Jag ringde Ulma och hörde mig för. Dom tar ca 15.000:- ink moms för hela kitet, dock är ljuddämparen tillbehör. Slangen kostar 50-60 kr/m, men kommer ev bara i 25m-kit. Oklart om det går att kapa till...Karla1 skrev:Har ni tittat närmare på det vakuumsystem som ULMA kommit med?
Allt i en enhet, motor, cyklon, dygnsförråd samt PLC styrning.
Slangen får man köpa löst till, men det behövs endast en slang i systemet, det är också filterlöst. Luften från motorn leds ut i det fria via en ljuddämpare. Kapaciteten är upp till 50 meter. Sugadapter till skruv finns.
Utblåset kan man använda samma sorts slang för.
Ett litet aber är att den skruv som används vid "storförrådet" bara är ca 50 cm lång. Motorn verkar klen också, så frågan är hur man löser skruvandet vid förådet på ett bra sätt. Tydligen gick det att räkna bort den matarskruv som ingår om man vill hitta på något eget där.
Nån som har bra förslag? Mafa har ett nytt vacummsystem också, och dom har en vad det ser ut, kapabel bulkmatarskruv med suganslutning. Har frågat dom efter pris. Den skulle kunna göra jobbet.

Å andra sidan har jag sett några rekommendationer, bla från Ecotec om hur man bygger ett bra bulkförråd, och dom kör konformat! Då blir det ju en drickaback-stor låda i botten där ju Ulmas skruv borde passa fint?
Hur mycket förlorar man i rymd på att köra konformat ist för avlångt med sluttande golv? Man vinner ju på en enklare skruvlösning...
Ulma finns på http://www.ulma.se