Tomgångsförsluster i acktankar?
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Tomgångsförsluster i acktankar?
Hejsan på er
Nu har jag börjat köra och har en fundering... är det nån som har några siffror på hur mycket ni tappar i värme från era acktankar om ni inte tar ut nåt?
Som jag har nu (eventuellt läcker det värme genom nåt hål i isoleringen nånstans, därför frågan) så tappar jag ca 6 grader per 12 timmar mätt på tanktoppen, de andra mätpunkterna följer ganska väl så det verkar vara lika över hela tanken.
Nån där ute som har en mätning? Ved-profilens kurvor verkar peka på ungefär samma förluster men jag vet ju inte hur mycket varmvatten han tar ut nu.
/Jörgen
Nu har jag börjat köra och har en fundering... är det nån som har några siffror på hur mycket ni tappar i värme från era acktankar om ni inte tar ut nåt?
Som jag har nu (eventuellt läcker det värme genom nåt hål i isoleringen nånstans, därför frågan) så tappar jag ca 6 grader per 12 timmar mätt på tanktoppen, de andra mätpunkterna följer ganska väl så det verkar vara lika över hela tanken.
Nån där ute som har en mätning? Ved-profilens kurvor verkar peka på ungefär samma förluster men jag vet ju inte hur mycket varmvatten han tar ut nu.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Fröträd
Din förlust är helt beroende på vilken tank du har - d..v.s. hur väl isolerad den är, vilken temperatur det är i rummet acken - ackarna står i, hur stor luftväxling det är i det rummet (d.v.s. avkylning) och även beroende av om du har flera ackar intill varandra.
Det beror också på vilken temperatur du har - du tappar temperatur fortare med hög temp beroende på högre tempskillnad mellan ack och omgivning.
Jag har 2st 750liters Baxi Blå. Om jag använder endast den ena tappar jag 2,5 - 4KWh per 12 timmar- är båda i drift cirka 2 KWh/ tank per 12 timmar
Det beror också på vilken temperatur du har - du tappar temperatur fortare med hög temp beroende på högre tempskillnad mellan ack och omgivning.
Jag har 2st 750liters Baxi Blå. Om jag använder endast den ena tappar jag 2,5 - 4KWh per 12 timmar- är båda i drift cirka 2 KWh/ tank per 12 timmar
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jo tack, jag känner till dom sakerna. Vad jag frågade efter var vad som kan anses vara normalt då jag tyckte att jag förlorade lite väl mycket.
Dina 2,5-4kWh på en tank (750L) motsvarar en temperatursänkning av ca 3-4 grader. Stämmer verkligen din förlust på 2kWh per tank om du har båda igång? I så fall har du ju i princip samma förluster på en tank som på två?!?!
/Jörgen
Dina 2,5-4kWh på en tank (750L) motsvarar en temperatursänkning av ca 3-4 grader. Stämmer verkligen din förlust på 2kWh per tank om du har båda igång? I så fall har du ju i princip samma förluster på en tank som på två?!?!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Hejjoeri91942 skrev:Jo tack, jag känner till dom sakerna. Vad jag frågade efter var vad som kan anses vara normalt då jag tyckte att jag förlorade lite väl mycket.
/Jörgen
Jag har hos en kund och tog bort det öppna kärlet och mont.
ett slutet.Kunden hade R25 ledning till vinden (öppet kärl)ledning
längd ca 8 mtr efter detta så ringde han och talade om att det
har hänt något med förbrukningen att han har fått ca.10 Kwh mindre per dygn... vid samma effektuttag.
Vi gjorde inget annat ... det stiger ju varmt vatten hela tiden uppåt
som kyls så det måste vara förklaringen...
Något att tänka på ang. förluster ...
Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumsnisse!
Hur vet du att du tappar 2,5 till 4Kwh på 12 timmarBosse Isplank skrev:Din förlust är helt beroende på vilken tank du har - d..v.s. hur väl isolerad den är, vilken temperatur det är i rummet acken - ackarna står i, hur stor luftväxling det är i det rummet (d.v.s. avkylning) och även beroende av om du har flera ackar intill varandra.

En 500 Liters acktank lagrar ganska exakt 30 Kwh.
Ved Profilen.
-
- Pannrumsnisse!
Re: Tomgångsförsluster i acktankar?
Kan även tillägga att mina Acktankar är isolerade med 120mm polerytanisolering samt att jag valt att ha oisolerad laddningskrets pga 2 saker. 1 för att få bort ev fukt i källaren.2 för att jag har ganska hög laddningstemperatur till tankarna.joeri91942 skrev:Hejsan på er
/Jörgen
Ved Profilen.
-
- Fröträd
För att jag mätt - det beror som sagt på - har jag 90gradigt vatten tappar jag 4 Kwh om jag inte stänger dörren till ack-rummet - kanske t.o.m. en aning mer.Ved Profilen skrev:
Hur vet du att du tappar 2,5 till 4Kwh på 12 timmar![]()
Ved Profilen.
Hur mycket en 500 liters ack lagrar i KWh beror på vad du räknar för utgångstemperatur - om du utgår från 20 grader och värmer till 95 blir det 43,5Kwh. Men 30 - 35Kwh är väl mer normaldriftsmässiga siffror.
Att jag loggat en del effektförluster är för att jag trimmat min solanläggning - då kan temparna skilja en hel del - och jag kan lova att det inte finns några oisolerade delar.
För några dagar sedan körde jag upp min ena tank i 82 grader och förvånades över att jag tappat 7KWh på 12 timmar - ända tills jag såg att min andra helt avstängda tank hade gått upp med cirka 10 grader.
Att inte förlusten ökar så mycket med 2 tankar tror jag beror just pa att inte den ena tanken då kyls av den andra
Senast redigerad av Bosse Isplank den sön 22 jul, 2007 17:50, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
-
- Pannrumsnisse!
Hur mäter du på för vis?Bosse Isplank skrev:För att jag mätt - det beror som sagt på - har jag 90gradigt vatten tappar jag 4 Kwh om jag inte stänger dörren till ack-rummet - kanske t.o.m. en aning mer.Ved Profilen skrev:
Hur vet du att du tappar 2,5 till 4Kwh på 12 timmar![]()
Ved Profilen.
Hur mycket en 500 liters ack lagrar i KWh beror på vad du räknar för utgångstemperatur - om du utgår från 20 grader och värmer till 95 blir det 43,5Kwh. Men 30 - 35Kwh är väl mer normaldriftsmässiga siffror.
Att jag loggat en del effektförluster är för att jag trimmat min solanläggning - då kan temparna skilja en hel del - och jag kan lova att det inte finns några oisolerade delar.
För några dagar sedan körde jag upp min ena tank i 82 grader och förvånades över att jag tappat 7KWh på 12 timmar - ända tills jag såg att min andra helt avstängda tank hade gått upp med cirka 10 grader över ett dygn.
Att inte förlusten ökar så mycket med 2 tankar tror jag beror just pa att inte den ena tanken då kyls av den andra

Ved Profilen
-
- Fröträd
Varför ökar tank 2 i temp om den är avstängd? Varför kyls den ena tanken av den andra?Bosse Isplank skrev: För några dagar sedan körde jag upp min ena tank i 82 grader och förvånades över att jag tappat 7KWh på 12 timmar - ända tills jag såg att min andra helt avstängda tank hade gått upp med cirka 10 grader över ett dygn.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Keddy 210
-
- Fröträd
Om du har 750 liter 20gradigt vatten står bredvid 750 liter 90gradigt är det väl inte så märkligt att en del av den värmeförlust som den heta tanken får går över i den kalla - de står dikt an mot varandra och är isolerade - men det finns ingen annan förklaring. Luften i rummet blir ju varm - inte komnstigt att vattnet i andra acken också blir det - eller hur?matwil skrev:
Varför ökar tank 2 i temp om den är avstängd? Varför kyls den ena tanken av den andra?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Intressant påstående... vi har ju dryftat denna fråga tidigare... Vart tar vattnet vägen när man eldar på och det expanderar? Jo, via exp.ledningen upp till exp.kärlet, och då stiger tempen. När man slutat att elda och vattnet börjar kylas ned så vad är det för vatten som fyller på uppifrån? Jo det från exp.kärlet som har svalnat uppe på vinden, trots att kärlet är isolerat. Får du aldrig en temphöjning på exp.kärlsledningen och tar ut det i botten på tankarna så utnyttjar du aldrig tankarnas energilagringsförmåga! Eldar du på så stiger tempen i pannan och tankarna och det uppvärmda vattnet expanderar till exp.kärlet.Ved Profilen skrev:Vi har diskutera denna fråga förut här på forumet ang slutet eller öppet system.
Jag får aldrig upp något varmvatten i exp-ledningen,när det blir så måste de öppna exp-kärlet vara för litet.Man har ju inget flöde i exp-ledningen
Ved Profilen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Tycker att det låter skumt. 750L värms 10 grader bara av strålningsförlust från tanken brevid. Nästan 9kWh. Det är mycket.Bosse Isplank skrev:Om du har 750 liter 20gradigt vatten står bredvid 750 liter 90gradigt är det väl inte så märkligt att en del av den värmeförlust som den heta tanken får går över i den kalla - de står dikt an mot varandra och är isolerade - men det finns ingen annan förklaring. Luften i rummet blir ju varm - inte komnstigt att vattnet i andra acken också blir det - eller hur?matwil skrev:
Varför ökar tank 2 i temp om den är avstängd? Varför kyls den ena tanken av den andra?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Keddy 210
Keddy 210
Alloj Bosse ....matwil skrev:Tycker att det låter skumt. 750L värms 10 grader bara av strålningsförlust från tanken brevid. Nästan 9kWh. Det är mycket.Bosse Isplank skrev:Om du har 750 liter 20gradigt vatten står bredvid 750 liter 90gradigt är det väl inte så märkligt att en del av den värmeförlust som den heta tanken får går över i den kalla - de står dikt an mot varandra och är isolerade - men det finns ingen annan förklaring. Luften i rummet blir ju varm - inte komnstigt att vattnet i andra acken också blir det - eller hur?matwil skrev:
När du kör ena tanken, har du ALLA ventiler till den andra stängda då ????
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova