Jag kommer inte att forsätta med torv, tur att jag bara fick 200kg

På http://www.soderenergi.se/UPLOADED_FILE ... nts/61.pdf läser jag:EcotecA3 skrev:Jag körde med olja förut och jämfört med det så måste ju torvpellets vara mer miljövänligt eller vad tror ni? Vanlig pellets är ju snart inget alternativ med dagens priser - Det är kanske läge att köpa lite billig och skitig el nånstans ifrån för att överleva.
På http://www.energimyndigheten.se/WEB%5CS ... edutsl.pdf6 Torv
Förmultnade växter som sedan tusentals år tillbaka finns på stora mossmarker. Den största delen av torven kommer från Estland,en mindre del från Sverige
Det mest logiska vore väll om torvpellets inte var energi och koldioxidskattebefriad men hade samma skatter som olja, då skulle man slippa det här problemet.wepe skrev:MMM
Ska väl ärligt säga , hade oljan varit 20-30% billigare än
pellets , så hade nog ivarjefall jag skiftat .Visst det är väl
bra om man kan elda miljövänligt , men jag bytte för
det var billigare till pellets.Sedan att miljön hängde med på köpet
är ju bara bra .Men jag respekterar dom som
är villiga att lägga till pengar för värmeuppvärmning
med tanke på miljön.Känner det blir tungt det här![]()
Jag fattar inte heller det, iaf inte skattebefriad, det måsta vara nån som har missad detta eller läst denna text:Om man återgår till det här med miljögrejen Om det är så illa fattar jag inte att de får sälja det![]()
Låter väldigt fint -50 år övervakning, i Estland??- men det där med positiva inverkan på växthusteffekten får inte jag ihopp, men det menas kanske att växthuseffekten ökar med torvpelletsMer än 50 års torvbruk, noggrant övervakat av miljövårdande myndigheter, har gett stora erfarenheter. Ett modernt torvbruk där marken utvecklats till skogsmark får en mycket positiv inverkan på växthuseffekten redan efter relativt kort tid. Detsamma gäller om efterbehandling sker till våtmark. Den föryngrade marken ger också upphov till en större art- och individrikedom vilken tidigare hindrats av den näringsfattiga myrmarken.
Har du inte blivit tillräckligt avskräckt av andras försök med tryckluftsuraskning och alternativ pellets ?Holger skrev: Skulle vilja uppgradera brännaren till tryckluftsuraskning och köpa lite torvpellets.
Avskräckt, Jo. Men sticker man inte fingrarna i smörjan ser man aldrig hur skitig den är. Man kan väl prova med flexifuel bara man fixar inställningar som passar för båda alternativen. 50% torvpelletsinblandning när man är hemma - ren träpellets när man är borta.elvis skrev: Har du inte blivit tillräckligt avskräckt av andras försök med tryckluftsuraskning och alternativ pellets ?