Dumsnål eller smart?!!

Dedde
Frö

Dumsnål eller smart?!!

Inlägg av Dedde »

Har precis köpet en 1 1/2plans 50-tals kåk på 145m2. Nu sitter det en panna Euronom kombipanna olja/ved/el fr. ca -75. Har nu "rammlat" över en ren oljepanna av märket Albin Futura -94.
1. Jag har självklart bestämmt mig för att börja elda med pellets men vilken panna ska jag sattsa på?
2. Vilken brännare ska jag köpa?
3. Är jag bara dumsnål som inte satsar på en helt ny installation?
4. Om dumsnål, vad ska jag köpa?

Tacksam för hjälp i frågan!!! :shock:

//Pann-förvirrad
Checker
Fröträd

Igång i en månad

Inlägg av Checker »

Jag har en albin futura och en ecotec a3 brännare som jag kört i över en månad nu och det har funkat bra :).

Det är ganska begränsat med askutrymme i pannan så man får tömma ofta, ca en gång i veckan (1-1,5 säck/dygn). Själva eldstaden är också ganska liten så man för inte riktigt de där 15cm som jag tror de var ecotec rekomenderade över brännar koppen, men då det är underförbränning så spelar det mindre roll påstås de.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Dedde
Frö

Inlägg av Dedde »

Har du modifierat pannan själv till brännaren eller fanns det adaptrar färdiga från ecotec?
Checker
Fröträd

Inlägg av Checker »

Det följde med en plåt till brännaren som man borrade hål i och fäste mot pannluckan, fick ta fram slipmaskinen och kapa ur lite i luckan också samt bytte till längre skruv, tog typ 1 timma att få in den och 1 timma att koppla el :).

Köpte brännaren begangnad men det följde med en ny oinstallerad plåt.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Är det helt omöjligt att montera en pelletsbrännare i den gamla kombipannan? Det är ju mycket jobb att byta panna och ändå bli tvungen att aska ur pannan varje vecka. Att själv montera en pelletsbrännare i en gammal kombipanna är inte särskilt invecklat. Jag monterade min brännare för ett par månader sedan och det fungerar helt problemfritt.
Att köpa en helt ny anläggning för 45000:- eller mer? Svår fråga. Tror inte det är lätt att räkna hem den investeringen snabbt med dagens pelletspriser.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Checker
Fröträd

Inlägg av Checker »

Enda anledningen att byta panna är väl att verkningsgraden säkert är bättre i en nyare "ren" oljepanna och det kanske är viktigt med dagens pelletspriser. Men som sagt det fodrar ju en del jobb också, och kanske tätare mellan asktömningen :?
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Jag har en Euronom A25F från 1976 med en PellX P20. Det fungerar bra. En fördel med pannan är det stora askutrymmet.
Att byta till en annan begagnad panna skulle jag inte ge mig på. Kostnaden, i tid och pengar, motsvarar ganska mycket pellets och det skulle ta lång tid innan man börjar tjäna på en eventuellt bättre verkningsgrad.
För min egen del resonerar jag så att jag väntar med alla investeringar tills dess att pannan rasar. Förhoppningsvis har pelletspriserna stabiliserats något då. Dessutom hoppas jag att utvecklingen på pelletspannor/-brännare/-bulkförråd har gått framåt ytterligare.
Viessmann Vitodens 222 F
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Dumsnål eller smart?!!

Inlägg av Krister »

Dedde skrev:Har precis köpet en 1 1/2plans 50-tals kåk på 145m2. Nu sitter det en panna Euronom kombipanna olja/ved/el fr. ca -75. Har nu "rammlat" över en ren oljepanna av märket Albin Futura -94.
1. Jag har självklart bestämmt mig för att börja elda med pellets men vilken panna ska jag sattsa på?
Om den befintliga pannan fungerar så behåll den. Jag har en olja/ved panna från -63 och det fungerar alldeles utmärkt.
2. Vilken brännare ska jag köpa?
Beroende på hur din panna ser ut och vilken budget du har så finns det mycket att välja på. Det du behöver tänka på är att en uppåtbrinnande brännaren kräver mer höjd i pannan vilken kan begränsa ditt urval när det blir dags att byta panna.

Jag har själv en Viking Bio och den är hyffsat enkel att installera och justera. Den är bland de billigare (tips! http://www.dinvvsbutik.se/) och den är framåtbrinnande. Nackdelen är att rostren är förbrukningsvara (kostar några hundralappar) och att man bör aska ur brännarröret och göra rent rostret varje vecka (på vintern).

De flesta brännaren på marknaden är bra, om du inte tänker installera själv så är det viktigaste nog att hitta någon installatör som finns i närheten som dessutom har goda referenser. Tänker du installera själv så misstänker jag att du precis som jag vill komma undan så billigt som möjligt och två billiga, lättinstallerade brännare är Roslagsbrännaren och Viking Bio.
3. Är jag bara dumsnål som inte satsar på en helt ny installation?
Absolut inte. Såvida du inte är ute efter att minimera underhållet så finns det ingen anledningen att skaffa en modern anläggning så länge den gamla fungerar.
4. Om dumsnål, vad ska jag köpa?
Så lite som möjligt. Du behöver brännare, skruv, förråd och en draglucka.

Jag betalade 15860:- ink moms (fri frakt) för en Viking Bio + 1.5m skruv. Till förråd har jag ett urtvättat oljefat som kostade 40:- och i efterhand kompletterade jag med en draglucka för 700-800:-.

Du bör dock anlita någon för att justera anläggningen med instrument när du kört några veckor. Dock kan man justera rätt bra genom att kolla på lågan och röken.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Checker skrev:Enda anledningen att byta panna är väl att verkningsgraden säkert är bättre i en nyare "ren" oljepanna och det kanske är viktigt med dagens pelletspriser. Men som sagt det fodrar ju en del jobb också, och kanske tätare mellan asktömningen :?
Var inne på samma tankegångar och har en Nibe City oljepanna stående. Har sett här på forumet att många har fått förvånande hög verkningsgrad också med kombipanna. Tänker numera inte byta till oljepannan av två skäl - hoppas jag har rätt!
1. Går strömmen under många timmar så kan man slänga in lite ved i kombipannan.
2. Oljepannan är högeffektiv bara vid ett lägre effektuttag med pellets. Pellets bildar mer rökgaser än olja och vid högre effektuttag måste man plocka ur turbulatorer för att det skall fungera. Då blir verkningsgraden betydligt sämre.
Troligen behöver jag plocka ur turbulatorer ur oljepannan för att få den effekt som behövs för att klara 25 minusgrader och då har jag inte tjänat någonting på det jobbiga pannbytet.

Ett råd till Dedde. Välj en brännare med enkla digitala inställningar för skruv och fläkt. Då kan du mycket enkelt ändra effektuttaget från brännaren när vädret slår om. Potentiometrar är "don't touch" i en dammig pelletsmiljö.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

En NY-panna är ju aldrig fel, men en NYARE men ändå gammal skulle jag då inte offra någon tid/pengar på ifall det inte vore fel på den befintliga då.

Min CTC 265B är från 75, tickar på riktigt bra(en känsla av att varmvattenslingan ger sig inom något år men finns att köpa)

1års eldning igår den 27e feb och då har det gått 6pallar 6,6ton? på en yta av ca 200m2 vilket är välldigt bra tycker då jag även tillverkaren var förvånad att jag kunde köra på låg matning och det fungerade fint (kanske är en hyffsad panna eller ren tur, glad är då jag )
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det funkar fint i min panna också (lite nyare panna, min är från 80 :D )

Ser ut att räcka med 5 ton på ett år om allt stämmer (6 pallar, 832kg per pall), är inte riktigt där ännu, och då är det ett rätt uselt isolerat hus även om det är mindre än ditt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

micke_932 skrev:Det funkar fint i min panna också (lite nyare panna, min är från 80 :D )

Ser ut att räcka med 5 ton på ett år om allt stämmer (6 pallar, 832kg per pall), är inte riktigt där ännu, och då är det ett rätt uselt isolerat hus även om det är mindre än ditt.
Tjena micke! är du också en lyxlig Roslagseldare ;)

tänkte höra vad du kör på för matning.
själv kör jag 2.0 året runt har även provat 1,5 vilket verkade fungera någorlunda men brast på den ojämna matningen.

Upplever du också att det går onödigt mycket pellets då det är mindre kallt men shuntning ändå behövs? själv känns det som det går nästan lika mycket eller inte specielt mycket mer då det är svinkalt=/

Därav ska jag sätta in en kamin så jag får bort shuntning större delen av året, får se hur det går =)
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag kör ända ner till 1.2 utan problem, för tillfället kör jag med 1.3 eftersom jag har underhållselden på, då går den länge mellan stoppen och sen går den bara 20 minuter på underhållseld innan den startar igen.

Det är säkert korrekt att det går mera pellets relativt sett med bara -2 än med -10, men det har ju också varit blött och fuktigt och det kräver mycket värme.

Så fort du shuntar ut vatten till radiatorerna så har du ju alla förslusterna i rören osv, och dom måste ju övervinnas innan värmen gör någon nytta.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

ojda hela 1,3 låter lågt men funkar det så är det ju perfekt=P
Hur lång brintid har du med så låg matning?

själv brinner nog underhållsfyren längre än själva "brinntiden" vilket kanske inte är helt optimalt men har inte orkat/velat ändra förmycket då jag ville se vad årsförbrukningen blir.

kanske borde investera i en "pelletssluss" (eller vad det heter) så man får jämnare matning.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Gångtiden veror lite på hur kallt det är, men med runt 0 grader ute så går den ungefär 70 minuter, 20 minuter underhåll på det, men jag tänkte bygga om termostaten så att jag kan få ställbar hysteres, åtminstone på sommaren så det inte blir så många starter då.
Skriv svar