Sotningsverktyg
Sotningsverktyg
Är det någon som har koll på bra pannsotningsverktyg och var man i så fall kan ihandla dessa?
-
- Pannrumshärskare!
Är den så bra så att det är värt att köpa den?
Har för mig att den kostar ca 1100-1200 kr?!?
Principen bygger ju på en cyklon, har själv en cyklon till pelletsmatningen (luftmatningssystem) men där går det en hel del finmaterial igenom cyklonen vidare till dammsugaren. Och det vill man ju inte om man suger aska. Framför allt inte om askan innehåller en del glöd vilket skall vara en av anledningarna till att man skall köpa "Altbergsfällan".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
slikt skit köpte jag,alltså en asfälla.Ren skär dynga...
svindyrt för en valig plåthink med ett filter..sedan fanns det lite glöd kvar i pannan så när jag kom ner i pannrummet brann det för fullt i skithinken..
filter samt plastdelar borta...så var det med dom 700kronorna!
slå på ALTA VISTA tror det var sotaverktyg el dyligt finns firmor som tillverkar borstar,samt tubrensare som kan kopplas till borrmaskin,själv köper jag tubrensare av sotarn till en billig penning=kaffe med dopp när han kommer och sotar
svindyrt för en valig plåthink med ett filter..sedan fanns det lite glöd kvar i pannan så när jag kom ner i pannrummet brann det för fullt i skithinken..
slå på ALTA VISTA tror det var sotaverktyg el dyligt finns firmor som tillverkar borstar,samt tubrensare som kan kopplas till borrmaskin,själv köper jag tubrensare av sotarn till en billig penning=kaffe med dopp när han kommer och sotar
I Altbergs Plåts Askfälla finns det inget filter. Det finns en cyklon som ska skilja bort aska och sot. Det fungerar bra om inte dammsugarn är för kraftig. Aska och sot är "flygigt" och följer lätt med in i dammsugaren om den suger för kraftigt.lennart wiklund skrev:slikt skit köpte jag,alltså en asfälla.Ren skär dynga...
-
- Pannrumshärskare!
Suger man glödande aska så får man nog räkna med att grejorna brinner upp...lennart wiklund skrev:slikt skit köpte jag,alltså en asfälla.Ren skär dynga...
-
- Lärjunge!
Vad jag vet konstrueras cykloner för att "släppa" olika tunga saker i centrum på sin virvel, men i vilket fall som helst så är en cyklon 1000000ggr bättre än dom vanliga grovsugarna (plåthink med filter)....
Om man sätter ett metall nät efter cyklonen så är det ingen större risk att det kommer glöd i dammsugaren, men slangen lär ta stryk med tiden om den inte är i plåt
Om man sätter ett metall nät efter cyklonen så är det ingen större risk att det kommer glöd i dammsugaren, men slangen lär ta stryk med tiden om den inte är i plåt

TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Att de "vanliga" grovavskiljarna som finns att köpa från 300-700 kr i de flesta byggvaruhus är känsliga för glöd det vet jag av egen erfarenhet. Uppbränt "dammfilter" luktar inte gott i pannrummet.
Det var erfarenheterna av Albergsfällan som jag var intresserad av. Framför allt om den verkligen är värd de dyra pengar som den iallafall kostar. Av infot hittills så verkar det som om den släpper igenom en del finpartiklar ifall sugaren är för kraftig.
Ni som har och använder denna "fälla" hur är det med möjligheten att suga glödande aska? Funkar det?
Man vill ju gärna få sotningen av pannan avklarad relativt snabbt. Använder man en "vanlig" avskiljare så måste man ju vänta tills man med säkerhet vet att sotet i pannan inte innehåller glödande partiklar. Och då är ju vänta det enda man kan göra.......
Det var erfarenheterna av Albergsfällan som jag var intresserad av. Framför allt om den verkligen är värd de dyra pengar som den iallafall kostar. Av infot hittills så verkar det som om den släpper igenom en del finpartiklar ifall sugaren är för kraftig.
Ni som har och använder denna "fälla" hur är det med möjligheten att suga glödande aska? Funkar det?
Man vill ju gärna få sotningen av pannan avklarad relativt snabbt. Använder man en "vanlig" avskiljare så måste man ju vänta tills man med säkerhet vet att sotet i pannan inte innehåller glödande partiklar. Och då är ju vänta det enda man kan göra.......
Moderator
Jag har beställt en i förra veckan, så den kommer väl om några dagar..
Men jag funderar på att göra som jag skrev ovan, att sätta ett litet metall nät efter..
Men det är ju inte helt enkelt att bli av med glödande partiklar då dom borde kunna vara lika små som dammet... (iofs brinner dom upp snabbt då)
Rapporterar senare..
Men jag funderar på att göra som jag skrev ovan, att sätta ett litet metall nät efter..
Men det är ju inte helt enkelt att bli av med glödande partiklar då dom borde kunna vara lika små som dammet... (iofs brinner dom upp snabbt då)
Rapporterar senare..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
glöd
Det drä med glöd i pelletsaskan stöter man på mer vid den här eldningsäsongen iaf
, för ett par månader sedan va de inte så farligt.
Det finns ju i "bygghandeln" med cykloner också, men de e ju som sagt i plast. Dessutom är det trots metallslang till burken plastdelar som fäster slangen mot burken och mellan sugmunstycket och slangen....
JO, man har forskat i detta *brett leende*, altbergs fällan är alltså HELT i metall ?, det skulle ju inte vara dumt. Att det sen följer med aska in i dammsugaren i viss mängd får man nog räkna med. Jag använder en "askfällan"(plastcyklon) till braskaminen och har en kärcherdammsugare till den. Det filtret kräver återkommande rengöring ca varannan dammsugning, men då är det ju ett RIKTIGT filter också och inte bara en dammpåse.
Eldade själv upp den "askfällan" av nätfiltermodell som jag köpte i paket med kärchersugaren, jädrar (ursäkta språket) va de luktade i pannrummet ett tag efter den bravaden. Sugaren å askfällan kostade 700:- tillsammans så den fällan är numera askhink med ett färgburkslock på
,sugaren kostar mer för sig själv numera så jag klagar egentligen inte.

Det finns ju i "bygghandeln" med cykloner också, men de e ju som sagt i plast. Dessutom är det trots metallslang till burken plastdelar som fäster slangen mot burken och mellan sugmunstycket och slangen....
JO, man har forskat i detta *brett leende*, altbergs fällan är alltså HELT i metall ?, det skulle ju inte vara dumt. Att det sen följer med aska in i dammsugaren i viss mängd får man nog räkna med. Jag använder en "askfällan"(plastcyklon) till braskaminen och har en kärcherdammsugare till den. Det filtret kräver återkommande rengöring ca varannan dammsugning, men då är det ju ett RIKTIGT filter också och inte bara en dammpåse.
Eldade själv upp den "askfällan" av nätfiltermodell som jag köpte i paket med kärchersugaren, jädrar (ursäkta språket) va de luktade i pannrummet ett tag efter den bravaden. Sugaren å askfällan kostade 700:- tillsammans så den fällan är numera askhink med ett färgburkslock på

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Ungskog
Hej alla.
Jag kör med en ecotecbrännare och har löst detta med glöd
genom att ha monterat en liten brytare till fotocellen som kallar
på pellets, så när jag ska sota så slår jag från brytaren och låter
brännaren stå och gå ungefär en timma, då är den helt tom från
glöd, sen är det bara att lungt sota.
Har förövrigt en kärsher grovsugare med påse i och en Altbergs
askfälla som bygger på cyklonprincipen, påsen får jag byta efter drygt
ett år men det kan ju bero på att jag suger golvet mm. utan askfällan.
Så jag har enbart positiva erfarenheter av askfällan.
Christer.
Jag kör med en ecotecbrännare och har löst detta med glöd
genom att ha monterat en liten brytare till fotocellen som kallar
på pellets, så när jag ska sota så slår jag från brytaren och låter
brännaren stå och gå ungefär en timma, då är den helt tom från
glöd, sen är det bara att lungt sota.
Har förövrigt en kärsher grovsugare med påse i och en Altbergs
askfälla som bygger på cyklonprincipen, påsen får jag byta efter drygt
ett år men det kan ju bero på att jag suger golvet mm. utan askfällan.
Så jag har enbart positiva erfarenheter av askfällan.
Christer.
Senast redigerad av ecoteckrille den sön 28 nov, 2004 22:47, redigerad totalt 1 gånger.