Klart det finns nån med en sån brännare här på forumet, jag satte nyligen in en i mitt nyrenoverade pannrum tillsammans med en pellets/ved-panna från Dakon.
Så här långt är jag mycket nöjd med den, brinner fint och inte så mycket strul med intrimmning (har lambdakitet till den).
Lite kort om den, fyrkantigt brännarrör med lös rosterplatta, fläkten sitter under brännaren så man behöver lite plats under hålet man ska stoppa in den i
http://www.biocomfort.se/images/16x24.jpg. Brännare och styrenheten är skilda enheter så man kan sätta kontrollpanelen på en vettig plats istället för att sitta på huk framför brännaren om nåt ska ställas om.
Anslutningar finns för lambdasond, panntemperatur, rökgastemperatur samt även RS232 så att man kan styra/mäta från en dator. Lambda, rökgas och PC-interface är tillägg och kostar ca 3500:-, 310:- respektive 1500:- Lambdan bör väl ses som ett måste då den sköter om intrimningen.
Inställningar finns det i mängder, till och med sådana som man nog inte ska ge sig på!
- önskad temp på pannan
- gångtid för skruven vid låg, hög samt pausdrift
- önskat lambdavärde vid låg respektive högdrift
- startdos (antal sekunder på skruven)
- max starttid innan fel
- tändstiftets efekt
- minsta fotosensorvärde vid eld
- max pausdriftstid (minuter)
- mängd luft i pausdrift
- tempdiff för start, hur många grader pannan ska sjunka innan man startar igen om nrännaren har stängt ner helt (alltså att min-drift har varit för mycket och att pausdrift har gått så länge att brännaren har stängt = ultralågt värmeuttag)
- om lambdavärde ska visas i display samt om lambda ska styra brännaren
- rengörningsinterval och rengöringstid
- max och min effekt som den får köras med
Timerstyrning
- antal starter per dygn
- hur länge den ska gå varje gång vid timerstart
- när den ska starta nästa gång samt förstås möjlighet att ställa klockan
Om man har PC-kitet så kan timern styras ner till en rent fånigt detaljerad nivå!
Brännaren ställer in den effekt som behövs utifrån önskad temp på pannan samt verklig temp, effekten kan justeras i max 100 steg (% av angiven totaleffekt på brännaren). Ställer man om tillåtna max och min värde på effekten så blir naturligtvis justeringsområdet mindre än 100 steg. Ett minvärde på 10% och maxvärde på 33% ger bara 23 justeringssteg.
Frågor?
Om ni bor i Sundsvallstrakten eller är i närheten så hör av er om ni vill titta på den i drift.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil