Flexiskruven sprack
Att enbart köra en rak flexiskruv med stigande lutning, typ 1m upp på 4 meter. En inmatningslucka öppen. Skulle det funka? Har ju möjlighet till rengöring då och då. Spånet borde väl rimligen då rasa längst ner i skruven vilket jag skulle kunna damsuga upp från matningshålet närmast botten (detta är normalt stängt).
JanFire skruven som ser ut som en isborr. Har den liknande problem? Kan man använda samma motor som till flexiskruven (jag har den större, blå motorn).
/Fredde
JanFire skruven som ser ut som en isborr. Har den liknande problem? Kan man använda samma motor som till flexiskruven (jag har den större, blå motorn).
/Fredde
Senast redigerad av Fredde den tor 27 dec, 2007 13:39, redigerad totalt 1 gånger.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Ja och nej.Per-Erik skrev: Din lösning Rol-bi är väll inget som går att köpa i dag? När kan den finnas ute på den svenska marknaden?
Jag leverar enstaka anläggningar, både i Sverige och Norge. Jag leverade två anläggninger till Sverige i December.
Precis för tilfället kan jag inte ta på mej mera men om ca. 4 veckor kan jag ta nya order.
Det finns nu 3 svenska företag som vill ha licens på min vertikale skruvteknologi som är den enda som kan klarer av vertikalt transportera pellets utan krossning. Ett av dessa företag jobbar redan med att förbereda produktion av skruven. 2 av företagen vill ha skruven som standard komponent till alla dom anläggningar dom säljer, även vakuumsystem. Ett fjerde företag anmälade sin interesse för skruven precis före jul.
Två av dom interesserade företag är stora på marknaden, inte bara i Sverige.
Jag räknar med att vertikal skruv+takskruv finns att köpa från svenske företag före sommaren och jag tror att denna kommer att ersätta lutande skruv som standard komponent, detta av följande anledningar.
- Vertikal skruv kan flyttas från veckoförråd till ett senare bulkförråd
- Den ger exact dosering och intern dosering är inte nödvändig.
- Den är luft och röktät och ger mycket stor säkerhet mot bakbrand och rök genom matning. (sluss inte nödvändig).
- Den ger installatören en enklare och rimligare installationsjobb.
- Den fungerar med spån i och den genererar inte spån.
- Lätt att komma åt brännaren och pannan.
Jag skriver inte det här för att sälja till er men jag är nu glad för att flera börjar förstå matning med skruv och orsaker till problemen.
Vinkeln på skruven blir 14 grader. Om du kan köra skruven med fyllning på 30-50 prosent, är det möjligt att det precis går fast pellets vill ramla bakåt i en viss grad och då måste man ha intern dosering i brännaren. Jag sätter själv min egen gräns på 3-5 grader lutning på horisontella skruvar. Om skruven fylls 100 prosent, vill skruven få problem över tid.Fredde skrev: Att enbart köra en rak flexiskruv med stigande lutning, typ 1m upp på 4 meter. En inmatningslucka öppen. Skulle det funka?
Med axellös skruv finns det en naturlig maxgräns på 1,5meters längd om man lutar den 45 grader. Biona säjer på sin hemsida att garantien inte gäller på skruvar över en viss längd. Man kan köra med 2 meter men då ökar moment mycket förhållandevis.
Janfireskruven har axel i spiralen och jag tycker dette fungerar bättre som lutande skruv än dom med axellösa. Jag tror inte dom är så känsliga för spån och jag tror dom har bättre flexibilitet i lutningsvinkel.
Men dessa skruvar kan vid ökad spånmängd i pellets, också själv generera spån, specielt med så stora motorer som man kör med.
Senast redigerad av Rol-bi den tor 27 dec, 2007 13:41, redigerad totalt 2 gång.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi: Ser din skruv ut ungefär som denna till utseendet, det vill säga först en rak bottendel och sen en vertikaldel. I så fall kunde man väl mata brännaren direkt från toppen av denna, speciellt om man har intern doser skruv.
http://www.powtech.se/litiuminformation ... nation=117
Allt är ju också en prisfråga, speciellt för snålpellar som mig själv.
Finns det möjlighet att återanvända motorn till den skruv man har idag vore det ju kanon.
De pelletseldare jag känner är ju som regel nöjda med brännarna men mera negativa till hanteringen som pellets ger. Alltifrån bulkfyllning och säckbärande till krånglande matningsskruvar. Så produkter som din, om den nu är bra, behövs som standard leverabel för pelletsens utveckling. Spelar ju ingen roll i mitt fall att Thermia gjort en bra brännare då inte resten av konceptet håller den kvalité som man förväntat sig.
http://www.powtech.se/litiuminformation ... nation=117
Allt är ju också en prisfråga, speciellt för snålpellar som mig själv.

De pelletseldare jag känner är ju som regel nöjda med brännarna men mera negativa till hanteringen som pellets ger. Alltifrån bulkfyllning och säckbärande till krånglande matningsskruvar. Så produkter som din, om den nu är bra, behövs som standard leverabel för pelletsens utveckling. Spelar ju ingen roll i mitt fall att Thermia gjort en bra brännare då inte resten av konceptet håller den kvalité som man förväntat sig.
Senast redigerad av Fredde den tor 27 dec, 2007 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Fredde: jag har testat att fylla 3 säckar kraftigt vattenskadat pellets (60-70% spån) i mitt veckoförråd som har en Janfire-skruv. Inget problem! Jag skyfflade det ihop och hällde "vanlig" pellets över och inget satte igen eller missade starter eller liknande, jag har aldrig rengjort förrådet för spån.
Janfire-skruven är "riktiga doningar" som inte påverkas av lite spån, den är helt enkelt överdimensionerat så pass att spån åker med av bara farten.
Janfire-skruven är "riktiga doningar" som inte påverkas av lite spån, den är helt enkelt överdimensionerat så pass att spån åker med av bara farten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Låter ju bra. Funderar som sagt på att skaffa en i reserv. Vet du ifall det är samma motor till dessa skruvar? Den motor jag har verkar inte ha något problem med styrkan dä den vred av spriralen. En nackdel med JanFire skruven är att jag inte har förrådet mitt emot min panna. Så en rak skruv kommer att måsta monteras diagonalt in till pelletsförrådet. Vilket gör att skruven och motorn blir mer "utför" som vi säger här uppe, ivägen på vanlig svenska.Icecap skrev:Fredde: jag har testat att fylla 3 säckar kraftigt vattenskadat pellets (60-70% spån) i mitt veckoförråd som har en Janfire-skruv. Inget problem! Jag skyfflade det ihop och hällde "vanlig" pellets över och inget satte igen eller missade starter eller liknande, jag har aldrig rengjort förrådet för spån.

Nu blir det ett försök till med flixiskruven. Denna gång lutning i pelletsförrådet, därefter böj med liten liten lutning neråt. Måste ju få skiten att fungera igen snabbt tills nya lösningar finns.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Min skruv ser rimligt likadan ut utvändigt fast transportprincipen skiljer väsentligt. Det är bottenskruven som doserar och sen tar vertikalskruv dosen vidare till takskruv eller ned via fallschakt till brännaren. En lutande skruv kan inte ta dosering lika exact som en vertikalskruv, även dom med axel i spiral. En brännarproducent i Sverige har provat båda metoder under längre tid och vill ha licens på min teknologi. Dom har en bra brännare men behöver en bra matning.Fredde skrev:Rol-bi: Ser din skruv ut ungefär som denna till utseendet, det vill säga först en rak bottendel och sen en vertikaldel.
Spelar ju ingen roll i mitt fall att Thermia gjort en bra brännare då inte resten av konceptet håller den kvalité som man förväntat sig.
Nä, jag har förstått att du har en egen princip. Grejen var just hur bottendelen såg ut. För i så fall kunde den i mitt fall sitta i mitten av förrådet och sen typ 45 graders lutning på fallschaktet ner till brännaren.Rol-bi skrev:Min skruv ser rimligt likadan ut utvändigt fast transportprincipen skiljer väsentligt. Det är bottenskruven som doserar och sen tar vertikalskruv dosen vidare till takskruv eller ned via fallschakt till brännaren. En lutande skruv kan inte ta dosering lika exact som en vertikalskruv, även dom med axel i spiral. En brännarproducent i Sverige har provat båda metoder under längre tid och vill ha licens på min teknologi. Dom har en bra brännare men behöver en bra matning.Fredde skrev:Rol-bi: Ser din skruv ut ungefär som denna till utseendet, det vill säga först en rak bottendel och sen en vertikaldel.
Spelar ju ingen roll i mitt fall att Thermia gjort en bra brännare då inte resten av konceptet håller den kvalité som man förväntat sig.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Så här ser min bottendel ut. Antal inlopp kan vara från 1-4.
Med ett inlopp passer den till Mafa mini. Ni känner igen den blå komponenten på skruven.
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 020001.JPG
Med ett inlopp passer den till Mafa mini. Ni känner igen den blå komponenten på skruven.
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 020001.JPG
Humm.. Min installatör tycker att det bästa är att byta hela skiten nu. Dvs rör & skruv, till Thermias nya förbättrade skruv (ska vi kalla den super skruven?? Ironin flödar).
Jag frågade vem som skulle betala för kalaset.. anar ju att det blir ganska dyrt. tidigare så kostade det ju runt 1000:- /metern o jag har då närmare 11-12 meter skruv.. Garantin skulle troligen ha gått ut efter som anläggningen har passerat 2år..
skruven kostar ju då 6000:- om året, om det inte håller längre. Då är det nästan billigare att köra på EL-Patron.
Men de skulle kolla upp den biten vad priset nu blir. Samt om det är någon form av garanti som täcker detta..
Problemet är också att jag har typ 2 ton pellets på botten skruven vilket inte direkt hjälper till det hela..
Troligen får jag skaffa ett vecko förråd o miniskruv och sedan skopa i från bulk förådet..
Jag frågade vem som skulle betala för kalaset.. anar ju att det blir ganska dyrt. tidigare så kostade det ju runt 1000:- /metern o jag har då närmare 11-12 meter skruv.. Garantin skulle troligen ha gått ut efter som anläggningen har passerat 2år..

skruven kostar ju då 6000:- om året, om det inte håller längre. Då är det nästan billigare att köra på EL-Patron.
Men de skulle kolla upp den biten vad priset nu blir. Samt om det är någon form av garanti som täcker detta..
Problemet är också att jag har typ 2 ton pellets på botten skruven vilket inte direkt hjälper till det hela..
Troligen får jag skaffa ett vecko förråd o miniskruv och sedan skopa i från bulk förådet..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Fungerande flexskruv
Råkar läsa denna tråd och man kan ju bli orolig för mindre. Det känns som om det är något som skruvbyggarna inte har kontroll på. Själv har jag ingen som hellst koll men har nu kört totalt 15 ton pellets med Janfires flexskruv, sex meter med en 45 graders böj, allstå först ca 3 meter i 45 grader och sen tre meter horisontellt. Pellistoren förser flexskruven med godis. Och detta helt friktionsfritt, har funkat från första dagen utan något bekymmer, har inte ens förstått att man skall oroa sig för att det skall kunna trassla. Det känns som om vi pelletsfantaster famlar i mörkret när det gäller skruvning av pellets.
Vore intressant med en sammanställning av gjorda erfarenheter från en större grupp av användare för att därav kunna dra slutsatser av hur pelletstransporten bör se ut.
Vore intressant med en sammanställning av gjorda erfarenheter från en större grupp av användare för att därav kunna dra slutsatser av hur pelletstransporten bör se ut.
Re: Fungerande flexskruv
Har du någon stigning i ditt flexsystem och i så fall hur mycket?Bondläpp skrev:Råkar läsa denna tråd och man kan ju bli orolig för mindre. Det känns som om det är något som skruvbyggarna inte har kontroll på. Själv har jag ingen som hellst koll men har nu kört totalt 15 ton pellets med Janfires flexskruv, sex meter med en 45 graders böj, allstå först ca 3 meter i 45 grader och sen tre meter horisontellt. Pellistoren förser flexskruven med godis. Och detta helt friktionsfritt, har funkat från första dagen utan något bekymmer, har inte ens förstått att man skall oroa sig för att det skall kunna trassla. Det känns som om vi pelletsfantaster famlar i mörkret när det gäller skruvning av pellets.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Det tycker jag var en bra ide. Startar du upp en tråd?Bondläpp skrev:Vore intressant med en sammanställning av gjorda erfarenheter från en större grupp av användare för att därav kunna dra slutsatser av hur pelletstransporten bör se ut.
Det finns flexskruvanläggningar som ser ut att funka bra och andra som får problem efter ett par år eller så. Många faktorer påverkar. En lumsk faktor ligger i förrådet och gäller siktning av spån under tömning. Mot slutet av förrådet kommer mycket spån ut och detta kan inte alla skruvar handtera.
När du säjer att det inte finns friktion i din Janfire flexskruv, hur vet du det? Har du mätt momentet på spiralen under drift? Det är så jag gör det.
Bonde som har svårt att utrycka sig
Med friktion i mitt inlägg avsåg jag inte mekanisk friktion i skruven utan min avsikt var att uttrycka att skruven varit bekymmerslös för mig. Jag skall starta en tråd före nya året.Rol-bi skrev:Det tycker jag var en bra ide. Startar du upp en tråd?Bondläpp skrev:Vore intressant med en sammanställning av gjorda erfarenheter från en större grupp av användare för att därav kunna dra slutsatser av hur pelletstransporten bör se ut.
Det finns flexskruvanläggningar som ser ut att funka bra och andra som får problem efter ett par år eller så. Många faktorer påverkar. En lumsk faktor ligger i förrådet och gäller siktning av spån under tömning. Mot slutet av förrådet kommer mycket spån ut och detta kan inte alla skruvar handtera.
När du säjer att det inte finns friktion i din Janfire flexskruv, hur vet du det? Har du mätt momentet på spiralen under drift? Det är så jag gör det.
Re: Fungerande flexskruv
Beskrivning av pelletsmatningssystemet:Fredde skrev:Har du någon stigning i ditt flexsystem och i så fall hur mycket?Bondläpp skrev:Råkar läsa denna tråd och man kan ju bli orolig för mindre. Det känns som om det är något som skruvbyggarna inte har kontroll på. Själv har jag ingen som hellst koll men har nu kört totalt 15 ton pellets med Janfires flexskruv, sex meter med en 45 graders böj, allstå först ca 3 meter i 45 grader och sen tre meter horisontellt. Pellistoren förser flexskruven med godis. Och detta helt friktionsfritt, har funkat från första dagen utan något bekymmer, har inte ens förstått att man skall oroa sig för att det skall kunna trassla. Det känns som om vi pelletsfantaster famlar i mörkret när det gäller skruvning av pellets.
1 Pellistore som har egen plåtskruv 2meter till ett mellanmagasin.
2 Flexskruv från Janfire (blå plast) med total längd av 6 meter.
3 Inloppet till flexskruven vid mellanförrådet på golvet går skruven i 45 grader mot taket.
4 En böj vid taket som är standardböj från janfire, gissning är att radien är ca 2 meter
5 När skruven nått taket går den horisontellt strax under taket.
6 Skruven har sitt utlopp ovanför brännaren.
Motorn är en modell större än den minsta modellen som Janfire har. (är inte på plats just nu så jag kan kolla bättre)
Installatören var noga med att justera styrningen så att mellaförrådet tömdes ordentligt innan nästa fyllning från Pellistoren och att det inte tryckte på för mycket i melleförrådet. När externskruven fyllt brännaren startar pellistorskruven med fördröjning varje gång och fyller på mellanförrådet. Om det har betydelse eller ej har jag ingen aning om.
Som tidigare nämnts har jag kört 15 ton genom skruven, 50% kutterspånpellets (ganska mjölig) och 50% barkpellets. Det hörs i skruven att barkpelletsen är hårdare, inte så att skruven hackar men det skrapar/rasslar mer. Har aldrig haft något problem med skruven, bara fyllt när det varit pelletsslut och kört vidare.
Jag skall starta en ny tråd om några dagar när jag är på plats och bättre kan konstatera vad jag har för prylar etc.