Är detta verkligen rimligt???
Är detta verkligen rimligt???
Hej på er,
Har en fråga gällande sotning. Vi kör med pellets i pannan, men stödeldar en del under de kalla månaderna, säg halva oktober till slutet av februari i en Cronspis kakelugn, sjukt effektiv, för övrigt. Sitter en fläkt i och den blåser go varm luft när det viner ute. Nog om det!
Min fråga gäller sotningstillfällena. Sotaren i vårt distrikt, Eslöv, anser att vår Cronspis, utgör en del av uppvärmingen i huset och då ska den sotas 2, TVÅ, gånger per år. Jag tycker detta låter lite väl ofta, och skulle rent tekniskt kunna resultera i att han kommer hit och sotar en helt oeldad pipa. Har man ingenting att säga till om i detta fall?
Som jag förstod det fanns det bara två olika intervall gällande sotning, ett intervall för "myseldning", så ska den sotas 1 gång vart 4:e år, och ett intervall, som vi hamnade i, när man använder den mer frekvent, då sotas 2 gånger per år.
Känns helmärkligt!!!
Dessutom uppgjort för att ljuga hur mycket man faktiskt använder sin eldstad!
Vad tycker ni om detta, är det verkligen rimlligt, och ska det vara så här?
Har en fråga gällande sotning. Vi kör med pellets i pannan, men stödeldar en del under de kalla månaderna, säg halva oktober till slutet av februari i en Cronspis kakelugn, sjukt effektiv, för övrigt. Sitter en fläkt i och den blåser go varm luft när det viner ute. Nog om det!
Min fråga gäller sotningstillfällena. Sotaren i vårt distrikt, Eslöv, anser att vår Cronspis, utgör en del av uppvärmingen i huset och då ska den sotas 2, TVÅ, gånger per år. Jag tycker detta låter lite väl ofta, och skulle rent tekniskt kunna resultera i att han kommer hit och sotar en helt oeldad pipa. Har man ingenting att säga till om i detta fall?
Som jag förstod det fanns det bara två olika intervall gällande sotning, ett intervall för "myseldning", så ska den sotas 1 gång vart 4:e år, och ett intervall, som vi hamnade i, när man använder den mer frekvent, då sotas 2 gånger per år.
Känns helmärkligt!!!
Dessutom uppgjort för att ljuga hur mycket man faktiskt använder sin eldstad!
Vad tycker ni om detta, är det verkligen rimlligt, och ska det vara så här?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
-
- Pannrumsnisse!
Kolla med din kommun vad som gäller ang sotningsfrister.Inte med sotarna.. Dom skall kunna sotningsfristerna men man vet aldrig.
När nya lagen om skydd mot olyckor kom,då vart det en markant lag ändring vad gällande sotning.
Räddningsverket rekomenderar fristerna samt kommunen har slutliga ansvaret,som skorstensfejarmästaren i kommunen måste följa.
Därför skiljer det sig mellan olika kommuner som jag själv tycker är mycket märkligt.
Jag tycker att det bör vara samma bestämmelser i hela landet...
Min åsikt.
Ved Profilen..
När nya lagen om skydd mot olyckor kom,då vart det en markant lag ändring vad gällande sotning.
Räddningsverket rekomenderar fristerna samt kommunen har slutliga ansvaret,som skorstensfejarmästaren i kommunen måste följa.
Därför skiljer det sig mellan olika kommuner som jag själv tycker är mycket märkligt.
Jag tycker att det bör vara samma bestämmelser i hela landet...
Min åsikt.
Ved Profilen..
Jag delar din erfarenhet om sotningsintervall. Körde med Direktel och en kamin i vardagsrummet förut och då dök sotaren upp 2 ggr/år. Nu efter konvertering till vattenburet och vedpanna så har sotaren inte sotat kaminen än. Tack och lov måste sägas då det har eldats 4 ggr i den sedan konverteringen för ett år sedan.
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
Hej,
tack för snabba svar.
Ska kolla med kommunen, vad som gäller!
Rent generellt, vad tycker ni som kanske vet mer än jag. Jag tror att vi gör av med kanske 4 kubik under de kalla månaderna, skulle detta vara upphov till den extra sotning som vi nu råkar ut för, eller vågar jag ringa och säga att vi nu eldar någon enstaka mysbrasa då och då?
tack för snabba svar.
Rent generellt, vad tycker ni som kanske vet mer än jag. Jag tror att vi gör av med kanske 4 kubik under de kalla månaderna, skulle detta vara upphov till den extra sotning som vi nu råkar ut för, eller vågar jag ringa och säga att vi nu eldar någon enstaka mysbrasa då och då?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
-
- Pannrumsnisse!
Kontakta räddningsnämnden i kommunen och fråga.DavidU skrev:Hej,
tack för snabba svar.
Tala om sanningen hur mycket du eldar,då ordnar sig säkert allting.Tala även om att du inte använder cronspisen som huvudsaklig uppvärmnings källa utan andvänds som trivsel eldning och att värmepannan är den huvudsakliga värmekällan.Då kan det inte bli några missförstånd.
Ingen idé att ljuga då kan det bli problem.Om inte du gör som BG skrev att du tar på dig sotningsansvaret själv och sotar själv som nya sotnings lagen möjligör.Med en viss utbildning naturligtvis.
Hoppas det går bra!!
Ved Profilen...
-
- Pannrumstomte!
Då jag ju har solpaneler brukar det innebära att mellan sotningstillfällena "vår" och "höst" har jag eldat i tre veckor, ungefär. Alltså tänt i pannan 21 gånger, +/- några få. Att sotaren ska behöva komma var tredje eldningsvecka är ju orimligt, även om det är ett antal kalendermånader däremellan.
Jag ringer och pratar med dem varje gång det är dags för "höstsotningen", och då håller de med och stryker det besöket från dagordningen. Jag får ringa varje gång, alltså hela en gång om året, men det står jag ut med.
Jag ringer och pratar med dem varje gång det är dags för "höstsotningen", och då håller de med och stryker det besöket från dagordningen. Jag får ringa varje gång, alltså hela en gång om året, men det står jag ut med.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumshärskare!
Har haft två sotningar på min vedpanna dom senaste två åren, dessförinnan tre gånger om året.
Nu har jag fått godkännade att sota själv så jag slipper skitgrisarna.
Dock så kommer dom och ska göra bryddskyddskontroll om en dryg månad för andra gången. Har precis fått upp min IE30 dörr. Tog ca:5mån innan Diplomatdörrar lyckades leverera den till byggfirman som jag beställt den hos. Då hade dom dessutom slagit igen och håll på att tömma hela affaren/brädgården.
Självklart så fick jag en vänsterkarm till min dörr som skulle vara högerhängd. Det tog ytterligare en månad och fyra omgångar gångjärn innan det blev rätt
. Kommer aldrig mera att handla något från diplomat så länge jag lever.
Har även kompletterat med en extra brandsläckare, fler brandvarnare och ett rejälare glidskydd till markstegen på eget iniatiativ. Får se om dom hittar något att klaga på nu....askhinken kanske
en galvad "blommhink" med fat som lock
/Vednisse
Nu har jag fått godkännade att sota själv så jag slipper skitgrisarna.
Dock så kommer dom och ska göra bryddskyddskontroll om en dryg månad för andra gången. Har precis fått upp min IE30 dörr. Tog ca:5mån innan Diplomatdörrar lyckades leverera den till byggfirman som jag beställt den hos. Då hade dom dessutom slagit igen och håll på att tömma hela affaren/brädgården.
Självklart så fick jag en vänsterkarm till min dörr som skulle vara högerhängd. Det tog ytterligare en månad och fyra omgångar gångjärn innan det blev rätt

Har även kompletterat med en extra brandsläckare, fler brandvarnare och ett rejälare glidskydd till markstegen på eget iniatiativ. Får se om dom hittar något att klaga på nu....askhinken kanske

/Vednisse
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Farsan eldar ca 8m3 i deras kamin o det är 1 sotning/år här, Men som nämnts många ggr på forumet så verkar sotarna ha egna "regler" som dom själva gör..DavidU skrev:Hej,

Jag hade bara eldat max 100 kg pellets en gång o det gick då inte att stoppa sotaren, Han sa de spelar ingen roll om du eldat 50 kg el 5000 kg det ska sotas ändå..
Även om jag skulle haft solfångare som klarat 6-7 mån/år så skulle jag tvingats sota om brännaren gått mellan sotningarna sa han..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag funderar också på att sota själv. Har haft dynggrisar här nu några gånger och blir så less. Senaste gången hade inte sotaren tömt botten på pipan , fick göra det själv. Sambon har sitt syrum i anslutning till pannrummet.Sotaren måste alltså gå igenom syrummet och alltid har han lyckats skita ner något(tyg eller dyligt) hon har inte varit glad!!
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.