Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev:ardbeg med den justeringen så lär du inte få problem med sot, Det är endå nått som är fel hos dej..

Kompisen ringde igår o då skulle en ny brännare vara skickad så den skulle komma på onsdag/torsdag så skulle vi få testa över helgen..
Vi ska då testa ctc brännaren i andra kompisens biomatic o testa med biomatic brännaren i ctc pannan, Då vi har 3 brännare till 2 pannor så ska det testas i slutet på veckan o i helgen.. :D

Enligt vad Ctc sagt nu i måndags så skulle det bara vara 2 pannor som har problem (kompisens o en till) vilket inte stämmer anser jag iaf..

Är det nån av ni med ecoflex som kollat hur mycket pellets brännaren drar/tim?? (kollat effekten)

Väg upp pellets på en hushållsvåg o mata brännaren manuellt i 10 minuter sen ta det ggr 6 så ser man vad brännaren går på för effekt, Ta vikten ggr energiinnehållet i pelletsen..

För nått är ju helt fel om brännaren bara ska gå att få justerad så den inte sotar igen om man kör på låg effekt (10-11 kW), Både Stratocaster o ardbeg har ju sina brännare nerställda till ca 11 kW för att det ska funka... :?
I en annan fabrikat tråd så undrade någon vad som hänt med P-certifikatet. Det var uppdaterat innan jag han följa länken. Så nog följer tillverkarna forumet, men deltar inte. Lite fegt, enda undantaget är väl Rol-bi som svarar på det man skriver.

CTC följer nog den här tråden lika noga som jag, men sitter still i båten så att säga. :D

Sedan så är den sortens test som ni tänker göra ganska känsligt för en tillverkare att göra, men om ni som privatpersoner gör den så är det lungt. Antingen så är det ju fel på pannan och då har CTC alvarliga problem, eller så är det något med brännaren och då blir det nog gruff mellan Aritherm? och CTC. Att jag har liknande problem i en gammal panna med CTC-bio talar för att något inte stämmer med brännaren.

Jag ser med intresse fram mot era resultat.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Intressant tråd det här!

Jag har också mycket sot i min Ecoflex tycker jag. Fast jag har ju bara kört en vecka och än så länge med fabriksinställningar. Det enda jag gjort är att luta upp kurvan till 60 och höja den med 1. Huset kräver mycket värme och det har gått ca 3 säckar om dagen trots att det varit noll till fem plus under veckan som gått. Blir billigare än elpatronen får jag trösta mig med.

Hur som helst så sotade jag pannan för första gången igår, efter 7 dygn. Så här såg den ut innan jag börjat med sotning/rengöringen:
http://profile.imageshack.us/user/skane/images
http://img267.imageshack.us/slideshow/p ... 096z6.smil

Det verkar som om pelletsen inte brinner upp ordentligt. Många halvförkolnade pellets i asklådan. Och det hade sintrat lite i brännarkoppen. Vad jag kan bedöma. Jag är ju total novis på detta.
Ska det verkligen bli så mycket sot av 20 säckar pellets? Lådan är ju halvfull. Pelletsen är Laxå, och ser bra ut. Inget spån.

Ska skaffa en dragbegränsare nu och sen ordna med en riktig rökgasanalys och justering av nåt proffs (nån som har tips på nån bra i/nära Lund?)

Men kanske någon här kunde rekommendera hur jag själv ska justera brännaren/pannan tills dess jag fått en ordentlig injustering? Kan ju knappast vara speciellt bra inställt som det ser ut nu med all sot och halvbrända pellets.

Jag har 120mm insatsrör i skorstenen, 8 meter. Röken som kommer ut ur skorstenen ser lite gulaktig ut tycker jag. Har inte mätt rökgastempen i skorstenstoppen ännu. Det blir till helgen.

Tacksam för alla tips!

/Mats
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev:
Sedan så är den sortens test som ni tänker göra ganska känsligt för en tillverkare att göra, men om ni som privatpersoner gör den så är det lungt. Antingen så är det ju fel på pannan och då har CTC alvarliga problem, eller så är det något med brännaren och då blir det nog gruff mellan Aritherm? och CTC. Att jag har liknande problem i en gammal panna med CTC-bio talar för att något inte stämmer med brännaren.

Jag ser med intresse fram mot era resultat.
Igår em kördes nya brännaren igång med fabriksinställningarna o jag har inte hört nått hur det ser ut, Kompisen skulle ringa idag efter han varit upp o kollat..

Har inte monterat gamla brännaren i biomaticen än men ev imorgon, Ctc vart faktiskt väldigt intresserade då vi berättade att vi skulle testa med att shifta brännare med biomaticen... Bara lite synd att det + grader ute nu men det ska synas rätt omg om det funkar bra..

Återkommer med info efter lite körning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skåne skrev:
Det verkar som om pelletsen inte brinner upp ordentligt. Många halvförkolnade pellets i asklådan. Och det hade sintrat lite i brännarkoppen. Vad jag kan bedöma. Jag är ju total novis på detta.
Ska det verkligen bli så mycket sot av 20 säckar pellets? Lådan är ju halvfull. Pelletsen är Laxå, och ser bra ut. Inget spån.

Ska skaffa en dragbegränsare nu och sen ordna med en riktig rökgasanalys och justering av nåt proffs (nån som har tips på nån bra i/nära Lund?)

Men kanske någon här kunde rekommendera hur jag själv ska justera brännaren/pannan tills dess jag fått en ordentlig injustering? Kan ju knappast vara speciellt bra inställt som det ser ut nu med all sot och halvbrända pellets.

Jag har 120mm insatsrör i skorstenen, 8 meter. Röken som kommer ut ur skorstenen ser lite gulaktig ut tycker jag. Har inte mätt rökgastempen i skorstenstoppen ännu. Det blir till helgen.

Tacksam för alla tips!

/Mats
Hmmm så ser pelletsen/askan ut hos kompisen oxå o din panna går fet så du bör öka fläkten, Testa att öka fläkten 10% i både hög/låg...
Halv låda på 320 kg pellets är för mycket.. :?

Jag börjar bli orolig att det är nått med pannan som ställer till det men det får vi snart svar på.. :wink:

En motdragslucka är nog en god affär för dej, Köp en KW012 då en tigex 25 blir för liten till din pipa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev:
Skåne skrev:
Det verkar som om pelletsen inte brinner upp ordentligt. Många halvförkolnade pellets i asklådan. Och det hade sintrat lite i brännarkoppen. Vad jag kan bedöma. Jag är ju total novis på detta.
Ska det verkligen bli så mycket sot av 20 säckar pellets? Lådan är ju halvfull. Pelletsen är Laxå, och ser bra ut. Inget spån.

Ska skaffa en dragbegränsare nu och sen ordna med en riktig rökgasanalys och justering av nåt proffs (nån som har tips på nån bra i/nära Lund?)

Men kanske någon här kunde rekommendera hur jag själv ska justera brännaren/pannan tills dess jag fått en ordentlig injustering? Kan ju knappast vara speciellt bra inställt som det ser ut nu med all sot och halvbrända pellets.

Jag har 120mm insatsrör i skorstenen, 8 meter. Röken som kommer ut ur skorstenen ser lite gulaktig ut tycker jag. Har inte mätt rökgastempen i skorstenstoppen ännu. Det blir till helgen.

Tacksam för alla tips!

/Mats
Hmmm så ser pelletsen/askan ut hos kompisen oxå o din panna går fet så du bör öka fläkten, Testa att öka fläkten 10% i både hög/låg...
Halv låda på 320 kg pellets är för mycket.. :?

Jag börjar bli orolig att det är nått med pannan som ställer till det men det får vi snart svar på.. :wink:

En motdragslucka är nog en god affär för dej, Köp en KW012 då en tigex 25 blir för liten till din pipa..
Så såg det ut hemma hos mig. (F** att det inte går att lägga ut bilder)
Pelletsen i askan har jag inte helt blivit av med, men med tok mycket luft är "sotet" numera grått.
Ska få fingrarna ur en dag och mäta CO2 med nuvarande inställningar.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Tack André för svar. Jag ska ner i pannrummet strax och öka fläkten. Återkommer om några dagar med resultatet.

Angående draglucka, kan man installera den på askluckan? Alltså luckan som sitter närmast golvet, längst ner i skorstenspipan, där sotaren rakar ut sot från skorstenen. Tänkte att man kunde skära ut ett lagom stort hål i luckan och montera dragluckan på den.

Eller är det bättre att sätta den på rökröret mha av deras CTC 52°-adapter? Adaptern kostar ju 500:- så om det går lika bra att sätta dragluckan på askluckan så sparar jag gärna den femhundringen.

En annan fördel med att sätta den på askluckan (inbillar jag mig) är att askluckan sitter på andra sidan skorstenen, utanför pannrummet, så då skulle skorstenen dra luft från det rummet/korridoren i stället för från pannrummet. Borde bidra till att man får lite bättre luftväxling i det rummet också. Inte bara i pannrummet.

Men jag vet inte. Så var ska jag sätta dragluckan? På sotluckan eller rökröret?

Erik, det är enkelt att lägga upp bilder på en gratissida som http://www.ImageShack.us
Sen kopierar du in länken till din bildsida här.
Om du har flera bilder så kan du zippa ihop dem först. Då kan du ladda upp dem alla på en gång. Annars får du ta dem en och en. Lycka till!

/Mats
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Kungen_72
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 20:07
Ort: Gamleby (norra småland)

Inlägg av Kungen_72 »

Här finns några bilder på min panna där dragberänsaren KW012 syns, fungerar perfekt till min skorstensslang som är 110mm och 10m lång.
begränsaren öppnar bara fullt då det blåser mycket ute!

Även jag har märkt att pannan börjat sota mkt men jag har bytt pellets från neova till helsinge pellets efter justering så det kanske förklarar det!!
Har ökat fläkten 5% på både hög och låg.

Ska bli spännande att höra Andre's labb med brännarna!

https://lagring.storegate.se/user/Share ... 818415d926
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Nu har jag beställt en KW012 på dinvvsbutik. Hoppas den kommer snart. Pannan verkar funka bättre nu när jag höjt fläkten, men jag har inte sotat den sen jag gjorde det. Jag höjde med 10 procentenheter (alltså från tex 40% till 50%), inte 10 procent (40% till 44%). Misstänker att det var det som André menade. Eller missförstod jag dig André?
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har kompisens nya brännare gått över helgen men resultatet är det samma, Lika mycket aska (sett till förbrukningen) samt att pannan sotar igen med fabriksinställningarna..

Gamla Ctc brännaren sitter nu i kompisens biomatic o jag tror att biomaticbrännaren sitter i Ctc´n nu vilket inte jag tror spelar någon roll..
Börjar mer o mer tro att problemet sitter i styrningen, Vi måste nu börja mäta spänningen till fläkt o skruvmotorn o jämföra ecoflexen mot biomaticens värden..

Är det nåt i styrningen kommer det att bli ett riktigt bakslag för ctc som skickat ut massor av pannor till bra pris som måste åtgärdas..

Lär återkomma om detta.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André, ni gör ett fantastiskt jobb.

Jag tycker att ni ska försöka få CTC till att låna ut två avancerade loggande mätinstrument så ni kan mäta i realtid med data insamling (fyrite vätskor förslår inte riktigt vid testning).
Sedan så borde man kunna köra brännarna via interface/komkabel och sådana borde de kunna låna ut med. Då kan ni direkt se vad som händer när ni ändrar värden i brännarna.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Vill bara instämma i hyllningskören. Lysande att ni orkar ta i det och försöka göra något åt problemet, och då inte bara symptomen utan även orsaken! All heder.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Stratocaster
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 21 sep, 2005 13:37
Ort: Bygdeå

Inlägg av Stratocaster »

Även jag är väldigt tacksam över att det finns sådana entusiaster som André. Jag är också väldigt glad över detta forum som möjliggör för oss att upptäcka denna typ av problem. Om vi inte hade känt till varandras problem skulle det vara betydligt svårare att hävda sig i dialogen med tillverkaren.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jag känner till viss del igen bilderna som visas. Mitt glas sotar igen ganska omgående och jag får en del pelletsliknande askbitar i lådan. Lådan fylls efter ca 1 ton (I ctc produktblad står det 1,5 - 2 ton...)

Jag har gjort rent glaset och höjt fläkten i både hög och låg med 10 procentenheter. Får se om det blir någon skillnad

Mina värden är nu

Hög skruv 67%
Hög fläkt 50%

Låg skruv 40%
Låg fläkt 30%
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev:Nu har kompisens nya brännare gått över helgen men resultatet är det samma, Lika mycket aska (sett till förbrukningen) samt att pannan sotar igen med fabriksinställningarna..

Gamla Ctc brännaren sitter nu i kompisens biomatic o jag tror att biomaticbrännaren sitter i Ctc´n nu vilket inte jag tror spelar någon roll..
Börjar mer o mer tro att problemet sitter i styrningen, Vi måste nu börja mäta spänningen till fläkt o skruvmotorn o jämföra ecoflexen mot biomaticens värden..

Är det nåt i styrningen kommer det att bli ett riktigt bakslag för ctc som skickat ut massor av pannor till bra pris som måste åtgärdas..

Lär återkomma om detta.. :?
Om det är brännaren som krånglar så ser jag tre möjliga orsaker:

* Fel fläkt=fel tryckuppsättning.

* Fel på strömningen i brännaren=geometrin är annorlunda än i thermian, men att det inte framgår vid en snabbb ockulär besikning.

* Fel i programmet. Kanske finns det occilationer i fläktvarvet inlagda i thermiasprogram, eller tätare uppvarvningar/renblåsningar, andra inmatningsintervaller osv.....


Det är synd att det är ecoflexer ni jobbar med.
En ren Bio och en ren bekväm hade ju varit enklare. Då hade man kunnat prova brutal varianten att flytta chip och optovakt.

Annars så gäller det ju att analysera programvaran, om man har resurserna. Antingen läsa ut den om det går, eller montera en logik analysator imellan, men det är väl snarare CTC som ska fixa via en bulvan.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har vi kört orginal ecoflex brännaren i biomaticen 1 dygn o som jag trodde före testet så går den som en klocka med samma inställningar som med biomatic brännaren..
Den går med 90% matning o 46% fläkt i hög läget o i låg matning 66% fläkt 30% o den susar så fint så, Då acktankarna i hus o ladugård laddas så går den konstant på 20 kW (kulvert styrningen lurar pannan så den tror den är 52°)

Så då kan vi utesluta fel på brännaren (fläkt/matning) så nu blir det till att mäta upp strömmen till fläkt o skruv motorn vilket blir på fredag..
Blir intressant att se vad som skiljer pannorna åt.. :?

Ctc killen hade ringt kompisen o frågat om vi testat ctc brännaren i biomaticen ännu men då visste inte kompisen något om hur det såg ut.. :D
Men jag kan redan nu säga rätt säkert att troligen alla ecoflex har samma problem men då installatörerna justerar ner effekten o höjer fläkten så funkar det hjälpligt..
Ctc killen sa att det bara va 2 pannor som hade dessa problem o att det va kompisens o en till som oxå va storförbrukare men det tror då inte jag, Bara en sån sak att det måste va så satans mycket fläkt för att den inte ska sota igen.. :?

Om vi löser problemet själv får vi väl pressa ctc på lite ersättning för att vi ska berätta vad som är fel, Om dom inte är här o läser förstås.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar