joeri91942 skrev:Ska eventuellt förbi på universitet nästa vecka, sambons farbror jobbar som forskare på avdelningen för alternativ-/bio-energi och om han är där så ska jag be honom ställa upp formlerna.
Jag hittar tyvärr inte igen mina böcker från "då-tid" (alltså sent 70 & tidigt 80) men då höll vi på att räkna på just spjälkning av vatten till syre/väte med hjälp av hög temperetur och det enda jag kommer ihåg var att slutsatsen blev att om man inte har fri tillgång till väldigt mycket gratis energi, läs jättespeglar i öknen, så fanns det ingen ekonomi i det.
Den energi som man måste tillföra för att dela på en vattenmolekyl (vilket vid hög-temp spjälkning visar sig som temperatursänkning i reaktionskammaren) var lite (nån bråkdels procent) mindre än den energi som utvanns när syret och vätet förenade sig till vatten igen.
Däremot förstår jag inte din mening
ca 850°C är tillräklig värme för detta fenomen skall kunna ske om inte sekundärluft fattas , om syret är slut ingen kan inte steg 3 fungera
Hur tänker du att syre ska kunna fattas vid spjälkning av vatten till syre/väte? En vattenmolekyl blir två väte & en syre vilket "brinner" ihop sig alldeles utmärkt tillbaks til en vattenmolekyl igen.
/Jörgen
Hej
Mycket viktigt är att storlek på draglator i detta sammanhang är installerad !!! för att hålla draget på jämn nivå !!!!
Formelsamlingen + resultat teoretiskt o praktiskt , har jag ifrån chalmers tiden...
Jag kan inte alla substanser kring vedgasernas sammansättning,
Runt 850°C är den temperatur är att
bara konstatera att det händer saker under rätt förhållande,,
Värme utaget stiger när fenomen inträder och rökgastemperaturen
sjunker men utan sek 2 och möjlighet till slutförbränning uteblir,,,,
Varför temperaturen sjunker, en förklaring kan vara att gasen brinner långsammare och avger mer värme....
Sedan delningen vete o syre, här är nog inte hela sanningen i kemin...
Läst lite om gengas teknik + mycket egen forskning i ämnet...
Vet inte om blålåge läget räknas in här..?
En sak är jag säker på att det går att fånga mer energi med rätt utformad eldstad... o väte och syre delningen, jag kan inte helt förklara
men med att mäta temperaturer i frörbränningenens olika steg får man reda på olika händelser som sker....mätare för co och co2 användes också
Jag har inte fått samma resultat som chalmers kom fram till utan mina mätvärden visade på ett högre värmeutag än chalmers, förklaring kan vara i att vedbränslet inte haft samma fukttal...
Nu är det inte bara ett enstaka prov utan en serie prover utsträckt
ifrån år 1973 till 1981 under den tid vi utvecklade Transtemper Flisugn
Vet inte om några prover med Transtemper Flisugn är tillgängliga...
för allmänheten....men det är inte så intresanta för vedeldning har ju lite
anorlunda förutsättningar att förgasas tll brännbar gas ....
Mer intresant läsning här
<
http://209.85.135.104/search?q=cache:KN ... novator.se
>
MVH
Ruben