I Fredags kväll så blev det stopp i skruven & plast röret sprack (knak sa det). Eller rättare sagt en skarvmuff sprack uppe i taket vid skruven.

Enligt installatören så kan detta inträffa. Det är pga slitage.

Det verkar som om motorn inte satt riktigt rakt i linje med skruven vilket möjligt gett extra slitage där den sprack. Det sprak på ett ställe som är vågrätt. uppe vid taket. ca 1 meter i från där stigningen är.
Jag har dock den gamla typen av skruven & ska byta (garanti??) så snart jag kört slut på mitt förråd (typ 3 ton kvar).
De nya rören ska tydligen ha en mindre dimention + att de är glatt i röret så pelletsen glidet bättre. Vilket ska reslutera i mindre stopp.
Jag hade grymma problem i våras. Då sa leverantören att det troligen berode på dålig pellets, vilket var mycket möjligt då jag just hade bytt leverantör.
Nu var jag tillbaka på gammal märket som funkar bra hittils. Men jag har haft mycket drift stopp.
Nu har det visat sig att en kontakt på skruv motorn är sliten & behöver bytas. Detta efter ca 2 års drift.
Tydligen så var det 1:a ver av den kontakten och de nya håller längre.
Nån mer som har kännt av detta?
Någon om visste att det finns slitage på kontakten?
Troligen så går det inte på garanti då det är slitage. kontakten kostar bara några hundra..
byta plaströren utgår jag i från att det går på garanti.
jag ska i kväll titta mera vad de har gjort, jag var själv inte hemma nu när det var där och meckade.