med systemet följer en tidräknare som räknar skruvens aktiva tid (egentligen onödigt för dom som har en klocka men ändå..)
med hjälp av den så kan man få ett ganska exakt värde på hur mycket skruven matar, både max matningskapacitet och i drift. (genom manuella mätningar än så länge)
dessa värden matas in i systemet (manellt) och används sedan när programmet räknar ut förbrukningen löpande, systemet känner av och registrerar den aktiva tiden brännaren har och kan då beräkna förbrukningen med ovan givna värden.
I dagsläget är detta inte en 100% metod och man kan i princip göra samma sak med papper och penna. det som systemet hjälper till med:
man slipper sitta i pannrummet med klockan.
man slipper räkna
den utför räkningen kontinuerligt
en förändring kan ses tidigt
man får kontroll på processen
osv..
det är viktigt att påpeka att systemet idag inte gör någon som helst justering, det har idag ingen direkt koppling till brännaren
Detta är ingen raketfysik, dom flesta kan räkna ut detta själv helt gratis. (systemet är kanske inte heller riktat mot experter utan mot gemene man som inte har koll själv eller vill räkna själv.)
I nästa utgåva av systemet kommer mätaren av skruvens aktivitet att vara kopplad till systemet så att den räknar den volym som skruven matar kontinuerligt, och då kommer vi att kunna :
mäta pelletsförbrukningen exaktare
Hantera fler typer av brännare (även modulerande osv.)
Ange exaktare värde när förrådet tar slut
larma för att påfyllning behövs (mail och popup i första hand)
Logga förbrukningen i diagramform
mm
även bredbands Lamda finns på ritbordet och i test men det är osäkert när denna kommer i produktion.
Jag kan inte garantera att uppgraderingar i framtiden inte kräver hårdvaruuppgradering
men i möjligaste mån försöker vi undvika detta, utan grund-hårdvaran skall fungera så att man kan återanvända investeringen.
Sensor för skruvmatningen kommer att anslutas i befintligt system via kontakterna (om allt går enligt plan) och kommer att kosta 299kr inkl uppgradering av programvara för de som redan har systemet.
Lambda kommer troligen att kräva en ny typ av huvudenhet, kanske kan vi erbjuda utbytessystem?
Och för er som undrar JA! vi säljer dessa system. och om tillverkare inte är välkommna i forumet så tycker jag det är synd! för flera av våra tillverkare av brännare borde vara här oftare och diskutera med kunderna för att kunna anpassa sina produkter till maknaden..vilket inte alla är idag, ingen nämd ingen glömd.
Detta är i alla fall för mig ett sätt att kolla vad "marknaden" vill ha och försöka lägga till det i roadplan..
mvh Joel
Hur mäta pelletsförbrukning?
Låter vettigt men använd bara inte LSM-11'an, den är skit till detta (enl. Bosch!). Det är en "mager-sensor" som förvisso kan ge värden över lambda 1 men inget användbart egentligen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Så vida jag vet så går bara lambda skalan till 2,4
vilket motsvarar 12-13% syrehalt alltså på gränsen till vad man vill mäta
jag använder en sensor som har möjligheten att mäta syrehalt (EGO)
vilket går till 21% tja egentligen högre men 21% är det som finns i luften.. om några 100 år så lär det vara mindre för tydligen så minskar syrehalten konstant..
/joel
vilket motsvarar 12-13% syrehalt alltså på gränsen till vad man vill mäta
jag använder en sensor som har möjligheten att mäta syrehalt (EGO)
vilket går till 21% tja egentligen högre men 21% är det som finns i luften.. om några 100 år så lär det vara mindre för tydligen så minskar syrehalten konstant..
/joel
Elvelin Pellets
www.elvelin.se
Elvelin Pellets
www.elvelin.se