Tomgångsförsluster i acktankar?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Bosse Isplank
Fröträd

Inlägg av Bosse Isplank »

BG skrev:
matwil skrev: Tycker att det låter skumt. 750L värms 10 grader bara av strålningsförlust från tanken brevid. Nästan 9kWh. Det är mycket.
Alloj Bosse ....
När du kör ena tanken, har du ALLA ventiler till den andra stängda då ????
Nu var det inte så att jag förväntade detta - utan bara konstaterade att tempen HADE gått upp i den tank som var avstängd med ALLA ventiler.

Jag vet att den gått upp till 30 grader - men om den var 20, 22 eller 23 från början vet jag inte. Jag vet ju heller inte precis under hur lång tid temperaturökningen skedde - det kanske var 2 eller 3 dygn - men det är ju åtminstone 6KWh i alla fall - och vadå mycket - kylningseffekten av 20gradigt vatten lär väl vara större än av omgivande luft - eller vad säger ni som är fysik-experter?

Nästa gång solen brassar på ordentligt och jag har ack 2 tom - då ska jag kolla detta riktigt noga - inte för att det spelar nån roll - men det kan ju vara kul ändå.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Bosse Isplank skrev:
BG skrev:
matwil skrev: Tycker att det låter skumt. 750L värms 10 grader bara av strålningsförlust från tanken brevid. Nästan 9kWh. Det är mycket.
Alloj Bosse ....
När du kör ena tanken, har du ALLA ventiler till den andra stängda då ????
Nu var det inte så att jag förväntade detta - utan bara konstaterade att tempen HADE gått upp i den tank som var avstängd med ALLA ventiler.

Jag vet att den gått upp till 30 grader - men om den var 20, 22 eller 23 från början vet jag inte. Jag vet ju heller inte precis under hur lång tid temperaturökningen skedde - det kanske var 2 eller 3 dygn - men det är ju åtminstone 6KWh i alla fall - och vadå mycket - kylningseffekten av 20gradigt vatten lär väl vara större än av omgivande luft - eller vad säger ni som är fysik-experter?

Nästa gång solen brassar på ordentligt och jag har ack 2 tom - då ska jag kolla detta riktigt noga - inte för att det spelar nån roll - men det kan ju vara kul ändå.
Har du haft möjlighet att kolla Bosse?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Bosse Isplank
Fröträd

Över de sista 48 timmarna har jag haft mellan 75 och 89 grader i Ack 1.

Ack 2 har på 48 timmar gått från 24 grader till 29 grader.

På de 2 föregående dygnen gick den från 22,5 grader till 24 grader - men då var starttempen på Ack 1 bara 41 grader före solskensperioden.

Det är alltså helt tydligt att värmeövergången ökar med högre temp i Ack 1 - helt logiskt och enligt förväntan. Lägg därtill den förlust som Ack 2 haft under tiden - den kanske inte varit särskilt stor när det varit så varmt för övrigt.

Det verkar som jag spontant överskattade temperaturhöjningen och underskattade den tid det tog att höja Ack 2.

Ändå en intressant effekt tycker jag ~6KWh effektövergång+ förluster i Ack2
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Du har alltså Baxis tankar om jag har fattat det rätt. Hur mycket isolering sitter det på dessa och vilken typ av isolering?

Jag kommer att slita bort dyngan som sitter på min tank. Och isolera om den. :roll:
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Bosse Isplank
Fröträd

Japp - 2*Baxi Blå 750. Kan inte hitta i deras dokumentation hur mycket isolering det är - men enligt ritningarna i deras produktkatalog verkar det vara 45mm på tunnaste stället. Det är ju inte så mycket.

Men om det är OK eller ej är ju olika från fall till fall. Hos mig står acktankarna i ett rum i huset som är omgivet av uppvärmda bostadsutrymmen - så alla förluster blir ändå en del av husets uppvärmning - och då är plötsligt förlusten i praktiken 0 - även utan optimal isolering. Under sommaren så har jag solvärmt vatten i överflöd och då är lite förluster bättre än nödkylning av solvärmesystemet. Det bidrar ju till lite värme på regniga dagar ( som det kanske blir nån enstaka...;-) )
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Bosse Isplank skrev: Ändå en intressant effekt tycker jag ~6KWh effektövergång+ förluster i Ack2
Jag bara funderade... Hur är tankarna sammankopplade? När jag lödat mina rör så har jag märkt hur bra värmeledare koppar är. 6kwh låter mycket men en del kanske leds via rören trots att ventilerna är stängra?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Bosse Isplank
Fröträd

Shakespeare skrev:
Hur är tankarna sammankopplade? När jag lödat mina rör så har jag märkt hur bra värmeledare koppar är. 6kwh låter mycket men en del kanske leds via rören trots att ventilerna är stängra?
mvh
Visst - en aning går säkert den vägen - 35mm kopparrör förbinder både topp och botten.

Nu ytterligare några dagar senare konstaterar jag att tempen i Ack 2 stabiliserats på just 29 grader - den blir inte varmare - Ack 1 är fortfarande över 60 grader trots några molniga dagar
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Svar till ursprungsfrågeställaren joeri91942.

Mina två 800l. tankar är paralellkopplade med 2"rör ihopställda utan någon isolering emellan, annars är det 10cm. mineralull under botten 30cm. runtom, 30cm. på toppen. Har jag laddat fullt med vedpannan så jag har ca: 85-90gr. i toppen så tappar jag nog en 5-6gr. Kanske ska kolla över det? Nu med soleriet under sommaren när jag nästan aldrig är över 55-60gr. i topptemp så tappar jag kanske 2-3gr./dygn.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Bosse Isplank
Fröträd

Men efter några riktiga soldagar utan större uttag kröp Ack 1 up i 93grader - och då hade Ack 2 gått till 32 grader.

Alltså: När tempen gick ner under 85 och ner till 60 - så upphörde läckaget ( Ack 2 stannade på 29)
När tempen åter gick upp mot 90 och däröver tog "läckaget" fart och ytterligare ~3Kwh smet över i Ack 2

Slutsats Förlusten i en ack är kraftigt logaritmiskt stigande med höga tempar - Om inte man har nytta av värmeläckaget betyder det rimligen att man borde undvika de högsta ack-temparna. Över 75grader kanske???
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Bosse Isplank skrev: Slutsats Förlusten i en ack är kraftigt logaritmiskt stigande med höga tempar - Om inte man har nytta av värmeläckaget betyder det rimligen att man borde undvika de högsta ack-temparna. Över 75grader kanske???
Trodde förståss at den var linjärt proportionell mot temperaturdifferansen?
Men det är helt rätt att inte ha högre temp än nödvändigt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Tomgångsförsluster i acktankar?

Inlägg av Shakespeare »

joeri91942 skrev:Nu har jag börjat köra och har en fundering... är det nån som har några siffror på hur mycket ni tappar i värme från era acktankar om ni inte tar ut nåt?
Mätte i natt och omräknat blir det till 6,4 grader eller 5,5kwh på ett dygn vid ca50 grader. Fortfarande är nästan alla anslutningsrör oisolerade så det ska bli lite bättre vad det lider.
Förlusterna ökar ju med ökande temperatur. En dag hade jag 80 grader i tanken, laddade in 15kWh och tempen gick upp mindre än 10 grader, nästa morgon var den nästan nere i samma värde som dagen före trots att vi inte tagit ut något.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
SIGGE
Gallringsobjekt

singel o bra

Inlägg av SIGGE »

eldar upp en gång i veckan till 100 grader klarar dusch o diskvatten på de. 1300 liter acc o ingen som duschar i 20 minuter
ALPHA -93. FUNKAR ÄN. 2ST BORÖ TANKAR PÅ 500 LITER, LADDOMAT2041, SKALL INSTALLERA EN TILL MED SOLSLINGA OCH VV-SLINGA + EN BRASKAMIN SOM ÄR VATTENMANTLAD. 70M/3 +70M/3 KÄLLARE
Skriv svar