Storlek på förråd enligt sotarn

Göran
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 nov, 2005 12:44
Ort: Lerum

Storlek på förråd enligt sotarn

Inlägg av Göran »

Jag har haft sotarn på besök för att göra en brandskyddskontroll. Enligt honom får jag endast ha ett veckas föråd av pellets i pannrummet. (Hur mycket är en veckas förråd?) Resten måste förvaras i egen brandzoon. Är det fler som har fått liknade klagomål och finns det någonstans man kan läsa om dessa regler?
BioSolPanna, Pellx-brännare, Lerum
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det verkar vara skiftande mellan kommunerna oc mycket hittepå som dom pysslar med, men flera har nämt att man bara får ha en viss mängd pellets i pannrummet, men jag känner inte till om det finns någon sådan regel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Jag hade två pallar pellets i pannrummet, det var inga problem.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Fråga sotaren vilken lagtext han baserar sina krav på :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Storlek på förråd enligt sotarn

Inlägg av manin »

Hrm... undrar hur stor har Göran´s ytan i pannrummet?

Mitt pannum är 11,8 m2 och jag hade 6 pallarna där, då brandkontrollman var här och då jag hade strax 3 full pallar medan tre tom pallar på golvet. vs halv ytan för pellets . Inga mellanväggen alls.

Utan han var påpekade på mig att jag bör köpa ny stegen, han tyckte att det var obehaglig att klättrade med den standard trä stegen som är från 70 talet men den gamla är fortfaran hur bra skick. men jag har köpte alum-stegen ändå för jag använda mycket iaf och lätt vikt mot vad trä stegen väger minst 3 ggr och är 6 meter mot ny 2 delar att lättare arbeta. vette att bära långa och hissa upp så tung. :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
sunliner
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 21:10
Ort: Hultsfred

Inlägg av sunliner »

mitt pannrum är 8,6 kvadrat, hade 3 pall staplade. närmaste säckarna 80 cm från pannan. inga problem :wink:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har mitt 13,5 m3 förråd 80 cm framför pannans luckor o det är gjort av spånskiva men det va inga problem, Det ska va 1 meter tror jag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag tillhör inte den skara som alltid tycker som sotaren, min första sotning som gjordes efter min panninstallation då fick jag inte ha kvar hyllorna i pannrummet med julsaker osv. När jag då frågade om det var ok om jag flyttade ut hyllorna och la in 5 ton pellets istället så sa han att det var helt ok. Konstig logik kan man tycka...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Inlägg av karlmagnus »

Jag har ett bulk förråd, rymmer upp till 5ton 90cm från brännaren.
Inför bransskydskontrollen hade jag skaffat gips skivor för att sätta upp på förrådet i närheten av brännaren.
det var inga som helst kommentarer om avstånd eller storlek. det viktiga verkade vara vinden, att pannrummet var en egen brandcell (betong tak) och plåt på dörr. Skorstenen filmades också.
Mångd pellets = 0 kommentarer.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

wertok skrev:Jag tillhör inte den skara som alltid tycker som sotaren, min första sotning som gjordes efter min panninstallation då fick jag inte ha kvar hyllorna i pannrummet med julsaker osv. När jag då frågade om det var ok om jag flyttade ut hyllorna och la in 5 ton pellets istället så sa han att det var helt ok. Konstig logik kan man tycka...
Jag har också hyllor i mitt pannrum, 2 stycken billiga från Ikea, med en massa papplådor. Men dessa har inte sotaren sagt något om......

Väntar dock på att sotaren skall komma och göra den första brandskyddskontrollen. Verkar inte vara speciellt bråttom med det.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vi får inte glömma att sotaren vill undvika att våra hus brinner upp. Sedan finns det olika sätt att genomföra detta.

Är det inte så att villor är en enda brandcell? I så fall borde det inte vara något problem från regelverket.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Jag har 2 pallar i pannrummet och vid brandkontrollen var det inga problem. Dock skall jag sätta upp en plåt eller gipsskiva på pannrumsdörren.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
karlmagnus
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 15:35
Ort: Norrahammar - Jönköping

Mängd pellet i pannrummet

Inlägg av karlmagnus »

Mitt pannrum på ca 15kvm har som mest innehållit 4600kg pellet. Vid brandskyddskontroll hade jag ca 1500kg i samma brandcell som pannan. Inte ens en kommentar om detta.
Janfire Flex-A (2000) + Norrahammar Parca 3000, Bulkförråd 5ton, förbrukning knappt 4ton/år. Tegel villa-56, 1.5plan + källare a 74kvm +25kvm garage allt uppvärmt. Pelletsdrift hela året.
Hösten 2009 istallerades Toshiba Luft-Luft VP Polar2
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hade brandskyddsinspektion för ett par veckor sedan och ställde då frågan: Om det finns några bränslemängds begränsningar?

Sotaren sade att jag fick ha hur mkt jag ville i pannrummet
"Bara det är minst 100cm ifrån pannan"

Inget om skiljeväggar o dyl. Har även en lten arbetsbänk med lite fiskeprylar etc på och den var grön att ha där inne med.

Gött för nu har jag 3,5 ton liggandes därinne... :lol:
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

kegu skrev: "Bara det är minst 100cm ifrån pannan"
Gäller verkligen den regeln för äldre hus?
BBR gäller väl bara för ny- och ombyggnad.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar