Flexiskruven sprack

Per-Erik
Energiprofet!

Flexiskruven sprack

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

I Fredags kväll så blev det stopp i skruven & plast röret sprack (knak sa det). Eller rättare sagt en skarvmuff sprack uppe i taket vid skruven.
:?

Enligt installatören så kan detta inträffa. Det är pga slitage. :?

Det verkar som om motorn inte satt riktigt rakt i linje med skruven vilket möjligt gett extra slitage där den sprack. Det sprak på ett ställe som är vågrätt. uppe vid taket. ca 1 meter i från där stigningen är.

Jag har dock den gamla typen av skruven & ska byta (garanti??) så snart jag kört slut på mitt förråd (typ 3 ton kvar).

De nya rören ska tydligen ha en mindre dimention + att de är glatt i röret så pelletsen glidet bättre. Vilket ska reslutera i mindre stopp.

Jag hade grymma problem i våras. Då sa leverantören att det troligen berode på dålig pellets, vilket var mycket möjligt då jag just hade bytt leverantör.
Nu var jag tillbaka på gammal märket som funkar bra hittils. Men jag har haft mycket drift stopp.

Nu har det visat sig att en kontakt på skruv motorn är sliten & behöver bytas. Detta efter ca 2 års drift.

Tydligen så var det 1:a ver av den kontakten och de nya håller längre.

Nån mer som har kännt av detta?

Någon om visste att det finns slitage på kontakten?
Troligen så går det inte på garanti då det är slitage. kontakten kostar bara några hundra..
byta plaströren utgår jag i från att det går på garanti.

jag ska i kväll titta mera vad de har gjort, jag var själv inte hemma nu när det var där och meckade.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Flexiskruven sprack

Inlägg av Roli »

Per-Erik skrev:Nu har det visat sig att en kontakt på skruv motorn är sliten & behöver bytas. Detta efter ca 2 års drift.

Tydligen så var det 1:a ver av den kontakten och de nya håller längre.

Nån mer som har kännt av detta?

Någon om visste att det finns slitage på kontakten?
Troligen så går det inte på garanti då det är slitage. kontakten kostar bara några hundra..
Vad menar du med "kontakt" ???
För mig är en kontakt något man stoppar in i vägguttaget eller motsvarande. Och hur kan en sådan slitas eller du kanske menar något annat.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är sådana dagar det känns bra att ha en skruv i stålrör
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Nja.. Kontakt var det ordet min sambo sa efter att hon talade med installatören..

I vilket fall som helst. Jag skulle tro det är en magnetkontakt.

Den är vit och sitter på motorn. Den är cylinderformad.

Och ja metal rör verkar mycket bättre änn plast. Men jag antar att det är en pris skillnad.. Fast med så mycket problem jag har haft så skulle jag nog ta den extra kostnaden..

Nu har dock skruven blivit tystare & inte ett enda drift stopp hittils. fantastiskt.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Vad är det för plaströr du har nu? De jag har är grå till färgen men dimensionen kan jag inte utantill. Jag hade också problem med matningen förra vintern och då sa installatören att godset allstå tjocklecken på plaströren var för liten. De skulle nu byta tillbaka till den sort de använt förrut som hade tjockare plast. Är det detta du menar att de nya rören ska ha mindre dimension?

Jag hoppas att mina rör också byts på garanti men det är nästan omöjligt att få hit firman som installerade grejerna. Har ringt om detta varje vecka nu i över en månad.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Mina rör är svarta.
Dimentionen vet jag inte. Men jag kan ju mäta.

Det jag menade med dimentionen var att den är mindre runt själva metal skruven.

Men det är väll klart jag kan ju ha missförstått min installatör..

Min installatör är ofta här någon dag efter att man har ringt till dem. Så installatören kan jag inte vara missnöjd med.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Per-Erik skrev: Och ja metal rör verkar mycket bättre änn plast. Men jag antar att det är en pris skillnad.. Fast med så mycket problem jag har haft så skulle jag nog ta den extra kostnaden..
Plaströr har lägre friktion än stålskruv och ger mindre rotation (vortex) i skruven, altså mer linjär transportbane.

Det som gör att flexskruven sprack är att skruven gick full, det var inte plats till mera pellets. Motorn overförde sin fulla effekt genom spiralen till pellets så att pellets krossas ännu mer, vilket fyller skruven ännu mer.
Den normale åtgärd har varit att byta till större motor i stället för att se till att skruven inte fyllas helt full.

Inget fel med plast i skruvar, det är fel på skruvkonstruktionen.

Tjockare rör ger inte mer att slita på. Det gör i stället att distans mellan spiral och rör minskas så att spiralen lättare drar med sej pellets och då är det mer sannolikt att skruven fungerar bättre.

Med vertikal skruv finns inga rörelse av pellets mot rör.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

för ca10min så gick spiralen i skruven av...
motorn går.. Det låter lite i början av röret vid motorn. Men skruven rör sig inte..

Det small till som bara den, sprang ner till pannan den brann. Skruven körde inte, jag körde i gång den för att undersöka om den var orsaken till smällen. Då small det till yttligaren en gång, jag trodde att hela röret höll på att explodera.. Men själva röret verkar vara ok. :roll:

Den har ändå nu fungerat utan några drift störningar sedan installatören var här senast..

får ta och ringa dem i mellandagarna..
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Lustigt, vi verkar följas åt du och jag med problemen.

Min spiral gick av för 10 minuter sedan. :-(

En timme vi skulle åka i Söndags så hörde jag hur det började smälla från pelletsförrådet. Som tur är det ju i stort sätt tomt och jag matar från en pallkragekontruktion. Så det blev till att plocka bort alla kragar och rengöra i inloppet. Använder ju bara ett inlopp. Så ut som att skruven + kärnröret tryckt sig uppåt och låg och skruvade i taket på plaströret. Rengjorde så gott jag kunde i stressen och körde igång igen. Lät ok och sen åkte jag. Kom hem nu och då larmade brännaren för ”slut pellets”. Tittade in i förrådet och det var gott om pellets kvar. Startade motorn manuellt och den brummade bara mest men fick den till slut att gå några varv med smällar som följd. Bort med pallkragarna igen och rensade inloppet igen. Startade på nytt och den gick några varv sen så slutade den röra sig och så gick fjädern av vi infästningen till motorn. Ska demontera böjen senare ikväll. Misstänker att den är full med spån. Jag har ju annars kanon fin pellets, kör ju enbart småsäckar så det är ju minimalt med spån jämfört med bulk. Så vad kan jag göra? Är de böjen som är den felande länken? Är det där pelletsen mals sönder. Jag kan ju välja nu att skippa böjen och kapa fjädern kortare och enbart köra med ett rakt rör som jag stiger uppåt med 50cm med på 4 meters rakt rör. En annan idé är att köpa en JanFire skruv som är ute på Blocket. Har du några råd att ge en inte så pelletseldare.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Problemet med flexskruv är, som jag har förstådd, att de fylls horisontellt, sedan går de i en vinkel uppåt och lutande skruvar klarar inte lika mycket volym som horisontala. Detta medför alltså att pelletsen proppas in i den lutande delen, den "står emot" och pelletsen "mals sönder" vid böjen och en liten bit upp.

Lösningen som jag ser är att starta med den sneda delen och därefter låta skruven gå horisontellt eller i alla fall inte mer snett.

På detta sätt börjar man med flaskhalsen och har sedan den "friare" delen av skruven, då kan den knappast övermatas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Icecap skrev:Problemet med flexskruv är, som jag har förstådd, att de fylls horisontellt, sedan går de i en vinkel uppåt och lutande skruvar klarar inte lika mycket volym som horisontala. Detta medför alltså att pelletsen proppas in i den lutande delen, den "står emot" och pelletsen "mals sönder" vid böjen och en liten bit upp.

Lösningen som jag ser är att starta med den sneda delen och därefter låta skruven gå horisontellt eller i alla fall inte mer snett.

På detta sätt börjar man med flaskhalsen och har sedan den "friare" delen av skruven, då kan den knappast övermatas.
Ja, det kanske är en idé. Som det är nu har jag ju först en rak plan skruv på botten av förrådet på ca 4 meter sen 90 gradare där stigningen är 50cm. Jag skulle ju kunna bygga om och köra den raka delen i förrådet med lutning, 50 cm stigning på 4 meter. Därefter böj utan extra stigning, kanske till och med med lite lutning nerråt.

Måste dock kapa den raka röret 15 cm eftersom sprialen nu är så mycket kortare efter brott.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Riktigt vad Icecap skriver, fast spån siktas ned i skruven och blir til dels liggande inntills skruven är ordentlig full. Då måste spånet dras med och då börjar spiralen dra sig i längden och det stoppar till slut.
Flexskruvar i långa längder kan inte fungera ordentligt över tid i många fall. Man måste ha skruvar i serie. Först horisotell doserskruv utan full fyllning, sen en lutande skruv med maxvinkel ca. 15 grader, alternativt vertikalskruv och takskruv. Kolla på nätet hur många producentar som per i dag annonserar långa flexskruvar!!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du kommer att få samma problem ändå.
Det är väl kanske därför man mer och mer ser att leverantörerna av dessa flexskruvar börjar gå ifrån detta när man insett att dom ger problem.

Det skulle fungera om man hela vägen kunde hålla en jämn fyllning på ca 50-60% av skruvröret.

Efter ett tag så får du igen mycket spån eftersom den maler sönder pelletsen, den roterar med runt och till slut blir det stopp igen.

Spricker inte röret, så drar du ut spiralen, och den går av.

Tråkigt men sant!
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Jag har upptäckt att det är en till skarvmuff som har spruckit, troligen så var det den som small till första gången.

Jag har haft många gånger stopp iskruven utan att den har gått av.. Men nu verkar den vara körd..

Denna gång är det en skarvmuff mitt på skruven i just efter min 90 gradare som dessutom är i vinkel uppåt...

Priset för en skarvmuff är ca 15:-

Efter detta så funderar jag på att droppa i matolja (billig) en droppe var 30 sek eller något sådant. Detta för att smörja samt kladda ihop spånet så skruven tar med sig spånet.

Jag tror att räddningen för oss med bulk är vertikal skruv & takskruv. Måste ju vara det smidigaste för oss med långa skruvar.

Dock är det väll ingen som säljer någon vertikal skruv.? Din lösning Rol-bi är väll inget som går att köpa i dag? När kan den finnas ute på den svenska marknaden?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar