Kan någon förklara laddningen vid parallellkoppling

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Kan någon förklara laddningen vid parallellkoppling

Inlägg av joa »

Jag vet hur parallellkopplingen ser ut, men undrar hur vattenflödena rör sig under laddning och inte minst vid urladdning.
Håller på att testa mitt nyligen installerade system och det verkar som det laddar ur ojämnt.

Jag har en 750-literstank och en 1500-liters. 750 literstanken är högre än den stora. Lilla tanken står nårmast pannan och stora tanken står till vänster om den lilla och närmast elemnetslingan.
Det är inte parallellkopplat som det skall riktigt utan uttaget till elementslingan sitter lite på sidan om mitten mot den lilla tanken (som står till höger)
Returen skall ju egentligen sitta nära anslutningen till den tanken som sitter närmast elementen, men den sitter också lite förskjuten mot den lilla tanken. Alltså inte mot den stora tanken som den skall.

Så förklara gärna hur en laddning urladdning skall funka.
Nu verkar det som den stora tanken laddas ur långsammare än den lilla och vid laddning så ligger den stora efter den lilla hela tiden.
När jag laddat klar ligger båda tankarna ungefär lika med undantag för botten som ligger 8-10 grader lägre i den stora.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

knäpp kort och visa
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

1.Varje rör har ett motstånd som skapas av vattnets friktion mot rörsidorna.(mindre rör = mer motstånd)
2. Vattnet tar den väg som har minst motstånd vid val av två eller fler vägar.
3. Varmt vatten är lättare än kallt vatten.(kallare vatten = högre motstånd)
För att få ett exakt flöde i olika tankar så måste rörlängder /dimensioner anpassas så att de ger samma motstånd. Pröva om du kan strypa där du har högst flöde.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Enligt "min" rörläggare så parallellkopplar han alltid där det går, men då menar han också att en förutsättning är att tankarna är likadana, står på samma höjd osv.
Annars seriekopplar han, för det blir för dyrt för kunden om han som rörläggare ska hålla på att justera in flöden i en parallellkoppling.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!

Re: Kan någon förklara laddningen vid parallellkoppling

Inlägg av leifa.k »

joa skrev:Jag vet hur parallellkopplingen ser ut, men undrar hur vattenflödena rör sig under laddning och inte minst vid urladdning.
Vem fan vet det? Näevars jag skojjar. En sak är jag övertygad om ifall det är olika höjd på tankarna och det är att man skall få toppen på tankarna till samma höjd för att få ut max ur dom.

Håller på att testa mitt nyligen installerade system och det verkar som det laddar ur ojämnt.

Tror jag med.

Jag har en 750-literstank och en 1500-liters. 750 literstanken är högre än den stora. Lilla tanken står nårmast pannan och stora tanken står till vänster om den lilla och närmast elemnetslingan.
Det är inte parallellkopplat som det skall riktigt utan uttaget till elementslingan sitter lite på sidan om mitten mot den lilla tanken (som står till höger)
Returen skall ju egentligen sitta nära anslutningen till den tanken som sitter närmast elementen, men den sitter också lite förskjuten mot den lilla tanken. Alltså inte mot den stora tanken som den skall.

Så förklara gärna hur en laddning urladdning skall funka.

Jaahaa,, det är som så att olika leverantörer har olika funktionskrav, själv så tycker jag att man skall ladda och ta ut all energi i tanktoppen och det skall vara pararellkopplat.

Nu verkar det som den stora tanken laddas ur långsammare än den lilla och vid laddning så ligger den stora efter den lilla hela tiden.
När jag laddat klar ligger båda tankarna ungefär lika med undantag för botten som ligger 8-10 grader lägre i den stora.
Som sagt så är det knepigt och säga någe specifikt eftersom tankarna är olika höga och kanske mäter temp på olika nivåer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Rodgeman
Gallringsobjekt

Inlägg av Rodgeman »

Wodda skrev:1.Varje rör har ett motstånd som skapas av vattnets friktion mot rörsidorna.(mindre rör = mer motstånd)
För att få ett exakt flöde i olika tankar så måste rörlängder /dimensioner anpassas så att de ger samma motstånd. Pröva om du kan strypa där du har högst flöde.
Vill inte vara "Redig" Men kan inte hålla med riktigt..

Om motståndet skulle bestå av friktionen mot rörsidorna.. Så får väl grövre rör större "väggyta" mer friktion.. Är det inte så att det blir trögre p.g.a. klenare rör mindre flöde?

Men jag e ingen Fyskiker alls så kan inte säga bu eller bä.

/Rodge
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma.. :D CtC 265B + Thermia Bequem
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Rodgeman skrev:
Wodda skrev:1.Varje rör har ett motstånd som skapas av vattnets friktion mot rörsidorna.(mindre rör = mer motstånd)

Om motståndet skulle bestå av friktionen mot rörsidorna.. Så får väl grövre rör större "väggyta" mer friktion.. Är det inte så att det blir trögre p.g.a. klenare rör mindre flöde?

/Rodge
Näääää......
Om du tänker såhär då ....
du har en liter vatten ....... och häller det i ett litet rör ...... och en liter vatten i ett grövre rör ......
viket av rören har då den största kontaktytan mot vattnet....

Om ett av rören är dubbelt så grovt som det andra innebär det att vattnet bara kommer att räcka upp 1/4 så högt som i det smalare....
Det innebär i sin tur att vattnet i det grövre röret har bara hälften så stor yta i kontakt med röret i jämförelse med det smalare röret....

Och detta borde vara svar på din fråga eftersom det handlade om flöden och motstånd.... (mängd vatten som skall fram)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Rodgeman
Gallringsobjekt

Inlägg av Rodgeman »

BG skrev:
Rodgeman skrev:

/Rodge
Näääää......
Om du tänker såhär då ....
du har en liter vatten ....... och häller det i ett litet rör ...... och en liter vatten i ett grövre rör ......
viket av rören har då den största kontaktytan mot vattnet....

Om ett av rören är dubbelt så grovt som det andra innebär det att vattnet bara kommer att räcka upp 1/4 så högt som i det smalare....
Det innebär i sin tur att vattnet i det grövre röret har bara hälften så stor yta i kontakt med röret i jämförelse med det smalare röret....

Och detta borde vara svar på din fråga eftersom det handlade om flöden och motstånd.... (mängd vatten som skall fram)
Du har säkert helrätt.. för trött för att riktig följa.. Så jag fattade inte riktigt..

Blir flödet sämre i ett klenare rör pga att friktionen bir större??

Känns konstigt..
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma.. :D CtC 265B + Thermia Bequem
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

friktion är samma sak som "tröghet"

Desto högre friktion desto trögare går det ....

strypning ger hög friktion ....

smalt rör kan ses som en strypning i jämförelse med ett grovt rör...

E du med??
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar