Dedde skrev:Har precis köpet en 1 1/2plans 50-tals kåk på 145m2. Nu sitter det en panna Euronom kombipanna olja/ved/el fr. ca -75. Har nu "rammlat" över en ren oljepanna av märket Albin Futura -94.
1. Jag har självklart bestämmt mig för att börja elda med pellets men vilken panna ska jag sattsa på?
Om den befintliga pannan fungerar så behåll den. Jag har en olja/ved panna från -63 och det fungerar alldeles utmärkt.
2. Vilken brännare ska jag köpa?
Beroende på hur din panna ser ut och vilken budget du har så finns det mycket att välja på. Det du behöver tänka på är att en uppåtbrinnande brännaren kräver mer höjd i pannan vilken kan begränsa ditt urval när det blir dags att byta panna.
Jag har själv en Viking Bio och den är hyffsat enkel att installera och justera. Den är bland de billigare (tips!
http://www.dinvvsbutik.se/) och den är framåtbrinnande. Nackdelen är att rostren är förbrukningsvara (kostar några hundralappar) och att man bör aska ur brännarröret och göra rent rostret varje vecka (på vintern).
De flesta brännaren på marknaden är bra, om du inte tänker installera själv så är det viktigaste nog att hitta någon installatör som finns i närheten som dessutom har goda referenser. Tänker du installera själv så misstänker jag att du precis som jag vill komma undan så billigt som möjligt och två billiga, lättinstallerade brännare är Roslagsbrännaren och Viking Bio.
3. Är jag bara dumsnål som inte satsar på en helt ny installation?
Absolut inte. Såvida du inte är ute efter att minimera underhållet så finns det ingen anledningen att skaffa en modern anläggning så länge den gamla fungerar.
4. Om dumsnål, vad ska jag köpa?
Så lite som möjligt. Du behöver brännare, skruv, förråd och en draglucka.
Jag betalade 15860:- ink moms (fri frakt) för en Viking Bio + 1.5m skruv. Till förråd har jag ett urtvättat oljefat som kostade 40:- och i efterhand kompletterade jag med en draglucka för 700-800:-.
Du bör dock anlita någon för att justera anläggningen med instrument när du kört några veckor. Dock kan man justera rätt bra genom att kolla på lågan och röken.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se