Köpa ny panna till gammalt hus?

mt4base
Stor entusiast!

Köpa ny panna till gammalt hus?

Inlägg av mt4base »

Hej gott folk!
Jag är ny här och är sannerligen och synnerligen ny på det här med uppvärmningssystem. Har nyligen skaffat ett gammalt hus där oljepannan behöver bytas ut. Jag har läst MASSOR här under några dagar och inser att finns inte kompetensen här finns den knappast nånstans. Frågeställningen är ganska enkel men svaret kan antagligen inte bli lika rakt. Vad ska jag satsa på för fabrikat? Har tittat på CTC Ecoflex, Effecta 220c (ecotec bioline 20 brännare + 6kw elpatron) samt nått som hette Värmebaronen (kombipanna som även tog ved tydligen), kombipannan är nog troligen ej av intresse då jag inte vill ha jobbet med ved. Har även tittat på en Thermia som iaf såg snygg ut men är det mer design än funktion?? Sånt är jag misstänksam mot, varför lägga utvecklingskostnader på att få en värmepanna snygg? Som att sminka en gris i mina ögon :wink:

Det skiljer en del i pris men jag är inte benägen att låta priset enbart få diktera min satsning eftersom billigare och kanske mindre tillförlitliga lösningar knappast är det bästa för min del som inte sitter på rätt kunskaper i ämnet. En vän jag talade med sa att be att få titta på en installation innan jag köper. Det var nog välment sagt men ett sådant besök skulle inte ge mig mer än ett besök på en levertranplantation. Sedan tror jag knappast att en säljare skulle rekommendera ett ställe där de haft problem så det ser jag som ganska utsiktslöst trots allt. Har hört mig för hos vänkretsen och någon har Värmebaronen och är nöjd, en annan har en som hetter Focus 125B som även den var helt ok så även dessa kan väl vara av intresse om jag kan finna en återförsäljare som inger förtroende (viktigt för mig). Den återförsäljare jag hittils fått mest förtroende för är Effektas/Ecotec men jag har inte ristat några beslut i sten ännu på långa vägar.

Räcker brännareffekt på 20kw för ett gammalt timmerhus på c:a 170kv(som är tämeligen otätt)? Jag vill kunna ha varmvatten för badkar osv utan stora problem även när det är kallt ute. Har läst att en och annan har problem med det i sina anläggningar. Har förstått att de sk "underhållsfria" pannorna knappast heller är det helt och hållet i praktiken men vad är bäst för en person som mig att köpa?

Ecotec har "underbränning" vilket tydligen är frälsningen för pelletbränning om man ska tro marknadföringen (det kanske man inte ska?). Tittade även på en KMP brännare, den hade "framåtbränning", vilken betydelse har detta. Har den ena principen bättre ekonomi/driftsäkerhet??

Man måste ju har något att elda med också. Jag har läst en del trådar här i forumet om förbrukning och inser problemet att beräkna men är det realistiskt att tro att man kan klara sig med 6-7 pall (5-6ton?) per år eller kommer det behövas betydligt större mängder? (jag planerar för att ha något ställe att placera pallar på).

För att klargöra lite så är jag ute efter något som sköter sig själv så mycket som möjligt. Jag vare sig vill eller kan tillbringa mitt liv i pannrummet så en lösning där jag om än inte kan "glömma" värmesystemet så iaf så nära som möjligt. Jag inser ju att med de kunskaperna jag har i dagsläget kommer jag få förlita mig på de som installerar pannan och deras expertis. Jag inser att en pelletspanna utan bulkförråd tarvar en viss mån av skötsel med påfyllning och att pannan behöver rengöring med fastställda mellanrum och det är jag helt ok med, har inga problem med att skita ner mig.

Vore tacksam för åsikter och tips.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Jag har en Janfire intergral med en janfire NHbrännare med veckoförråd. Funkar klockrent går jämt, askar ur ca 2 ggr per år
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
PeterS
Ungskog

Inlägg av PeterS »

Jag har nyligen(igår) installerat en Ectotec Uniq 20, Effetca 220 panna och Ecotec Bioline brännare. Som förråd köpte jag ett Mafa Midi

Jag hade tidigare el-panna och ville ha något som fungerade utan allt för mycket arbete.
Panna: EcoTec Uniq 20
Silo: Mafa Midi

Hus: 1 1/2 plan + källare
Uppvärmd yta ca. 200m2
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Ja vad säger man? Precis som du verkar ha gjort / vara på väg att göra så fastnade jag för EcoTec när det begav sig, eftersom jag tilltalades av principen med undermatning och av att installatören/säljaren var ordentligt insatt. Jag har kört ett par år nu och har inte ångrat mig, men jag hade kanske varit lika nöjd med någon annan lösning, vad vet jag.

Min gamla panna är inte utbytt än; skulle jag byta idag så står nog Effecta 220 högst på listan, bl a för att vattenvolymen är ordentligt tilltagen (den finns ju även med 320 l vatten för den som har takhöjd så det räcker). Min nuvarande panna rymmer 140 liter, och det är i minsta laget när bamsebadkaret ska fyllas.

Angående effekten på 20 kW så har jag svårt att tro att den inte skulle räcka till. Och dessutom - om den inte gör det så är det vettigare att tilläggsisolera än att braka på med mer effekt.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Focus 125B, e ju et gammalt as... jag har en sån, Jämä tillverkar dem.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du inte är sugen på att pilla med prylarna själv så bör du ju först och främst kolla runt bland dina installatörer i närheten och se vad dom har, dom vill oftast installera "sina" prylar så att säga och om du har en bra och kunning installatör som du kan kontakta vid eventuella problem så kan ju det vara guld värt.

Vad det gäller pannor så har jag ingen aning, det handlar ju dessutom om att den ska få plats och sådant, de finns nog inga uppenbart dåliga pannor om du köper en ny.

Vad det gäller brännare så finns det ju två skolor att välja mellan, de enkla modellerna som i stort sett bara innehåller fläkt och tändelement och sen finns det de avancerade med internskruvar, rotorer, kvarnar och annat smått och gott, vilket man gillar är ju en smaksak, en fördel med de enkla är att om dom krånglar så är det för det mesta enkelt att klura ut var felet är, medan de mer avancerade kan vara nog så kluriga att luska fel i, men om man har en installatör som man kan ringa och som snabbt är på plats så behöver det ju inte vara något problem.

De finns nog egentligen inga dåliga brännare idag heller (om man bortser från Sverigebrännaren som verkar vara lite tveksam...), vissa har problem med att delar slits och måste bytas relativt "ofta" men även detta verkar ibland vara lokala fenomen, jag skulle nog vilja påstå att de brännarna som diskuteras här är nog bra allihop oavsett vilken du väljer.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag gillar värmebaronens grejor men jag gillar även att vara i mitt pannrum, om man inte vill vara lika mycket i pannrummet så är nog renodlade pelletspannor bättre.

Jag har även fastnat lite för focus pe 20 för att den är ganska billig och verkar vara bra.
Och så kräver den inte mycket underhåll då det är en ren pelletspanna.
Vad man skall ha för brännare till den låter jag vara osagt.

Om du nu skulle vilja ha ett budget alternativ som fungerar bra men kräver ganska mycket jobb så är det att köpa en begangnad ctc 1100/1200 panna och värmebaronens viking bio, det blir nog biligast men mest jobb.

Slutligen vill jag säga att om man får ett större intresse i sin annläggning så finns det nog lite pellets att spara, om man inte går in där mer än nödvändigt och inte lägger ner något som helst intresse i den så får man nog lite högre förbrukning än om man som jag hela tiden letar efter saker som kan förbättras eller läggas till för att få ner förbrukningen.
deleted
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Då får väl jag prata mig varm lite för Thermias saker. Själv kör jag med en Bequem 20 och Biomatic panna, och är mycket nöjd med kombinationen.
Brännaren har ju underförbränning vilket ger god ekonomi och goda miljöegenskaper. Pannan är inte bara snygg, den är effektiv och har mycket goda utrymmen för aska vilket gör att underhållet inte behöver utföras så ofta = mindre tid i pannrummet.

Annars tror jag också det är ganska hugget som stucket vad man väljer, och ett gott råd är nog som någn sa tidigare att välja det som en installatör man litar på rekommenderar, givetvis förutsatt att priset ligger på rimlig nivå.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
oldfarm
Späd planta

Inlägg av oldfarm »

Kan hålla med carpelux att Thermia verkar fungera bra.
Har installerat en Biomatic 20+ panna för en månad sedan, fungerar klockrent.

Hade en Värmebaronen Viking bio i en Albin oljepanna tidigare.

Den fungerade.....ibland.
Problemet med dom är att dom är fruktansvärt känslig på pelleteskvaliten(matningen blir lidande).
Kör du med småsäck från en leverantör som har bra kvalitet så fungerar väl det hyffsat.

Vill du ha minimera tiden i pannrummet köp en med underförbränning/internmatning.
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Tack för alla åsikter och tips. Jag väntar in offert på en Thermia med KMP brännare samt lite andra saker. Offerten anländer nog troligen nångång nästa vecka och då får vi se vad det blir. Vill jämföra lite innan jag bestämmer mig.

Jag har hört med några olika installatörer, den som offererade CTC verkade knappt veta vad som var fram och bak på pannan så de går nog bort, därmed inte sagt att CTC skulle vara dålig av den orsaken. Sen fick jag rekommendation om en lokal förmåga som tydligen kunde ta nästan vad som helst och installera så den killen ligger nog rätt bra till nu. Han hade dessutom en och annan bra installationside som det verkade. Jag håller med i det som sägs att ha någon kunnig på någorlunda nära håll om det blir problem eller bara få vettig service i tid.

Effecta 220c pannan verkar ha bra inbyggt vattenförråd medans Thermia har nån typ av värmeväxlare inbyggd? Man kan ju fundera över vad som är vettigast. Värmeväxlaren i Thermian var iaf väldigt känslig för kalk i vattnet fick jag veta idag men mig veterligen är det inte direkt kalkrikt vatten där detta ska monteras. Har även idag fått tilläggsoffert på Effecta 220c pannan där jag undrade vad det kostade att ha en NIBE tappman, (värmeväxlare som extra varmvattenstöd) - vet inte om en sådan behövs men då bör man ha sitt varmvatten på den "säkra sidan" kan man tycka? Jag ville hellre ha en sådan extern värmeväxlare istället för en varmvattenberedare eftersom den sistnämnda tar plats jag inte har, en växlare är liten och smidig men har väl nackdelen att man måste elda för att få den att göra sitt jobb. Det sitter visserligen en elpatron i pannorna som man kanske kan använda för varmvatten på sommaren istället för att elda?

Undermatade brännare sägs i det jag har läst vara bättre på att hantera "dålig" pellets. Vad händer om man skaffar en KMP brännare som är framåtbrännare och kör med pellets som inte mår bra? Stannar det då? Är det stor skillnad på kvalitet beroende på var man köper sin pellets? Laxå verkar vara något som folk tycker generellt är "sämre" eller är det en felaktig uppfattning? Talade med en kille som kört Statoils pellets och går ifrån det nu pga dålig kvalitet men han sa inte vad som hände. Total förvirring för min del kan jag säga? De ser likadana ut i mina ögon men jag inser att sammansättningen kan vara olika förstås.

Många frågor blir det - tacksam för tips och åsikter.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Eftersom du bor i Alingsås så är du välkommen för att kika på hur en Janfire-anläggning ser ut.
Du kan här även se lite olika pelletskvaliteer, har väl en tre fyra sorter hemma nu på säck.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Oavsett vilken modell och installatör Du fastnar för, är det viktigt att Du ber att få referenser, så Du kan ringa och kolla upp hur installatören skött motsvarande arbeten.

Mvh // Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

elvis skrev:Eftersom du bor i Alingsås så är du välkommen för att kika på hur en Janfire-anläggning ser ut.
Du kan här även se lite olika pelletskvaliteer, har väl en tre fyra sorter hemma nu på säck.

Mvh
Hej Elvis!
Om du har tid och det inte är för stort besvär för din del vore det väldigt intressant att ta del av dina erfarenheter och se din Janfireanläggning. Vore även kul att få se lite olika pelletar då jag knappt sett sådana på vykort ännu... :?

Nisse_snik:
Jo, du har nog rätt men frågan är hur jag ska få tag i en referens på en installation om jag inte kan få den kontakten oberoende av den installatör jag tänker anlita isf? Jag menar som jag tidigare nämnt, han lär ju aldrig ge mig numret till en kund som är tvärilsk på honom??? (kalla mig gärna konspiratorisk men lite är väl livet sådant).

Funderat lite på vad som är vettigast när det gäller återförsäljare. Jag har besökt två rätt stora företag med många montörer men även en ensam kille som slåss i branchen. Vågar man skaffa en anläggning från en liten firma? En liten firma bör ju vara klart känsligare för problem kunderna får om t ex pannan som installeras är behäftad med fel som måste åtgärdas? Ett större företag har kanske bättre hantering för sådant eller är det så att en ensam kille kan ta snabbare beslut och prioritera på andra sätt en en "stor drake"? Vad tänker ni folk om dessa tankar?
//Mattias

ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Firman som installerade min brännare är i princip en enmanscirkus, men jag måste säga att det funkat kanonbra. Fördelen är att man alltid har med samma person att göra, ända från offertstadiet. Jag tyckte det var ett stort plus att göra upp affären med någon som verkligen vet vad som måste göras och hur det ska göras. Jag minns för övrigt att jag utvecklade en viss aversion mot "säljartyper" under processen, det var ju fler om budet.

De möjliga nackdelarna är ju ganska uppenbara - det måste vara "rätt" person, och ett enmansföretag är såklart känsligt för sjukdomar och sånt. Det handlar, som du själv varit inne på, först som sist om förtroende.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Håkan S
Lärjunge!

Värma gammalt hus.

Inlägg av Håkan S »

"Laxå verkar vara något som folk tycker generellt är "sämre" Kan inte hålla med, har gått över till Laxå just för att de ger mindre sintring/slagg än Såbi som jag kört med tidigare. Sedan är väl frågan om du inte skulle satsa på värmepump om du inte är intresserad av att tillbringa tid i pannrummet. Med alla kostnader för sotningar och nu också brandskyddskontroll varannat år så lönar det sig dåligt att nyinstallera om man inte gör det mesta själv om man jämför med bergvärrme. Också luft till vatten pumparna fungerar bra nu, min granne har en sådan, instalerad och klar ca 85k och den klarar värme och varmvatten förutom de dagar tempen sjunker under -16-17 grader. Mvh HS.
Skriv svar