Ändra differansen mellan start och stopp på en Biomatic 20+
Ändra differansen mellan start och stopp på en Biomatic 20+
Har rotat runt i menyerna och hittar inte var man ändrar differansen mellan start och stopp.
Brännaren startar idag efter 5 grader och jag vill öka det till ca 10, är det någon som har klämm på om det är en bra ide och hur man genomför det?
Brännaren startar idag efter 5 grader och jag vill öka det till ca 10, är det någon som har klämm på om det är en bra ide och hur man genomför det?
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
3 m3 pelletsförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det gör du i effekt menyn..
Håll in båda pil knapparna välj 5 under effektmenyn, Vänta tills 5:an slutat blinka sen går du in med höger pil..
Sist i dena meny har du tankdiff som det nu står "nej" under..
Det är även i den menyn du ändrar från underhållsglöd till kallstart, Då bläddrar du bara ner där det stå 60 min nu, Ska du köra med kallstart måste du öka tempdiffen först..
När du kör underhållsglöd kan du gott öka denna tid från 60 min till 90-100 min, Kör själv med 110 min utan att det slocknar o det ryker el luktar inte ute då..
Du kan nog köra med 30-35° diff om du kör med kallstart med börvärdet på 85-90°, Då du kör diff kommer brännaren bara att gå på hög effekt så en ide är att skriva av vilka inställningar du har i hög o sen lägga in låg effekts inställningarna under hög.. Till hösten kan du då ställa tillbaka värdena i hög..

Håll in båda pil knapparna välj 5 under effektmenyn, Vänta tills 5:an slutat blinka sen går du in med höger pil..
Sist i dena meny har du tankdiff som det nu står "nej" under..
Det är även i den menyn du ändrar från underhållsglöd till kallstart, Då bläddrar du bara ner där det stå 60 min nu, Ska du köra med kallstart måste du öka tempdiffen först..
När du kör underhållsglöd kan du gott öka denna tid från 60 min till 90-100 min, Kör själv med 110 min utan att det slocknar o det ryker el luktar inte ute då..
Du kan nog köra med 30-35° diff om du kör med kallstart med börvärdet på 85-90°, Då du kör diff kommer brännaren bara att gå på hög effekt så en ide är att skriva av vilka inställningar du har i hög o sen lägga in låg effekts inställningarna under hög.. Till hösten kan du då ställa tillbaka värdena i hög..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter bra..
Vad kör du för tankdiff nu??
Kör du med underhållsglöd el kallstart??
Med underhållsglöd ökad till 90-100 min så luktar det inget ute förutom just då ny pellets pytsats in, Det pysas in 55-60 gram pellets/gång vid underhållsglöd o ca 465 gram pellets vid kallstart..

Vad kör du för tankdiff nu??
Kör du med underhållsglöd el kallstart??
Med underhållsglöd ökad till 90-100 min så luktar det inget ute förutom just då ny pellets pytsats in, Det pysas in 55-60 gram pellets/gång vid underhållsglöd o ca 465 gram pellets vid kallstart..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har 32 grader tankdiff och börvärdet på 90, kallstart.
Men med tanke på din info ang förbrukningen på varmhållning kontra kallstart så kommer jag att ändra till varmhållning istället.
Trodde att det skulle bli problem att duscha om man råkade starta när tempen var nere på 60, men det har faktiskt fungerat bra.
Men med tanke på din info ang förbrukningen på varmhållning kontra kallstart så kommer jag att ändra till varmhållning istället.
Trodde att det skulle bli problem att duscha om man råkade starta när tempen var nere på 60, men det har faktiskt fungerat bra.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
3 m3 pelletsförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kör du med underhållsglöd o ställer den på 90-100 min så kan du även öka diffen några grader till, 35° kan du köra med då eftersom den är mycket startsnabbare.. Start 55° o stopp 90°
Har du samma värden inställda på hög läget som tidigare el har du lagt in värdena från låg i hög läget??
Har du samma värden inställda på hög läget som tidigare el har du lagt in värdena från låg i hög läget??
-
- Ungskog
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då kan du nog öka diffen typ 20° till...Rollingbridgealley skrev:Hej!
Jag kör med 70graders börvärde och 10graders temp diff.
och sedan jag vred av kranen för värmen så ligger medelförbrukningen på 4kg/dygn vi är tre pers.

Du har ju nästan samma förbrukning som S3 hade innan han började köra med 32° diff..

Hej. försöker ändra start o stopp, rotat runt kommer till svenska,
adress, fabriksinstelning sen är de till o från
Har pratat me aeiterm o de sejer att de sa va sist i meny 2
brännaren är 2006 02-03?

adress, fabriksinstelning sen är de till o från
Har pratat me aeiterm o de sejer att de sa va sist i meny 2
brännaren är 2006 02-03?

Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.