Rök vid vedeldning

Här diskuteras allt kring vedeldning
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

apersson850 skrev:Idag kör jag enbart med solvärme. Det ryker inte.
Då får du köra lite hårdare så att det börjar att ryka. :lol:
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

apersson850 skrev:Jotack, det har jag också lyckats med, eller misslyckats med ska jag väl säga. Det är bara till att bära sig tillräckligt dumt åt när man travar in veden i pannan, så blir det en tjock, gulgrå rökkvast, som skulle kunna gömma en hel infanteripluton. Om det fanns några kvar.

Men gör man som man ska/måste, då blir det inte så heller.

Idag kör jag enbart med solvärme. Det ryker inte.
Hej
Det går att elda ved nästan rök och nästan os fritt
i de flesta pannor....
Tips gå in på transtempers hemsida och läs konsten att elda ved rätt...
Där finns lite tips som är värd att prova....
Om nu inte sekundär luften skulle komma in till slutförbränningen
så går det ut oförbränd rökgas som osar och luktar...
Ved förbränns i tre steg = tre 1 primär o 2 sekundär luft insläpp
Vid rätt temp delas vatten ångan till vätgas
och syre, och vätgas brinner med högt värmevärde som blir vatten ånga igen.... men det är eldning på hög nivå...
i de flest fall för bränns veden bara i två steg på grund av att sekundär luft intag 2 saknas o eventuellt för låg temteratur....
Rätt temperatur är ca 850°C på gaser i slutförbränningen...
Rätt fukt tal på veden är ca 30 till 40%.....
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Öhm..... sönderdela vatten så att du kan bränna det igen och få ut mer energi?!?! Om inte något väldigt nytt har hänt sedan jag studerade så finns det fortfarande inga gratisluncher :-)

Den energi som åtgår för att dela upp vattnet (om man nu når nog hög temperatur, har för mig att vatten "spricker" vid +2000 grader) kommer att sänka temperaturen på förbränningen... när sen syret & vätet brinner ihop till vatten så kommer det att avge samma energi som det åtgick för att dela upp det.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Låt oss kolla "transtempers"..............................
Google hittar inget på transtempers, vv ange en adress.
:roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Så här enkelt är det att hitta dom http://transtemper.se/elda.html

/J
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Olle 45, jag blir lite undrande. Du skriver att rätt förbränningstemp är 850gr, det håller jag med om, men är det inte svårt att nå dit med en fukthalt i veden på 30-40%, jag menar att åtgår det inte för mycket energi att torka veden innan den kan börja brinna så att det blir svårt att uppnå denna temperatur och få en bra slutförbränning? Med detta bränsle, blir det inte så att det går ut oförbrända rökgaser som osar och luktar... som du skriver?
Sekundär luft intag 2, menar du tertiär luft?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

joeri91942 skrev:Öhm..... sönderdela vatten så att du kan bränna det igen och få ut mer energi?!?! Om inte något väldigt nytt har hänt sedan jag studerade så finns det fortfarande inga gratisluncher :-)

Den energi som åtgår för att dela upp vattnet (om man nu når nog hög temperatur, har för mig att vatten "spricker" vid +2000 grader) kommer att sänka temperaturen på förbränningen... när sen syret & vätet brinner ihop till vatten så kommer det att avge samma energi som det åtgick för att dela upp det.

/Jörgen
Hejsan
Lite att fundera över....

Challmers tekniska högskolas, ämne förbränningsteknik, vi hade samarbete med i slutet av 1970 talet...
Mycket givande tid som vi hade tillsammans....
Här fick vi svar på många frågor när det gäller förbränningsteknik....

Jo vist vore det bra med gratis lunch....
Nu är det inte gratis, men om vi nu kan utnyttja vätet i veden
i steg 3 så blir det ju gratis mer värme inte sant ????
ca 850°C är tillräklig värme för detta fenomen skall kunna ske om inte sekundärluft fattas , om syret är slut ingen kan inte steg 3 fungera.....
Enkelt ingen eld utan syre eller hur .....

Här är förklaringen varför det inte är känt in någon större omfattnintg
hur man kan få ut mer energi ur ved bränsle....

Så några 2000°C behövs inte för att få det att fungera....

Finns det någon här på forumet som varit i kontakt med Transtemper spån / flisugn de kanske känner till det här fenomenet...
genom att verkningsgraden blir högre om bränslets fuktighet inte är för låg....

Här finns lite av förklaringen varför gammalt rivnings ved inte ger så
hög energi utbyte i förhållande till ny ved...
Nu handlar det inte om blöt eller våt ved, normalt torkad ved ca 30 till 40% fukt som är normalt att man eldar med...
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 25 apr, 2007 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Gammalt rivningsved har ju tappat enormt mycket brännbara ämnen med åren, så det innehåller väl inte så mycket energi, det är ju inte mycket att elda med egentligen om man tittar på energiinnehållet jämfört med ved som torkats ned till ca: 20% fukthalt på traditionellt sätt. Det är ju tacksamt att tända med iofs.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Har en kompis som har ett litet sågverk på gården och eldar sågspånet i en gammal Jämä ved panna och han säger iofs. att spånet inte får vara för torrt, det skall vara ganska färskt spån om det ska brinna bra. Det här med Chalmers, tror inte att jag hittar någe, brukar ha svårt för det. Kan du inte länka?
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

leifa.k skrev:Olle 45, jag blir lite undrande. Du skriver att rätt förbränningstemp är 850gr, det håller jag med om, men är det inte svårt att nå dit med en fukthalt i veden på 30-40%, jag menar att åtgår det inte för mycket energi att torka veden innan den kan börja brinna så att det blir svårt att uppnå denna temperatur och få en bra slutförbränning? Med detta bränsle, blir det inte så att det går ut oförbrända rökgaser som osar och luktar... som du skriver?
Sekundär luft intag 2, menar du tertiär luft?
Hej
Vist är det tertiär luftinsläpp,
men vanligt tal brukar jag kalla det för sekundärluft 2...
Inte så vanligt att eldnings utrustning har sekundärluft 2 (teritiär) än
men det kommer....
rätt utformad eldstad/förbränningskammare med slutförbränning..
Så syns ingen rök ur skorstenen, bara dallrande varma gaser/vattenånga
alltså inget som kan osa när förbrännings processen är rätt....
Men klart att all nystart ger os mer eller mindre...
30 till 40% fukthalt räknas inte som vått bränsle utan normal torrt..
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

leifa.k skrev:Har en kompis som har ett litet sågverk på gården och eldar sågspånet i en gammal Jämä ved panna och han säger iofs. att spånet inte får vara för torrt, det skall vara ganska färskt spån om det ska brinna bra. Det här med Chalmers, tror inte att jag hittar någe, brukar ha svårt för det. Kan du inte länka?
Hej
Jag kikade runt lite på Chalmers, men hittade inget så långt tillbaks i tiden
lite tråkigt att internet inte var på modet då, BBSer var väl inte så vanligt
på den tiden heller....köpte själv dator 1986 o modemet 2400 b 1987....
Ja det var då det...nu fiber lina det är skillnad det ....halkade från ämnet..
Min privata fundering är.... Pellets kan man tänka sig att det är för tort bränsle för att få ut maximalt värmevärde ??
MVH
Ruben
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Betyder det att det bör finnas en tredje kammare för sekundärluft 2 :roll: , Förklara lite mer tack. Tex hur stor del av det totala värmevärdet står vätet för i veden? betyder det att vi kan höja verkningsgraden till 100% på våra pannor?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ska eventuellt förbi på universitet nästa vecka, sambons farbror jobbar som forskare på avdelningen för alternativ-/bio-energi och om han är där så ska jag be honom ställa upp formlerna.

Jag hittar tyvärr inte igen mina böcker från "då-tid" (alltså sent 70 & tidigt 80) men då höll vi på att räkna på just spjälkning av vatten till syre/väte med hjälp av hög temperetur och det enda jag kommer ihåg var att slutsatsen blev att om man inte har fri tillgång till väldigt mycket gratis energi, läs jättespeglar i öknen, så fanns det ingen ekonomi i det.

Den energi som man måste tillföra för att dela på en vattenmolekyl (vilket vid hög-temp spjälkning visar sig som temperatursänkning i reaktionskammaren) var lite (nån bråkdels procent) mindre än den energi som utvanns när syret och vätet förenade sig till vatten igen.

Däremot förstår jag inte din mening
ca 850°C är tillräklig värme för detta fenomen skall kunna ske om inte sekundärluft fattas , om syret är slut ingen kan inte steg 3 fungera
Hur tänker du att syre ska kunna fattas vid spjälkning av vatten till syre/väte? En vattenmolekyl blir två väte & en syre vilket "brinner" ihop sig alldeles utmärkt tillbaks til en vattenmolekyl igen.

/Jörgen
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

joeri91942 skrev:Ska eventuellt förbi på universitet nästa vecka, sambons farbror jobbar som forskare på avdelningen för alternativ-/bio-energi och om han är där så ska jag be honom ställa upp formlerna.

Jag hittar tyvärr inte igen mina böcker från "då-tid" (alltså sent 70 & tidigt 80) men då höll vi på att räkna på just spjälkning av vatten till syre/väte med hjälp av hög temperetur och det enda jag kommer ihåg var att slutsatsen blev att om man inte har fri tillgång till väldigt mycket gratis energi, läs jättespeglar i öknen, så fanns det ingen ekonomi i det.

Den energi som man måste tillföra för att dela på en vattenmolekyl (vilket vid hög-temp spjälkning visar sig som temperatursänkning i reaktionskammaren) var lite (nån bråkdels procent) mindre än den energi som utvanns när syret och vätet förenade sig till vatten igen.

Däremot förstår jag inte din mening
ca 850°C är tillräklig värme för detta fenomen skall kunna ske om inte sekundärluft fattas , om syret är slut ingen kan inte steg 3 fungera
Hur tänker du att syre ska kunna fattas vid spjälkning av vatten till syre/väte? En vattenmolekyl blir två väte & en syre vilket "brinner" ihop sig alldeles utmärkt tillbaks til en vattenmolekyl igen.

/Jörgen
Hej
Mycket viktigt är att storlek på draglator i detta sammanhang är installerad !!! för att hålla draget på jämn nivå !!!!
Formelsamlingen + resultat teoretiskt o praktiskt , har jag ifrån chalmers tiden...
Jag kan inte alla substanser kring vedgasernas sammansättning,
Runt 850°C är den temperatur är att
bara konstatera att det händer saker under rätt förhållande,,
Värme utaget stiger när fenomen inträder och rökgastemperaturen
sjunker men utan sek 2 och möjlighet till slutförbränning uteblir,,,,
Varför temperaturen sjunker, en förklaring kan vara att gasen brinner långsammare och avger mer värme....
Sedan delningen vete o syre, här är nog inte hela sanningen i kemin...
Läst lite om gengas teknik + mycket egen forskning i ämnet...
Vet inte om blålåge läget räknas in här..?
En sak är jag säker på att det går att fånga mer energi med rätt utformad eldstad... o väte och syre delningen, jag kan inte helt förklara
men med att mäta temperaturer i frörbränningenens olika steg får man reda på olika händelser som sker....mätare för co och co2 användes också
Jag har inte fått samma resultat som chalmers kom fram till utan mina mätvärden visade på ett högre värmeutag än chalmers, förklaring kan vara i att vedbränslet inte haft samma fukttal...
Nu är det inte bara ett enstaka prov utan en serie prover utsträckt
ifrån år 1973 till 1981 under den tid vi utvecklade Transtemper Flisugn
Vet inte om några prover med Transtemper Flisugn är tillgängliga...
för allmänheten....men det är inte så intresanta för vedeldning har ju lite
anorlunda förutsättningar att förgasas tll brännbar gas ....
Mer intresant läsning här
< http://209.85.135.104/search?q=cache:KN ... novator.se
>

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 27 apr, 2007 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Betyder det att det bör finnas en tredje kammare för sekundärluft 2 :roll: , Förklara lite mer tack. Tex hur stor del av det totala värmevärdet står vätet för i veden? betyder det att vi kan höja verkningsgraden till 100% på våra pannor?
Hej
Mmmm vet inte riktigt hur man räknar. men 100% är väl 100 %
Om man kör bil på morgonen då luftfuktigheten är högre blir bränsleförbrukningen lägre... verkningsgraden ökar, samma här skulle jag tro att vatten delar sig här också, ja det är egna funderingar...

Steg 3
Inte så lätt att anordna i en befintlig panna

Nu till vedförbränningen steg 1 primärluft bränsle blandning
steg 2 Sekundär luft / gasblandning
Det tredje steget..... ute blir helt normalt
Mina studier visar att temeraturen sjunker i glödhärden och här kan primärluften stängas nästan helt och överlämnas till sekundär 1
som förser glödhärden med erfoderligt syre för underhålls värme
Eldstaden behöver två brännkammare,
Hur fixa en andra brännkammare den kan kanske skapas med en baffelplåt och denna lutar så att mot innre eldstadsväggen blir större...
Sek insläpp 3 strax efter vändningen vid bafelplåten så att slutförbränningen sker där....
MVH
Ruben
Skriv svar