Hej,
har just fått en Thermia Bequem 20 brännare monterade i en CTC 265B.
Installatören sade att var grundinställt och färdigt, jag har dock inte sett något ifyllt protokoll.
Dessutom hittar jag inte längre rökgastemperatur i menysystemet, läste andra inlägg här som menar att givaren troligen bränt, då jag eldat med ved då och då. Givaren sitter i rökgaskanalen och ganska nära pannan, när man eldar med vet slår nästan lågorna upp i den.
Är det en slarvig installatör, vad ska man kräva?
Antar att det egentligen skulle mätas upp och justeras? Det är inte gjort alls, bara uppstartat, sedan lämnade han bygget...
Tacksam för svar
Nyinstallation Thermia, leverantör som slarvat.. eller?
-
- Ungskog
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Brännaren ska justeras med instrument så det är bara att han kommer tillbaka o justerar in den, Va gärna med o kolla så att det verkligen görs ordentligt så han inte bara skriver in bra värden (man blir lätt misstänksam när dom lämnar platsen utan justering)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Den informationen, tycker jag, att de skall lämna så att man har något att jämnföra mot vid en framtida justering/kontroll.bearZ skrev:Men behålla någon kopia eller liknande fick jag inte.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Injusterad av leverantör... vad kan jag förbättra själv?
OK, leverantören var här och justerade in brännaren.
Han rörde inga inställningar förutom fläkten som ökades 1% från standardvärdena.
Rökgastemperatur 205 grader, verkningsgrad 70%.
Just nu är börvärdet på drygt 70 grader, vi kör inget i radiatorerna nu utan bara för varmvatten.
Jag har följt ett antal trådar angående tankdiff (jag har ingen tank, men man kan kanske ändå ändra start/stopp/hysteres??), så frågan är, vad kan jag göra för att förbättra ekonomin? Den startar ju igen nu när tempen sjunkit till börvärde -8 grader.
-----------------------------
CTC 265B Thermia Bequem 20+ MAFA veckoförråd 1,5M skruv
Han rörde inga inställningar förutom fläkten som ökades 1% från standardvärdena.
Rökgastemperatur 205 grader, verkningsgrad 70%.
Just nu är börvärdet på drygt 70 grader, vi kör inget i radiatorerna nu utan bara för varmvatten.
Jag har följt ett antal trådar angående tankdiff (jag har ingen tank, men man kan kanske ändå ändra start/stopp/hysteres??), så frågan är, vad kan jag göra för att förbättra ekonomin? Den startar ju igen nu när tempen sjunkit till börvärde -8 grader.
-----------------------------
CTC 265B Thermia Bequem 20+ MAFA veckoförråd 1,5M skruv