CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Min sotare varnar för de hårda borsten. Köpte en mjuk och fin stålviska från sotaren som höll sotningskursen. Den rensar fint ändå (eller kanske just pga det). Om borsten är för hårda (även Julas proffsviska) kan de inte ändra riktning mitt i röret. Det finns enligt sotaren många exempel på att man behövt hugga sönder skorstenen för att få ut en hård viska som fastnat.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stugsittaren skrev:Min sotare varnar för de hårda borsten. Köpte en mjuk och fin stålviska från sotaren som höll sotningskursen. Den rensar fint ändå (eller kanske just pga det). Om borsten är för hårda (även Julas proffsviska) kan de inte ändra riktning mitt i röret. Det finns enligt sotaren många exempel på att man behövt hugga sönder skorstenen för att få ut en hård viska som fastnat.
Tack
Ju det, förstår jag nu den hårda borsten skulle dvs riva/skära i röret även kan fastna som jag märkte det en gång då jag sotade inre i turbulator med grovborsten då det satt nästan fast. Men med mjuk ståltråd kan man sota fler gånger gånger än vad sotare brukar. Då blir renare, kanske blir blank om man göra 100 ggr
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Har köpt viska men den finns inte passa till min pipa diameter som är 165 mm. Har 200 eller 150 mm. men de var samma pris så jag tog 200 mm och ska klippa, men fråga hur stor ska det vara.
Klipper till 175 mm eller? Någon erfarent kan svara , så jag vill sota snarast.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Min viska är också större än röret men det gör inget eftersom den böjer sig lätt. Om du tittar på sotarens viska så är trådarna inte raka länge. De fastnar gärna om det finns skarvar i röret, men det gör inget den rensar bra ändå.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag köpte min från sotaren. Hör med kommunen om vem som håller egensotningskurser. Den sotaren borde kunna hjälpa dig om inte din vanliga ställer upp.
Sotarna har lite olika inställning till egensotning.
Den nedre bilden i Manins inlägg ovan tror jag åxå är OK. Har sett den i samband medandra sotningskurser.
Har en liten eldstad byggd i år, murad med tegel och lera. Den har rökkanaler som en kakelugn (liknande) och är ansluten till en Husqvarna Norrahammar smalspis. Rökrör har den, ett Schiedler Permeter.
Sådant ska sotas med vinylviska om jag har rätt?
Annars undrar jag om någon vet, lämpligt verktyg att rengöra gångarna med? De är fyrkantiga till utförandet.