Ulma, ny vacuumtransport

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!

Ulma, ny vacuumtransport

Inlägg av Barsk »

Klippte ut detta från Pellvac-tråden och startade nytt här.
Karla1 skrev:Har ni tittat närmare på det vakuumsystem som ULMA kommit med?
Allt i en enhet, motor, cyklon, dygnsförråd samt PLC styrning.
Slangen får man köpa löst till, men det behövs endast en slang i systemet, det är också filterlöst. Luften från motorn leds ut i det fria via en ljuddämpare. Kapaciteten är upp till 50 meter. Sugadapter till skruv finns.
Jag ringde Ulma och hörde mig för. Dom tar ca 15.000:- ink moms för hela kitet, dock är ljuddämparen tillbehör. Slangen kostar 50-60 kr/m, men kommer ev bara i 25m-kit. Oklart om det går att kapa till...
Utblåset kan man använda samma sorts slang för.

Ett litet aber är att den skruv som används vid "storförrådet" bara är ca 50 cm lång. Motorn verkar klen också, så frågan är hur man löser skruvandet vid förådet på ett bra sätt. Tydligen gick det att räkna bort den matarskruv som ingår om man vill hitta på något eget där.

Nån som har bra förslag? Mafa har ett nytt vacummsystem också, och dom har en vad det ser ut, kapabel bulkmatarskruv med suganslutning. Har frågat dom efter pris. Den skulle kunna göra jobbet. :D

Å andra sidan har jag sett några rekommendationer, bla från Ecotec om hur man bygger ett bra bulkförråd, och dom kör konformat! Då blir det ju en drickaback-stor låda i botten där ju Ulmas skruv borde passa fint?

Hur mycket förlorar man i rymd på att köra konformat ist för avlångt med sluttande golv? Man vinner ju på en enklare skruvlösning...

Ulma finns på http://www.ulma.se
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Mafas förrådsskruv till vakuumsystemet kostar 5390kr plus moms.
Huruvida den fungerar ihop med Ulma-sugen skall jag låta vara osagt. Den borde ju det...
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Ulma, ny vacuumtransport

Inlägg av Karla1 »

Barsk skrev: Ett litet aber är att den skruv som används vid "storförrådet" bara är ca 50 cm lång. Motorn verkar klen också, så frågan är hur man löser skruvandet vid förådet på ett bra sätt. Tydligen gick det att räkna bort den matarskruv som ingår om man vill hitta på något eget där.
Om du bygger en låda i botten så kan du vrida inloppet i skruven åt sidan så fyller du ej hela skruven och kan köra med en hur liten motor som helst. Inget som säger att du måste ha en stark motor.
Barsk
Lärjunge!

Re: Ulma, ny vacuumtransport

Inlägg av Barsk »

Karla1 skrev:
Barsk skrev: Ett litet aber är att den skruv som används vid "storförrådet" bara är ca 50 cm lång. Motorn verkar klen också, så frågan är hur man löser skruvandet vid förådet på ett bra sätt. Tydligen gick det att räkna bort den matarskruv som ingår om man vill hitta på något eget där.
Om du bygger en låda i botten så kan du vrida inloppet i skruven åt sidan så fyller du ej hela skruven och kan köra med en hur liten motor som helst. Inget som säger att du måste ha en stark motor.
Hmm, ytan som det här förrådet helst står på är (l x b x h): 2,2 x 1,2 X 2.5 = 6,6 m3 om man gör det med flat botten. Om man gör botten "rektangulärt konformad" a'la Mafas förråd med 45 graders lutning och sen lådformat resten upp till 2,5 m takhöjd. Hur stor volym blir det? Nån som har CAD-program alt. mattekunskaperna i färskt minne... :-) Jag vill ha minst 5 m3 så jag kan trycka in 3 ton för bästa bulkpris.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om du gör 45 graders lutande botten på 2,2 m:s längden så försvinner 1,3 m³. Kvar skulle då bli ca. 5,3 m³ om du lyckas fylla förrådet till 100%, men det tror jag inte är möjligt.

Jag skulle valt att ha en plan botten så att man vet med säkerhet att man kan ta emot 3 ton, dessutom vill man ju ha lite "bränsle" kvar i förrådet när den nya leveransen kommer. Man vill ju inte köra helt tomt varje gång för att få plats med 3 ton.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du nu väljer att ta ett förråd med plan botten som Roli skriver så finns det alternativet "mullvad" om du skall använda vakuumsystem.
Är inte helt säker på vilket företag som säljer dessa i Sverige än, men det går säkert att luska fram. Den skall klara av att jobba inom 2x2 m.
Har en motor som vänder varv med intervaller undertiden vakuumsystemet jobbar. Man hänger den i taket ovanför förrådet i ett vajerhackel så jobbar den nedåt själv. Typ liknande som man använder inom industrin av hantering med tunga luftverktyg som ett exempel.
Lämnar bara ett tunnt skickt kvar på botten av förrådet. Tror att det finns någon tråd här på forumet där man kan se en på bild.

På något sätt måste du väl få ur pelletsen ur förrådet.
Gäller bara att hitta det som passar dig bäst.
Såklart också en kostnadsfråga, vill man ha bekvämt får man betala mera om man inte är händig och fixar mycket själv.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Jag har pratat med en tekniker på Ulma och det verkar vara ett bra system som dom tagit fram. Dom har ca 40 system ute i drift nu och bygger nya så mycket som orkar. Inga problem alls med dom system som är ute nu, alla går perfekt utan några rapporterade driftsproblem alls. Låter nästan för bra för att vara sant!

Dom kör filterlöst, cyklonavskiljare finns, men det fina dammet blåses ut, men det blir inte mycket enligt honom. Dammsugarmotorn ska inte ta skada av detta, så dom tyckte inte det då fanns nån mening med filter som ändå sätts igen efter en tid.

Slang ska man kunna beställa i de längder man behöver. ljuddämapre till utblåset kostar ca 100:- extra.

Skruven har dom valt att göra så enkel som möjligt då det föstör pellets minst. Om man har ett större förråd är det bättre att sätta flera skruvar där man seriekopplar sugslangen. Extra skruv kostar ca 1.500:-

Till hösten kommer en sugmojäng liknande den "mullvad" som nämdes ovan. Kommer att kosta ca 3.500:- utöver grundpriset på ca 15.000:-

Låter bra detta! Enkelt och smidigt. Lätt att montera själv. Finns det inga nackdelar?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Barsk skrev: Dom kör filterlöst, cyklonavskiljare finns, men det fina dammet blåses ut, men det blir inte mycket enligt honom. Dammsugarmotorn ska inte ta skada av detta, så dom tyckte inte det då fanns nån mening med filter som ändå sätts igen efter en tid.

Finns det inga nackdelar?
Det är ju det här med dammet som kan vara ett problem.

Kör själv med filter och det är mitt problem, filtret tätnar... skapar driftsproblem.

Att det inte blir mycket skulle jag iallafall ta med en "nypa salt", egen erfarenhet efter 9 års drift med luftmatningssytem. Det blir en del damm/spån som inte cyklonen klarar att avskillja, beror till stor del på hur bra pelletsen är blåst in i förrådet och hur "mjuk" samt hur ren den är. Går väldigt bra när förrådet är ny fyllt, sedan ökar andelen finmaterial med tömningsgraden. De sista 2-3 leveranserna har kanske haft en "finmaterialhalt" på 5-10% i de sista 500-1000 kilona.......... kräver okänslig brännare och bra matningssystem. Skall man sedan blåsa ut det utanför fastigheten så gäller det att tänka till var man placerar utblåset, det kommer att märkas på marken under utblåset.......

Ovanstående låter kanske lite negativt men systemet är jättebra om man kan lösa damm/fin mtrl problemet på ett bra sätt. Själv har jag flera filter som jag byter regelbundet och därefter rengör för återanvändning. Sköter jag detta fungerar det kanon, men glömmer jag det så får jag driftsproblem som ett brev på posten.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar