Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag varit o kollat grannens ecoflex som ska vara justerad med ett "riktigt" rökgasinstrument..

Den va nu justerad med inställningarna
Hög matning 58% fläkt 48%
Låg matning 35% fläkt 30%

När jag kollade med min simpla Co2 mätare så låg Co2 halten på 8,5% :?

Jag testade att ändra matningen till 82% med fläkten på 48% o då blev Co2 11% sen va pannan varm så den gick ner på låg o även där va Co2 låg (8%) så jag tog med lita av hans pellets hem för att jämföra inställningar för att få 12% Co2 samt se hur det blev jämfört med min pellets..
Tro det el ej så blev värdena samma i min panna som ecoflexen med lika inställningar, Så nu har jag justerat in pannan med mina inställningar men ej hunnit kolla igen men ska göra det imorgon då jag ska öka tempen i huset innan dom kommer hem från semestern.. Den kommer nog att få gå rätt mycket då tempen i huset bara varit 12° där i 3 veckor..

När jag testade hemma med hans pellets så blev värdena
Hög matning 82% fläkt 47% Co2 12%
Låg matning 60% fläkt 26% Co2 12%

Så nu får jag se imorgon om värdena är samma där som hos mej vilket då skulle betyda att det INTE är alla ecoflex som har problem..

Sen så ska min brännare monteras in i kompisens ecoflex som jag justerat in med deras pellets så då får vi se om den funkar som den ska, Gör den det så måste det lika förbannat va nått i programvaran/elektroniken som är fel på vissa ecoflex.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har jag kollat med Co2 mätaren i grannens ecoflex o värdena blev exakt som hos mej, Det va inga problem med 82% matning 47% fläkt..
Co2 halten blev 12% o på 2 dygn va det inga problem med igensotade tuber, Dom va ljusa o undersidan på sotluckan va vit som det ska.. :?

Men nu kom värmen som det verkar så det blir till hösten innan man får nått resultat om hur det ser ut med askma mm.. :(

Men o andra sidan är det skönt med sommar :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Förvirrande det här. Hade förstås hoppats att André skulle identifierat problemkällan innan sommaren kom, men det är ju skönt med sommar också, som sagt.

Hur funkar det med garantier egentligen? Jag köpte pannan direkt av Ahsells (via en kompis snickerifirma) i höstas, och det tog några månader :? innan allt var på plats och pelletsdriften igång. Så om det blir en mild höst kommer det ha gått över ett år innan jag vet huruvida det är nåt fel på pannan. Och då kanske CTC hävdar att garantin gått ut, eller?

Bäst att ringa CTC och fråga. När jag ringde häromveckan sa de bara att jag skulle minska matningen och inte röra fläkten. Det var iallafall inget problem med att få en ny viska. De skickade en ny på momangen när jag klagat.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo jag hade oxå hoppats på att vetat exakt vad som är problemet innan sommaren.. :(

Ang garanti på pannan så är den 2 år..
Stratocaster
Ungskog

Inlägg av Stratocaster »

Det är jag som är grannen som André berättat om ovan. Jag hade bokat in en ny justering till veckan av CTC för att komma upp i ca 18 kW i högläget men har nyss avbeställt den. Nu har vi så pass varmt att det inte är någon mening att justera. Jag kommer ändå snart att stänga pannan för sommaren.

Det är som André säger två års garanti på pannan så jag har ytterligare tid att testa. Till hösten ska jag börja med att ha kvar Andrés inställningar och se hur de fungerar vid riktig körning på högläget. Om det blir problem eller askar för mycket får CTC komma tillbaka och justera igen.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kommer CTC hela vägen från småland för att justera ? :shock: Bra support i så fall.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stratocaster
Ungskog

Inlägg av Stratocaster »

Kommer CTC hela vägen från småland för att justera ? Shocked Bra support i så fall.
Njae, men CTC har faktiskt representation så långt norrut som Skellefteå. Den firma som installerade pannan åt mig ville inte utföra justeringen själva eftersom det var den första Exoflexpanna de installerat. I stället ordnade de att denna kille kom och utförde justeringen. Han arbetar för Enertech AB som är överordnat CTC i Sverige.

Andrés test i min panna inger lite hopp om att problemen ska gå att lösa. Om så inte är fallet blir det rabalder. Jag betalar inte 70 000 kr för ett icke fullt fungerande värmesystem.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tänkte jag skulle berätta hur det går..

Tja vad ska man säga, Ctc vet ännu inte vad som är fel men det verkar som det ska komma nån nu i veckan iaf o köra in ny prog.vara i pannan..
Då skulle den även justeras in på 20 kW i hög, 13 kW i låg, 8 kW i min vilket skulle va fixat på 20 minuter sa dom vilket jag bara kan önska dom lycka till med då det inte kommer att gå..

Sotarmästaren har varit där med sitt instrument nu o han lyckades få brännarens värden bra, Men tyvär va det bara med 43% matning som max vilket vi oxå märkt tidigare o den effekten klarade pannan bara ner till 8/10 minus ute...
Värdena skenade iväg med högre effekt...

Sotarn har även sotat skorsten vilket va det värsta hon sett då pipan va nästan helt tätt av sot, Hon förstod att allt inte va som det skulle... :lol:

Trotts att värdena nu skulle va bra med inställningen som brännaren fick så va asklådan full på 9 dygn (struket mått) o då har brännaren ändå inte behövt gå dygnet runt..
Nu har vi inte mätt upp hur mycket effekt den ger vid den matningen men max 2 kg pellets/tim kan jag tro, Det skulle då göra 430 kg på 9 dygn men pannan har inte behövt gå hela tiden heller så det är som tidigare helt full asklåda från ca 300 kg pellets... :(

Men nu får vi se vad som händer då Ctc själva ska dit, Tålamodet håller på att tryta på kompisarna som har pannan i garaget..
Det konstiga är ju att dom kommer klara sej på ca 6,5 ton under detta år med så ofullständig förbränning, Garaget är ju ändå på 500 m2 med 6,8 meter i takhöjd o pannan har varit igång även över sommaren..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Så där ja nu har "proffset" varit o justerat pannan samt bytt programvara, Han sotade även hela anläggningen...
Detta gjordes i Tisdags o igår em (24 tim drift) så va synglaset helt tätt så man inte såg nån eld, I tuberna va det 3-4 mm kletig tjär/sotbeläggning som det även va då vi ställt in den efter Co2 mätaren..
Ctc hade sagt till installatören att ställa matning på max 68% i hög men i telefon sa dom att det inte skulle va några problem att köra den på 20 kW (90%) matning...
Han som va dit sa att det måste va nått allvarligare fel, Kanske är som vi nu misstänkt helt enkelt att pannan är för trång... :?
Samtidigt är det då inget problem på undertrycket i eldstaden vilket man tycker att det borde varit då...

Nu lutar det åt att Ctc får hämta igen pannan iaf, Ev att dom får komma o testa att byta ut den men jag förstår inte vad det skulle tjäna till..
Då alla tuber mm är öppna ser jag inte hur en annan identisk panna skulle funka, Brännaren är det inget fel på då vi kört den i en biomatic 20+ utan problem men i ctc´n funkar den inte med nya programvaran heller...
Väldigt märkligt att den inte ska gå att få att gå på över 10 kW...
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Tack för uppdateringarna! Det uppskattas mycket av oss andra Ecoflexägare. Min panna funkar annars ok i vinter hittills, men vi har ju inte haft speciellt kallt. Fast jag har ju inte haft nån sotare här sen installationen. Skorstenen kanske är full med klet. Ska ta hit nån som justerar pannan när jag fått dit dragbegränsaren. Måste dock bygga om rören lite först, annars får den inte plats...
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har kört ett år nu och har normal sotbildning. Tror att det är extrema förhållanden i Umeå. Normalt eldar man inte dessa mängder i en bostad.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Stugsittaren skrev:Jag har kört ett år nu och har normal sotbildning. Tror att det är extrema förhållanden i Umeå. Normalt eldar man inte dessa mängder i en bostad.
Låter hoppfullt. Jag tyckte min panna sotade mycket förra säsongen när pannan var nyinstallerad. Men jag vet iofs inte vad som är normalt. Men asklådan blev full på mindre än en månad.

Blir det kallt så drar mina hus mycket värme. Det är två 100-åriga tegelhus som går på samma panna. I princip oisolerade, bara tegel. Så då går pannan för fullt.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Min panna verkar också fungera normalt. Har sotat den två gånger på 4 ton pellets. Jag kör 15kW fabriksinställningarna för matning och har sänkt fläkten för att få rätt rökgasvärden. Nu har jag inte rört pannan sen 20e augusti, det har gått ca 1300 kg sen dess. Snart är det nog dags att tömma asklådan.

/Jonas
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja jag vet inte men om det är som ni beskriver att man kan köra på 15 kW o klara en förbrukning på 1300-1500 kg innan man behöver tömma asklådan är det ju helt normalt..

Nu har ju killen som Ctc skickat misslyckats att få till den genom att sota hela anläggningen, bytt programvara samt justerat den men den sotade igen på 24 timmar.. Så blev det då sotaren va där o justerade in brännaren oxå o då va den bara ställd på 43% matning på hög o fläkt 24%, Pannan sotade som f-n samt att det blev strucket mått efter 8 dygn i asklådan då den skulle tömmas.. Då va det + grader ute hela tiden o 12° inne i garaget så pannan hade inte gått konstant... Så va det för oss förra vintern tills vi gav upp o ställde hög på 62% matning o fläkten på 90% för att den inte ska sota igen...
Det konstiga är ju att allt verkat helt ok med alla värden då man justerat o kollat under 3-4 tim men efter 1 dygn fast pannan inte ens gått hela tiden blivit helt knäpp o sotat igen, Då man kollat Co2 efter 1 dygn har den varit på 17-18% mot inställda 12% dagen innan...

Att det skulle bero på att vi har det för kallt el har för hög förbrukning tycker jag inte för då fattar jeg inte varför biomatic pannan som en kompis har kan klara sej utan sot mm samt att det går köra 1500-2000 kg mellan gångerna man tömmer asklådan, Han förbrukar ca 13 ton pellets/år....

Ctc pannan förbrukar bara 1500 kg mer pellets/år än vad jag gör o många villor har en förbrukning på drygt 6 ton/år här vilket inte ska va nått problem...
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

André provade ni Bequem-brännaren i den krånglande Ctc-pannan?

Det skulle ju kunna vara nåt fel i elektroniken, tex. i fläktstyrningen så fläkten plötsligt går långsammare ett tag.

/Jonas
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Skriv svar