrörets utsida som kanske är till för ett sånt byte?

:D
TACK!
Jimmy
Hinner brännaren gå över i driftsfas (låg eller högeffekt) innan den löser ut för misslyckad start, eller kommer den aldrig ur startfasen?

Viking Bio har ju två brännarrör. Ett inre och ett yttre. Det inre är trätt innanför det yttre. (Du rengör väl emellan med jämn intervall?)

Som det låter så har du nog skadat (krullat) den övre skyddsplattan som sitter ovanför tändelementet (det du beskriver värmeenheten). Detta kan ju göra att rostret inte ligger rätt, vilket medför att luften tar fel väg.

Skyddsplattorna skall normalt vara lödda på tändelementet, men mina har suttit lösa under flera år också, efter en felaktig rosterplacering (från installatören). Verkar skadorna möjliga att slipa ner, så kan det ju vara ett alternativ. Annars (och naturligtvis bästa lösningen) är annars ett nytt tändelement med nya skyddsplattor. Ett nytt tändelement (med plattor) bör kosta cirka 700 kr
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

På Din vvs butik blir den totala summan för ett tändelement 800 kr.

http://www.dinvvsbutik.se/vb-tandelement-p-9908050.html
deleted
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Danne82 skrev:På Din vvs butik blir den totala summan för ett tändelement 800 kr.

Spännade prissättning

Inre brännarrör med tändelement 2.475,00kr
Inre brännarrör 775,00kr
Tändelement 650,00kr

Jag gissar dock att paketet som inkluderar tändelement även innehåller gaveln fastän om det inte framgår av produktbeskrivningen.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Krister skrev:
Danne82 skrev:På Din vvs butik blir den totala summan för ett tändelement 800 kr.

Spännade prissättning

Inre brännarrör med tändelement 2.475,00kr
Inre brännarrör 775,00kr
Tändelement 650,00kr

Jag gissar dock att paketet som inkluderar tändelement även innehåller gaveln fastän om det inte framgår av produktbeskrivningen.
Det borde väl spontant innehålla ändå något mer, om man jämför lite med VB egen serviceprislista. Kanske är det något gammal "inaktuellt" kombinationsartikelnummer med flera ingående detaljer.

Intressant är att DinVVSButik på flera artiklar numera är billigare än vad VB anger i sin lista. (Frakten tillkommer..)
xrf
Fröträd

Två brännarrör

Inlägg av xrf »

Tack för era svar!

Skall kolla detta med att slipa ned skyddsplattorna på tändelementet först och sedan köpa en ny sats om det inte fungerar. :o

Detta med att göra rent mellan de två brännarrören var något nytt som jag inte kan minnas att min installatör (auktoriserad) visade mig. Ev har han missat eller jag glömt.
:?
Hur gör jag rent där?
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Två brännarrör

xrf skrev:Tack för era svar!

Skall kolla detta med att slipa ned skyddsplattorna på tändelementet först och sedan köpa en ny sats om det inte fungerar. :o

Detta med att göra rent mellan de två brännarrören var något nytt som jag inte kan minnas att min installatör (auktoriserad) visade mig. Ev har han missat eller jag glömt.
:?
Hur gör jag rent där?
Du låter pannluckan sitta kvar, och lossar själva brännaren med snäppfästena, drar ut det inre röret ur det yttre och dammsuger rent.

Jag rengör här ungefär varannan gång jag rengör brännaren.
xrf
Fröträd

ok då är jag med

Inlägg av xrf »

Aha jo men det gör jag varje gång som jag rengör , ca 1 gång per vecka.

Jag trodde att det var så att själva brännaren hade dubbla rör och att jag missat det. Pust!

Nu skal jag kolla detta med tändelementet ....finns alltid att göra!
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
xrf
Fröträd

Fixat!

Inlägg av xrf »

Nu har jag sågat och borrat till en ny platta att ha ovanför tändelementet. Provkört och det funkar!
Sicket pill det var att få dit det på plats med den undre plattan och de minst sagt rörliga 'tändrören' ...
Hoppas det nu brinner på bra ett tag.
thias
Prima virke

Re: Fixat!

Inlägg av thias »

xrf skrev:Nu har jag sågat och borrat till en ny platta att ha ovanför tändelementet. Provkört och det funkar!
Sicket pill det var att få dit det på plats med den undre plattan och de minst sagt rörliga 'tändrören' ...
Hoppas det nu brinner på bra ett tag.
Jag hade problem tidigare med mitt tändelement övre plattan lossnade, nu är det utbytt på garantin.
Dock har jag en teori varför detta sker. när jag började undersöka tändelementet efter att plattan lossnat insåg jag att ena "röret" satt löst, detta borde de inte göra. Detta innebär att när elementet blir varmt och metallen utvidgas kommer man att få en skjuvning mellan de två rören och plattan slits loss. Så jag såg till att installatören drog åt skruvarna ordentligt på det nya elementet.
Återstår att se om detta hjälper eller om det bara är dålig kvalite på tändelementen.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
xrf
Fröträd

Lösa tändelement

Inlägg av xrf »

Känner igen detta lite...den låsning som sker av de fyra rören (med bygel plus två insexbultar) var i mitt fall inte tillräckligt hårt åtdragen så de två mellersta rören låg emot varann en del, tror dock inte att de elektriskt kunde få kontakt, fast helt säker är jag inte.
Nu när jag reparerat lite så skiljde jag dem åt och drog fast något hårdare. Verkar funka...
Nya plåten ovanför tändelementen gjorde jag f ö av en bit fönsterbleck, passade i tjocklek. Varför är de två plåtarna på ömse sidor om värmerören så tunna??? Lufttillförseln hämmas av tjocka plåtar eller vad?
Skriv svar