Hur mäta pelletsförbrukning?
Hur mäta pelletsförbrukning?
Jag mäter idag min förbrukning varje vecka genom att räkna antalet säckar och väga det åtestår när jag fyllt i till min markering.
Men nu tänkte jag bygga ett bulkförråd, hur mäter man förbrukningen då?
Kan man räkna antalet varv som skruven snurrar och på så sätt få fram ett värde på förbrukningen? Med hjälp av en pulsmätare/varvräknare
(det går ju att mäta hur många varv den behöver snurra för att få ut tex ett kg pellets för att sedan använda detta värde för att räkna ut förbrukningen)
Vad har ni gjort för andra lösningar?
Mvh
Marcus
Kan man räkna antalet varv som skruven snurrar och på så sätt få fram ett värde på förbrukningen? Med hjälp av en pulsmätare/varvräknare
(det går ju att mäta hur många varv den behöver snurra för att få ut tex ett kg pellets för att sedan använda detta värde för att räkna ut förbrukningen)
Mvh
Marcus
-
- Pannrumsnisse!
Re: Hur mäta pelletsförbrukning?
Jag har ett bra tips !! Gå in på www.ulma.se Välj Effekberäkning på deras länk då kommer du att få bra hjälp.. Även andra på forumet kan ha nytta av denna länk...Maran skrev:Jag mäter idag min förbrukning varje vecka genom att räkna antalet säckar och väga det åtestår när jag fyllt i till min markering.
Mvh
Marcus
Mvh, Ved Profilen
Jag använder en timräknare på externskruven. Timräknaren är graderat i 10-dels timme. Skruven ger 225 gram/driftminut.
Det ger inget exakt värde men tillräckligt noggrant för mig.
En bild finns här fast min är för 230V: http://www.bde.se/surplus/bn101.htm
Det ger inget exakt värde men tillräckligt noggrant för mig.
En bild finns här fast min är för 230V: http://www.bde.se/surplus/bn101.htm
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Jag har kört över 13000 timmar (tror jag) på min driftstidsräknare som är kopplad på min brännares internskruv.
Jag har provmätt den några gånger med 6x10 minuters körningar (kopplat matning direkt på internskruvmotorn) och det skiljer ungefär 10% i vikt mellan de olika 10 minutersintervallen, det beror till stor del på mängden finmaterial i pelletsen och den varierar...... Så lite oexakt blir det, men det duger tycker jag.
Har dock ännu inte jämfört driftstidsuppgifterna med påfyllningarna av bulkförrådet
tiden har aldrigt riktigt räckt till det..... men jag skiver upp drifttidsdatan varje vecka så någon gång i framtiden så skall jag göra förbrukningsdiagram i excel (när jag lärt mig detta) som visar veckovisa förbrukningar över åren (har data från -98/-99 ungefär)
Jag har provmätt den några gånger med 6x10 minuters körningar (kopplat matning direkt på internskruvmotorn) och det skiljer ungefär 10% i vikt mellan de olika 10 minutersintervallen, det beror till stor del på mängden finmaterial i pelletsen och den varierar...... Så lite oexakt blir det, men det duger tycker jag.
Har dock ännu inte jämfört driftstidsuppgifterna med påfyllningarna av bulkförrådet

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hur beräknar systemet ut förbrukningen?joel0920 skrev:kolla på www.elvelin.se
där finns utrusting för att mäta förbrukningen
kanske kan vara nåt?
Ja, det kanske du har rätt i, men jag har läst på hemsidan som han hänvisar till och jag har inte riktigt fått ett begrepp om hur man mäter förbrukningen med denna apparat.Icecap skrev:Det är joes0920 som säljer grejerna... Kallas smygreklam.
Jag själv har så att jag kan mäta husets energiförbrukning, men detta styrs via två givare på fram och retur samt flödesmätare.
Jag skulle bara vilja ha en bättre förklaring hur den jobbar.
Den kan logga ett par temperaturer och tydligen om brännaren är aktiv eller inte. Sedan avgör den väl pelletsmängd ut ifrån vilken effekt man ställer in att pelletsbrännaren utvecklar, hur man gör när det är modulerande drift kan bli intressant att veta...
Om jag anger att min brännare ska ge 9kW lär den ge UNGEFÄR 9kW, inte exakt! Och om jag slår på alla mina options i mjukvaran lär denna enhet vara otrolig överflödig men min brännare är ju ett specialfall.
Jag är säker på att om man behöver logga temperaturer osv. kan den vara ett mycket bra verktyg men jag ser den mest dom en installatör-grej för övervakning av ett system som beter sig konstigt vilket jag tror att den skulle vara nära nog perfekt till.
Om jag anger att min brännare ska ge 9kW lär den ge UNGEFÄR 9kW, inte exakt! Och om jag slår på alla mina options i mjukvaran lär denna enhet vara otrolig överflödig men min brännare är ju ett specialfall.
Jag är säker på att om man behöver logga temperaturer osv. kan den vara ett mycket bra verktyg men jag ser den mest dom en installatör-grej för övervakning av ett system som beter sig konstigt vilket jag tror att den skulle vara nära nog perfekt till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ok! du kan se effekten brännaren ger, det finns även med på ULMA:s brännare så det är inget nytt för mig.Icecap skrev:Den kan logga ett par temperaturer och tydligen om brännaren är aktiv eller inte. Sedan avgör den väl pelletsmängd ut ifrån vilken effekt man ställer in att pelletsbrännaren utvecklar, hur man gör när det är modulerande drift kan bli intressant att veta...
Men om man skall mäta förbrukningen av pellets så är väl ett enklaste sätt beräkna hur mycket skruven ger Kg per timma, och som då ger ett hyfsat resultat. Jag har lagt med en sådan beräkning i PLC- styrningen på vakuumsystemet som även då styr skruven i bulkförrådet, verkar stämma ganska bra faktiskt. En våg är väl lite dyr och överklass i hemmet.
Vi får se om dom vill lämna någon förklaring till deras beräkning.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Efter tips från detta forum satte en cykeldator på min skruv.
Ställde in diametern så att 1 m = 1 varv.
Drog igång skruven med en hink och vägde. På så sätt fick jag fram vikt/varv.
Sedan avläser jag förbrukningen en gång/månad och för in i ett diagram.
Kolla lite bilder på: www.newlund.com klicka in på "Pannrum" och gå vidare till "Bilder".
Fördelar:
Extremt billigt. En cykeldator kostar knappt något på ex. Biltema.
Nollas inte vid strömavbrott.
Nackdel:
Inte särskilt "High tech". Men det kanske är en fördel det med?
Mvh // Micke
Ställde in diametern så att 1 m = 1 varv.
Drog igång skruven med en hink och vägde. På så sätt fick jag fram vikt/varv.
Sedan avläser jag förbrukningen en gång/månad och för in i ett diagram.
Kolla lite bilder på: www.newlund.com klicka in på "Pannrum" och gå vidare till "Bilder".
Fördelar:
Extremt billigt. En cykeldator kostar knappt något på ex. Biltema.
Nollas inte vid strömavbrott.
Nackdel:
Inte särskilt "High tech". Men det kanske är en fördel det med?

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Jag har tänkt en del på detta och experimenterat en hel del, mina experiment baseras ju självklart på en Janfire NH. Jag har kommit fram till att det inte fungerar att mäta skruvens varv eller rättare: det fungerar om man trimmar in den exakta volymvikten och det är mycket svårt.
En skruv matar ju per definition x m³/varv, inte en viss vikt och där har vi problemet generellt med intrimning efter pelletsens volymvikt men känner man till detta värde kan man nog få en skaplig bra mätare på det vis.
Vad angår de andra resultaten av mitt experimenterande med brännaren kan jag inte redovisa dom i nuläget.
En skruv matar ju per definition x m³/varv, inte en viss vikt och där har vi problemet generellt med intrimning efter pelletsens volymvikt men känner man till detta värde kan man nog få en skaplig bra mätare på det vis.
Vad angår de andra resultaten av mitt experimenterande med brännaren kan jag inte redovisa dom i nuläget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Det stämmer, skruven doserar på volym och inte på vikt. Men min erfarenhet är att doserförmågan til en matningskruv endå är inom 0-2% felmargin om man mäter vikten av det doserade volym. Denna felmargin kan endast erhålles med en skruv som inte roterar pellets rundt i skruven eller komprimerar pellets i skruven, detta utesluter flexskruvar och delvis lutande skruvar. En lutande skruv kan ge rimlig exact dosering om den är tvångsmatat av en horisontell skruv. Då måste lutningen vara under ca. 15 grader och det kan ta lite plats i ett lite pannrum.Icecap skrev: En skruv matar ju per definition x m³/varv, inte en viss vikt...
Om man ser vad som är skrivit på Ulma sin tråd, så ser man att en skruv faktisk kan ge mycket bra dosering så att en brännare ger jämn verkningsgrad och låg CO, även i uppstartsfasen, om startdosen är liten och tändelement funkar optimalt.
Om man har en bra doserande matningskruv behövs inte intern dosering i brännaren.
Om volymvikten ändras, vilket kan ske under olika leveranser, blir volymdosering och doserförmågan normalt den samma, men man måste kanske korrigera brännarinställningarna för ändrade energiinnehåll (kWh/kg).
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.