Ack.tank hur kollar man längden på slingan?

ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Ack.tank hur kollar man längden på slingan?

Inlägg av ason »

Hej, har en acktank på 1000l som jag aldrig kopplade in,
tänkte göra mej av med den men vet inte hur lång slingan är på den
kanske kan vara bra att veta om man ska sätta ut en annons på den.
det är 2 VV slingor och en solslinga i tanken.
kanske går att räkna ut på nåt smart sätt =)

Mvh.
Markus
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

När jag skulle ha upp templogg. kablar från källaren till övervåningen via vinden genom ett tomt spirorör blev det några försök. Lodrätan var inget problem, men de sista 3,5m. går röret vågrätt inuti källartaket. Stoppade in centraldammsugarröret in i spiroröret i källaren, en stor bomullstuss fäst i ett murarsnöre (dragsnöret) upp på vinden och släppte ned och fick "pimla" med snöret de sista 3,5m. tills dammsugaren fick tag i snöret. Sedan var det bara att dra lite kablar i spiron, samt ett nytt murar/dragsnöre som ligger och väntar på nästa dragning om det nu blir någon.
I ditt fall när det är en mycket mindre diameter så får du en faslig fart på luften om du suger med en dammsugare eller om du blåser med tryckluft...det kanske inte är så lätt ändå eftersom det är slinga, det blir väl skaplig friktion på snöret/ tråden genom alla slingor. Borra ett hål i ett typ "kinashack kula" trä snöret igenom och tryck med tryckluft?
Annars om du vet diam.på slingorna kan du mäta hur mycket vatten det går i dom och då kan du räkna ut slingans längd. Värt ett försök :thumleft:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Mata in en dragfjäder som man drar elkabel med ?
De är väl massa meter långa och lämpliga att mata i ett 22 mm rör som är spirallindat.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

blir till att börja med dragfjädern då, värt ett försök, hur lång brukar dom vara och vilken dimetion är normalt (om det nu finns nån slags standard)
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Gick ned till källaren och mätte, min är 10m.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Tror dragfjädrar finns i 10meter och 25meter.
Finns nog bara en dimension vad jag vet.
I byggvaruhus typ Hornbach kostar de sådär en femtilapp, finns nog på Biltema ockå.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Dragfjädern har jag full koll på, tänkte mest på VV slingorna.. :roll:
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Jaha, där ser man hur man kan tolka saker (skratt) då får man nog surfa runt hos tanktillverkare och läsa om längderna, Rinkaby har 9,5m.+ 15m. I min gamla panna var den 12m. När jag tittar på slingorna hos rinkaby så tror jag nog att det kan bli ganska "tjurigt" att få genom en dragfjäder, men prova kan man göra.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Vad har du för märke på tanken? Finns det någon typskylt?

/ Anders
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

det här står det på den, får mail dom ang. detta.

Götelinds svets AB
Falköping
Tillv. år 1990
tillv.nr 90125
ber.tryck 1,5
volym 1000BBS
ber.temp 90
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

har fått svar från tillverkaren:

2 st VV slingor (B-slinga) som är 11 meter lång och 19 mm diam. 15L Min. 1500 Kcal/h Gr C.

1 st Sol slinga (S-slinga) som är 9,5 meter lång och 28 mm diam. 15L Min. 1800 kcal/h Gr C.

och hur mycket VV kan man ta ut om tanken är 60 gr, eller 90 gr tex?

går det att fylla ett badkar tex? och går det att andvända solslinga för VV med eller är det bara dumt?

mycket frågor nu igen :lol:
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Besvarar mej själv igen då jag har fått ett nytt mail..

"Så länge du har över 55 gr i tanken så kan du tappa hur mycket varmvatten som helst. Vid 55 gr i tanken kan du tappa 53 gr vatten,"

låter bra, någon med dåliga erfarenheter av VV slingor istället för beredare?
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Slingor är super bra.
Har man 2st en förvärmning o en topp slinga kan man få riktigt bra siktning i tanken.
Har en 10 m förvärmning och en 15m varmvattensinga i min tank och det är inga problem att duscha när det är 45-50 grader i tanken
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ason skrev: går det att andvända solslinga för VV med eller är det bara dumt?

mycket frågor nu igen :lol:
Om jag va du så skulle jag använda solslingan som förvärmningsslinga, Du kommer då att få lägre temp i tankbotten = du får ut mer vv från tanken..

En kompis kör solslingan i sin effekta tank som förvärmningsslinga med mycket bra resultat, Det sitter en 200 liter beredare i den tanken oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:
ason skrev: går det att andvända solslinga för VV med eller är det bara dumt?

mycket frågor nu igen :lol:
Om jag va du så skulle jag använda solslingan som förvärmningsslinga, Du kommer då att få lägre temp i tankbotten = du får ut mer vv från tanken..
Om han nu redan har två VV slingor så lär han ju inte få ut mer värme ur tanken om också kopplar in solslingan.....

"Ensamma" solslingor brukar inte vara utdragna. Men det kan i bästa fall en nedre VV-slinga vara och då ger den mer än en solslinga.

Har man där emot en beredare i tanken så är det ett plus att koppla in solslingan som förvärmning.
Men inte om det sitter två VV slingor i tanken (högt och lågt, där den lägre helst skall vara utdragen).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar