Just nu är det halvtid på mitt pannmontage. Klaffar allt ska väl pannan vara igång imorrn eftermiddag och det ska bli väldigt spännande att bli pelletseldare måste jag säga. Vi köper några säckar Neuova av vår panninstallatör för att ha att justera in brännaren med samt få tid att fundera fram hur vi ska göra med pelletsinköpen framgent. Det är väl lite brått så vi räknar 10 dagar innan leverans och smäller det och blir kallt så får vi problem. Jag behöver alltså beställa mycket snart, har fått pris av panninstallatören på Neuova med 2200/pall hemkört. Jag såg att det utan vidare gick att få samma pellets hos en konkurrent för 2000/pall (även det hemkört) och det blir ändå en 1000ing på 5 pall i skillnad? Vågar man pruta lite? Min panna kommer ju justeras för neuova och innan man lärt sig hur pannan funkar så ser jag det som en fördel att köra nått som har någorlunda samma kvalitet (det kanske inte spelar nån roll).
Frågan är förstås - spelar det stor roll vilken pellets man väljer eller är det bara priset som avgör? Har lusläst forumet och sökt och det verkar som många har problem med spån i säckarna samt att pellets har fel färg osv. Jag frågade installatören idag och han drog på munnen och sa att så länge pelletsen är "svensk" så spelar inte färg eller nått annat någon roll och det förvånade mig lite med tanke på att många här ÖSER galla över vissa märken av pellets så nog måste det finns väldigt DÅLIG pellets eller är det dåliga pelletsbrännare/andra problem som genererar problemen hos vissa användare?
- spelar askhalten roll?
- skiljer energiinnehållet efter pris eller är det godtyckligt?
- vissa pellets görs på kutterspån, andra på lövträ osv - ska man bry sig?
- vad menas med A resp B kvalitet?
- barkpellets - är det specifika problem att elda det?
Tacksam för svar då det här verkar vara rena kärnfysiken att förstå...