Lucka / Fönster till pelletsförråd

Skriv svar
SaskoK
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 19:10

Lucka / Fönster till pelletsförråd

Inlägg av SaskoK »

Hej.........

Är i uppstarten av mitt pelletsförråd och undrar om någon har några ideer ang. om man skall ha en lucka eller fönster på husets fasad. Tanken är att jag skall fylla förrådet utifrån med små säck.

Tacksam för alla svar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Lucka / Fönster till pelletsförråd

Inlägg av Dave »

SaskoK skrev:Hej.........

Är i uppstarten av mitt pelletsförråd och undrar om någon har några ideer ang. om man skall ha en lucka eller fönster på husets fasad. Tanken är att jag skall fylla förrådet utifrån med små säck.

Tacksam för alla svar.
Tänk på att ha ett tak el. dylikt så att du även kan fylla på under regn/snö.
Finns en del trådar på forumet som tar upp förråd.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Låsanordning till fönster/lucka bör vara nåbart från utsidan. Kan bli svårt att stänga annars när förrådet är fyllt.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Annars kan du ju göra som jag. Tog bort fönstret och byggde
en låda med tak utanför , byggt i samma stil som huset. Innanför sitter en stor tratt som jag
gjort som man kan hälla pelletsen i.Sedan en ränna till förrådet.
I mitt fall går det till 2 förråd.


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
SaskoK
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 10 jan, 2006 19:10

Inlägg av SaskoK »

wepe ditt förslag verkar intressant, du råkar inte ha någon bild på detta ???
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Skicka ett Pm med din mail adress , ska jag försöka fixa det.
Vet inte om det blivit smidigare att lägga in på forumet än :?:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

jag tog idé av wepe oxå..
Jag tog bort mitt källarfönster som satt i markhöjd, ersatte det med en brevlåda "hembyggd modell större"
gjorde en rutschkana i masonit "blanka sidan upp" rätt ner i pelletsförrådet som består av 1st sj pall och 7st pallkragar!!

fungerar mkt bra!
kan tillägga att jag har börjat köpa storsäck istället, tjänar några kronor på att gå med en hink och hälla rätt ner i "brevlådan" och sparar 3rundor till återvinningen med mjukplast per år:D
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Har du möjlighet så kan du göra som jag, har en lucka i golvet i garaget med pelletsförrådet rakt under så jag backar bara in med släpkärran och tömmer rakt ner i förrådet (hemmabyggt bulkförråd som rymmer drygt 3 ton)

Det man skulle fixa vore en rutchkana direkt ifrån släppkärran ner till hålet i golvet så blir det riktigt enkelt...
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

luppg skrev:Har du möjlighet så kan du göra som jag, har en lucka i golvet i garaget med pelletsförrådet rakt under så jag backar bara in med släpkärran och tömmer rakt ner i förrådet (hemmabyggt bulkförråd som rymmer drygt 3 ton)

Det man skulle fixa vore en rutchkana direkt ifrån släppkärran ner till hålet i golvet så blir det riktigt enkelt...
Häftigt,är det i källaren menar du? Har du byggt själv? Hade varit kul att se på bild... :roll:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Dave skrev:
luppg skrev:Har du möjlighet så kan du göra som jag, har en lucka i golvet i garaget med pelletsförrådet rakt under så jag backar bara in med släpkärran och tömmer rakt ner i förrådet (hemmabyggt bulkförråd som rymmer drygt 3 ton)

Det man skulle fixa vore en rutchkana direkt ifrån släppkärran ner till hålet i golvet så blir det riktigt enkelt...
Häftigt,är det i källaren menar du? Har du byggt själv? Hade varit kul att se på bild... :roll:

MVH// Dave
Jo, har källare under garaget och i ena hörnet i garaget har jag ett hål ner till källaren med lucka, under det står pelletsförrådet, förra ägaren av huset byggde det, funkar väldigt fint, det har dock inte så bra rasvinklar så man får skotta lite när det börjar bli tomt, men det kan man ju stå ut med, ska se om jag kan fixa nån bild... Det är ju inte så jätte avancerat igentligen ta upp ett hål i golvet i lagom storlek och bygg en binge under.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Skriv svar