Hinner brännaren gå över i driftsfas (låg eller högeffekt) innan den löser ut för misslyckad start, eller kommer den aldrig ur startfasen?xrf skrev:Hej!
Jag har haft min VB i en Joker i ett par år och har bytt roster 1 gång.
Däremot har jag nu fått bekymmer med att min brännare startar som den skall efter all rengöring man skall göra. Fläkten går och matningen av pellets startar. Sedan efter ett tag (5-10 min) så stannar brännaren och jag får en lång och två korta blinkningar i röd kulör.
I brännarröret (ni menar alltså den del som sticker in i pannan, ca 1 dm i diameter?) ligger då sot längst fram och obrända pellets på rostret.
Rostret är ok men jag ser att den dubbla plattdel som sitter inne i brännarröret ovanför och under själva värmeenheten, där har den övre plattan krullat sig lite. Detta p g a slitage eller att jag vid ett tillfälle glömde montera rostret efter rengöring. Det gick ca 2 dygn och sedan stannade brännare. Därefter har den gått igen men inte många veckor förråän problemet infann sig.
Någon som vet vad man skall göra? Kan den dubbla perforerade plattan bytas? Där sitter en liten mutter under på brännarrörets utsida som kanske är till för ett sånt byte?
![]()
TACK!
Jimmy
Viking Bio har ju två brännarrör. Ett inre och ett yttre. Det inre är trätt innanför det yttre. (Du rengör väl emellan med jämn intervall?)
Som det låter så har du nog skadat (krullat) den övre skyddsplattan som sitter ovanför tändelementet (det du beskriver värmeenheten). Detta kan ju göra att rostret inte ligger rätt, vilket medför att luften tar fel väg.
Skyddsplattorna skall normalt vara lödda på tändelementet, men mina har suttit lösa under flera år också, efter en felaktig rosterplacering (från installatören). Verkar skadorna möjliga att slipa ner, så kan det ju vara ett alternativ. Annars (och naturligtvis bästa lösningen) är annars ett nytt tändelement med nya skyddsplattor. Ett nytt tändelement (med plattor) bör kosta cirka 700 kr