Nyinstallation Thermia, leverantör som slarvat.. eller?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
geka
Ungskog

Nyinstallation Thermia, leverantör som slarvat.. eller?

Inlägg av geka »

Hej,

har just fått en Thermia Bequem 20 brännare monterade i en CTC 265B.
Installatören sade att var grundinställt och färdigt, jag har dock inte sett något ifyllt protokoll.

Dessutom hittar jag inte längre rökgastemperatur i menysystemet, läste andra inlägg här som menar att givaren troligen bränt, då jag eldat med ved då och då. Givaren sitter i rökgaskanalen och ganska nära pannan, när man eldar med vet slår nästan lågorna upp i den.

Är det en slarvig installatör, vad ska man kräva?
Antar att det egentligen skulle mätas upp och justeras? Det är inte gjort alls, bara uppstartat, sedan lämnade han bygget...

Tacksam för svar
Rademacher
Ungskog

Inlägg av Rademacher »

Så gjorde min installatör också. Nu när sotaren var här första gången så sa han att allt verkade bra och att den sotade väldigt lite. Så det kanske funkar ok utan mätningar
Thermia Biomatic 20+, mafa midi förråd, 96+96 kvm, inredd källare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Brännaren ska justeras med instrument så det är bara att han kommer tillbaka o justerar in den, Va gärna med o kolla så att det verkligen görs ordentligt så han inte bara skriver in bra värden (man blir lätt misstänksam när dom lämnar platsen utan justering)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Hos mig kom dom tillbaka några dagar senare.
De hade skrivare till mätinstrumentet så jag fick se alla värden.
Men behålla någon kopia eller liknande fick jag inte.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bearZ skrev:Men behålla någon kopia eller liknande fick jag inte.
Den informationen, tycker jag, att de skall lämna så att man har något att jämnföra mot vid en framtida justering/kontroll.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
geka
Ungskog

Injusterad av leverantör... vad kan jag förbättra själv?

Inlägg av geka »

OK, leverantören var här och justerade in brännaren.
Han rörde inga inställningar förutom fläkten som ökades 1% från standardvärdena.
Rökgastemperatur 205 grader, verkningsgrad 70%.

Just nu är börvärdet på drygt 70 grader, vi kör inget i radiatorerna nu utan bara för varmvatten.

Jag har följt ett antal trådar angående tankdiff (jag har ingen tank, men man kan kanske ändå ändra start/stopp/hysteres??), så frågan är, vad kan jag göra för att förbättra ekonomin? Den startar ju igen nu när tempen sjunkit till börvärde -8 grader.

-----------------------------
CTC 265B Thermia Bequem 20+ MAFA veckoförråd 1,5M skruv
S3
Gallringsobjekt

Inlägg av S3 »

Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
Skriv svar