Jag är ny här och är sannerligen och synnerligen ny på det här med uppvärmningssystem. Har nyligen skaffat ett gammalt hus där oljepannan behöver bytas ut. Jag har läst MASSOR här under några dagar och inser att finns inte kompetensen här finns den knappast nånstans. Frågeställningen är ganska enkel men svaret kan antagligen inte bli lika rakt. Vad ska jag satsa på för fabrikat? Har tittat på CTC Ecoflex, Effecta 220c (ecotec bioline 20 brännare + 6kw elpatron) samt nått som hette Värmebaronen (kombipanna som även tog ved tydligen), kombipannan är nog troligen ej av intresse då jag inte vill ha jobbet med ved. Har även tittat på en Thermia som iaf såg snygg ut men är det mer design än funktion?? Sånt är jag misstänksam mot, varför lägga utvecklingskostnader på att få en värmepanna snygg? Som att sminka en gris i mina ögon

Det skiljer en del i pris men jag är inte benägen att låta priset enbart få diktera min satsning eftersom billigare och kanske mindre tillförlitliga lösningar knappast är det bästa för min del som inte sitter på rätt kunskaper i ämnet. En vän jag talade med sa att be att få titta på en installation innan jag köper. Det var nog välment sagt men ett sådant besök skulle inte ge mig mer än ett besök på en levertranplantation. Sedan tror jag knappast att en säljare skulle rekommendera ett ställe där de haft problem så det ser jag som ganska utsiktslöst trots allt. Har hört mig för hos vänkretsen och någon har Värmebaronen och är nöjd, en annan har en som hetter Focus 125B som även den var helt ok så även dessa kan väl vara av intresse om jag kan finna en återförsäljare som inger förtroende (viktigt för mig). Den återförsäljare jag hittils fått mest förtroende för är Effektas/Ecotec men jag har inte ristat några beslut i sten ännu på långa vägar.
Räcker brännareffekt på 20kw för ett gammalt timmerhus på c:a 170kv(som är tämeligen otätt)? Jag vill kunna ha varmvatten för badkar osv utan stora problem även när det är kallt ute. Har läst att en och annan har problem med det i sina anläggningar. Har förstått att de sk "underhållsfria" pannorna knappast heller är det helt och hållet i praktiken men vad är bäst för en person som mig att köpa?
Ecotec har "underbränning" vilket tydligen är frälsningen för pelletbränning om man ska tro marknadföringen (det kanske man inte ska?). Tittade även på en KMP brännare, den hade "framåtbränning", vilken betydelse har detta. Har den ena principen bättre ekonomi/driftsäkerhet??
Man måste ju har något att elda med också. Jag har läst en del trådar här i forumet om förbrukning och inser problemet att beräkna men är det realistiskt att tro att man kan klara sig med 6-7 pall (5-6ton?) per år eller kommer det behövas betydligt större mängder? (jag planerar för att ha något ställe att placera pallar på).
För att klargöra lite så är jag ute efter något som sköter sig själv så mycket som möjligt. Jag vare sig vill eller kan tillbringa mitt liv i pannrummet så en lösning där jag om än inte kan "glömma" värmesystemet så iaf så nära som möjligt. Jag inser ju att med de kunskaperna jag har i dagsläget kommer jag få förlita mig på de som installerar pannan och deras expertis. Jag inser att en pelletspanna utan bulkförråd tarvar en viss mån av skötsel med påfyllning och att pannan behöver rengöring med fastställda mellanrum och det är jag helt ok med, har inga problem med att skita ner mig.
Vore tacksam för åsikter och tips.