överhettningsskydd

Skriv svar
Mike_-_
Fröträd

överhettningsskydd

Inlägg av Mike_-_ »

hej!

jag undrar vad det kan vara om om pannans överhettningsskydd slår till när brännaren når 80 grader.. termostaten på pannan står på ca85 grader
men den löser ut ändå. vad kan det vara för fel då???
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
notti
Pannrumsnisse!

Re: överhettningsskydd

Inlägg av notti »

Mike_-_ skrev:hej!

jag undrar vad det kan vara om om pannans överhettningsskydd slår till när brännaren når 80 grader.. termostaten på pannan står på ca85 grader
Troligen inget fel alls ..om överhettningsskyddet löser ut vid 80 så är det ju som det ska för den har inget med termostaten att göra ..skaffa ett nytt överhettningsskydd med högre brytgräns eller ställ ner panntermostaten på lägre tal så att den inte löser ut eller om det är pelletsbrännaren som drar upp panntempen till 85 så dra ner brännaren till ex80
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ronald
Pannrumstomte!

Re: överhettningsskydd

Inlägg av ronald »

notti skrev:
Mike_-_ skrev:hej!

Troligen inget fel alls ..om överhettningsskyddet löser ut vid 80 så är det ju som det ska för den har inget med termostaten att göra ..skaffa ett nytt överhettningsskydd med högre brytgräns eller ställ ner panntermostaten på lägre tal så att den inte löser ut eller om det är pelletsbrännaren som drar upp panntempen till 85 så dra ner brännaren till ex80
Tjena!Det kan inte vara att spjället på pannan som är för stängt! att det blir för varmt i böjen???= Strypt för mycket ...........

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Överhettningsskyddet är väl den "termostat" som avkänner panntemperaturen och bryter strömmen till brännaren och det har knappast något med mottryck eller spjället att göra.

Om det är en funktion på BRÄNNAREN är det ju en annan sak men i så fall mycket otydligt beskrivit.

På pannan sitter överhettningsskyddet och termostaten ofta i samma kapsling men de är (och SKA vara) helt oberoende av varandra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Mitt skydd bryter när pannvattnet är prick 100 grader, fråga mig inte hur jag vet det.
deleted
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stämmer pannvattentemperaturen så är det fel på överhettningsskyddet om de bryter under 95°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Vet inte vad som är rätt eller fel men min överhettningsskydd står det 80 grader på och den gick sönder förut och bröt redan vis 60 grader så därför vet jag att det står 80 på den för jag fick beställa en ny likadan ..kan säkert vara så att det finns med olika grader
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Det finns pannor där det sitter på olika nivåer, därför kan det bli konstigt, sitter de på samma nivå så kan det vara fråga om toleranser, därför kan det också bli tokigt med tempvisningen. Jag har så i min vedpanna, men jag har lärt mig det och kompense´rar för detta.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar