Första pelletsbeställningen?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

Första pelletsbeställningen?

Inlägg av mt4base »

Just nu är det halvtid på mitt pannmontage. Klaffar allt ska väl pannan vara igång imorrn eftermiddag och det ska bli väldigt spännande att bli pelletseldare måste jag säga. Vi köper några säckar Neuova av vår panninstallatör för att ha att justera in brännaren med samt få tid att fundera fram hur vi ska göra med pelletsinköpen framgent. Det är väl lite brått så vi räknar 10 dagar innan leverans och smäller det och blir kallt så får vi problem. Jag behöver alltså beställa mycket snart, har fått pris av panninstallatören på Neuova med 2200/pall hemkört. Jag såg att det utan vidare gick att få samma pellets hos en konkurrent för 2000/pall (även det hemkört) och det blir ändå en 1000ing på 5 pall i skillnad? Vågar man pruta lite? Min panna kommer ju justeras för neuova och innan man lärt sig hur pannan funkar så ser jag det som en fördel att köra nått som har någorlunda samma kvalitet (det kanske inte spelar nån roll).

Frågan är förstås - spelar det stor roll vilken pellets man väljer eller är det bara priset som avgör? Har lusläst forumet och sökt och det verkar som många har problem med spån i säckarna samt att pellets har fel färg osv. Jag frågade installatören idag och han drog på munnen och sa att så länge pelletsen är "svensk" så spelar inte färg eller nått annat någon roll och det förvånade mig lite med tanke på att många här ÖSER galla över vissa märken av pellets så nog måste det finns väldigt DÅLIG pellets eller är det dåliga pelletsbrännare/andra problem som genererar problemen hos vissa användare? :?

- spelar askhalten roll?
- skiljer energiinnehållet efter pris eller är det godtyckligt?
- vissa pellets görs på kutterspån, andra på lövträ osv - ska man bry sig?
- vad menas med A resp B kvalitet?
- barkpellets - är det specifika problem att elda det?

Tacksam för svar då det här verkar vara rena kärnfysiken att förstå... :?:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Då får vi alltså hälsa dig välkommen till klubben..

Vad är det för utrustning du installerar? (Uppdatera gärna din profil)

Vad gäller pellets, så kan man väl säga att alla större leverantörer (som tillverkar 10 000-tals ton) normalt har en hög och jämn kvalité. Men även här kan det förekomma skillnader. Ex. Neova och Agrol har ju flera olika tillverkningsanläggningar.

Är inte din brännare väldigt "grinig" så går den acceptabelt på pellets från alla dessa större tillverkare.

Har du ByggMax i närheten, så kan du ju köpa pellets i lösa säckar där numera till bra pris, f.n. 37,95 per 16 kg säck (= 1 974 kr per pall med 52 säckar).

Din installatör borde ju spontant kunna backa lite i pris, såvida det nu inte ingår något annat som injustering eller liknande.

Lycka till!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Om du körde på Effecta / EcoTec så är spån i pellets knappast ett problem. När jag provkörde mitt bulkförråd tömde jag först i "bottensatsen" från det gamla veckoförrådet, och det var mer än lite spån där kan jag säga. Funkade utan några bekymmer. Dessutom verkar "spånigheten" variera kraftigt även inom märket, sas.

Pris i relation till energiinnehåll är ungefär vad jag brukar kolla på. En annan aspekt är vad man enkelt kan få tag på där man bor, det är inte självklart att det går att få hem alla fabrikat på ett vettigt sätt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

ak skrev:Om du körde på Effecta / EcoTec så är spån i pellets knappast ett problem. När jag provkörde mitt bulkförråd tömde jag först i "bottensatsen" från det gamla veckoförrådet, och det var mer än lite spån där kan jag säga. Funkade utan några bekymmer. Dessutom verkar "spånigheten" variera kraftigt även inom märket, sas.

Pris i relation till energiinnehåll är ungefär vad jag brukar kolla på. En annan aspekt är vad man enkelt kan få tag på där man bor, det är inte självklart att det går att få hem alla fabrikat på ett vettigt sätt.
Det finns fler brännare än dessa som klarar spån utan problem... 8)

mt4base= asksmältstemp är bra att kolla

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Dave skrev:

MVH//Dave
Absolut. Jag vill bara minnas att trådskaparen lutade åt att skaffa just den utrustningen.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

ak skrev:
Dave skrev:

MVH//Dave
Absolut. Jag vill bara minnas att trådskaparen lutade åt att skaffa just den utrustningen.
Jo, det stämmer, det är den utrustningen som kommer i pannrummet. Det var fortfarande inte helt klart men vi hoppas elektrikern kommer imorrn så vi får lite värme i huset igen. Tur det inte är jättekallt ute nu...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar