Torvpellets
Torvpellets
Måste berätta detta
Kör på torvpellets sedan ett par dar och det funkar finfint, fick ställa ned matning på internsksruven lite bara. Mycket billigare mot de 2500kr/ton som vanlig pellets verkar kosta idag

-
Sintringen
- Prima virke
- Kontakt:
Det står ju att det används från 50 Kw och uppåt, hur ser det ut efter ett dygn? Mycket aska? Sintring? Skriv mer!!!!!! nu vill ju alla ha mer info om ditt projekt.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Torvpellets
Ska dra en uraskning i kväll och kolla lite men det är väl kanske tidigt, blir kul att kolla om en vecka.
Torvpellets
Köpte hos: http://www.bravarme.se/
Fakturan ej klar men fick 5 ton för ca kostnad 1600kr/ton(12mm)+frakt till sthlm. troligt ca 1100kr=kostnad totalt 1820kr/ton bulkat o klart. Besparing på 5 ton är då ca 3400kr
mot vanlig pellets för 2500kr/ton dessutom verkar det vara mer energi i torvpellets då internskruv fick ställas ned.
Fakturan ej klar men fick 5 ton för ca kostnad 1600kr/ton(12mm)+frakt till sthlm. troligt ca 1100kr=kostnad totalt 1820kr/ton bulkat o klart. Besparing på 5 ton är då ca 3400kr
Torvpellets
Ville testa och visste ej hur mycket jag kunde ta så jag hade tur och fick en specialdeal först på 2000kr/ton ink. frakt vid beställning av 3 ton... Men nu fick 5 ton plats
tursamt nog.
Tog 12mm för de var 100kr billigare/ton. Har även märkt att det är lite 8mm blandat med så det ser skitbra ut.
Tog 12mm för de var 100kr billigare/ton. Har även märkt att det är lite 8mm blandat med så det ser skitbra ut.
-
Highlander
- Entusiast!
Någon som har testat med torvpellets i en KMP eller liknande, övermatad brännare alltså. Måste ju bara testa med torv framöver om nu inte man blir avrådd å det bestämdaste! Jag menar 1700:-/ton jämfört med 2100:-/ton som jag nu fick betala senast, det blir ju bra många spänn per år när man bränner upp ~6,5ton/år. Nu var ju iofs 2100:-/ton inkl frakt så man får väl kolla upp vad det kan bli för fraktpåslag. Dessutom så verkar ju torvpelletsen ha ett högre energi innehåll än "vanlig" pellets, så förbrukningen borde ju minska.
Hur är torvpelletsen att förvara? Lukt? Känslighet för fukt? Har mitt bulkförråd i pannrummet i källaren så man vill ju inte dra in något "elände" i huset!
Hur är torvpelletsen att förvara? Lukt? Känslighet för fukt? Har mitt bulkförråd i pannrummet i källaren så man vill ju inte dra in något "elände" i huset!
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Torvpellets
Luktar bara friskt typ ozon eller liknande från bulkförrådet, blev själv överraskad. Jag har mitt förråd i pannrummet med. Får ta uraskningen i morrn då det har blivit en liten vinvirvel denna kväll.
Ställde förresten upp matning 10% men den är fortfarande nedställd -10% mot innan och då får man tänka på att detta är 12mm.
Ställde förresten upp matning 10% men den är fortfarande nedställd -10% mot innan och då får man tänka på att detta är 12mm.
Torvpellets
Torvpelletsen sintrar mycket i min brännare just nu
Har provat att ställa om matning fram och tillbaks men får ej till det. Det blir så mycket så jag måste nog rensa dagligen. Har t.o.m. fått eldstopp 2ggr. Brännaren är annars okänslig för typ vanlig "dålig pellets" och jag kunde lätt köra den 2 veckor mellan uraskningarna.
Ska låna ett instrument och ställa in förbränning/matning mer exakt men jag misstänker att sintringen kommer att kvarstå.
Jag har för mig att det finns brännare idag som rensar brännkopp med tryckluft mellan körningarna, de brännarna kanske klarar sintring bättre?
Om ni testar torvpellets så kanske ni inte ska köpa 5 ton första gången.
Ska låna ett instrument och ställa in förbränning/matning mer exakt men jag misstänker att sintringen kommer att kvarstå.
Jag har för mig att det finns brännare idag som rensar brännkopp med tryckluft mellan körningarna, de brännarna kanske klarar sintring bättre?
Om ni testar torvpellets så kanske ni inte ska köpa 5 ton första gången.
Torvpellets har ju diskuterats förut och då nämndes det att svavelhalten var hög, se denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6082
Finns det några fakta om att elda med torvpellets? T.ex. miljöpåverkan, ev. åverkan på skorsten m.m.?
Ang. brännare som rensar med tryckluft så är det nog denna du tänker på: http://www.pelletseldning.nu/produkt_b16.html
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6082
Finns det några fakta om att elda med torvpellets? T.ex. miljöpåverkan, ev. åverkan på skorsten m.m.?
Ang. brännare som rensar med tryckluft så är det nog denna du tänker på: http://www.pelletseldning.nu/produkt_b16.html
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Torvpellets
Jag körde med olja förut och jämfört med det så måste ju torvpellets vara mer miljövänligt eller vad tror ni? Vanlig pellets är ju snart inget alternativ med dagens priser - Det är kanske läge att köpa lite billig och skitig el nånstans ifrån för att överleva.
Japp exakt, en sån Viking brännare skulle vara fränt att testa med torvpelletsen
läs: Automatisk uraskning
Två pneumatiska munstycken skär som luftknivar bort sintring alternativt askakaka i koppen vid uppstart. (kompressor ingår ej) Koppling CEJN.
Japp exakt, en sån Viking brännare skulle vara fränt att testa med torvpelletsen
läs: Automatisk uraskning
Två pneumatiska munstycken skär som luftknivar bort sintring alternativt askakaka i koppen vid uppstart. (kompressor ingår ej) Koppling CEJN.
Torvpellets
Skulle kunna tänka mig att byta undrar just vad en sån Viking brännare kostar. Ingen som är intresserad av en EcotecA3 eller nån form av bytesaffär. Man står ju som sagt här med 5 ton