Ljud i pannan - vad göra?
Ljud i pannan - vad göra?
Hej!
Jag har ljud i pannan när den kommer upp i ca 84 grader och mer, det klonkar/bubblar. Jag satte igång och eldade i pannan för första gången 070106. När det börjar låta i pannan så kan man ibland se att tempen ökar i pannan samtidigt som man kan se på laddomatens termometer att tempen in i pannan sjunker. Jag kör laddomaten på högsta läget och med 78 graders termostatet i, kör jag laddomaten på lägre hastighet så blir pannan för varm när det börjar att låta i pannan.
Jag tror att det verkar som om det blir luft som blir kvar någonstans i laddomaten eller i pannan för har man kört laddomaten på lägre hastighet och pannan börjar att bli för varm så kan man sätta på högsta läget på laddomaten så blir inte pannan för varm.
Jag har luftat elementen men det verkar inte vara någon luft i dom nu.
Kan det vara farligt för pannan när det klonkar/bubblar i pannan?
Kan det bli bättre om jag byter till det 72 gradiga termostatet i laddomaten?
Man ska kanske sätta dit en avluftare på röret mellan panntoppen och laddomaten.
Jag har avluftare på båda tankarna och en kulventil på röret mellan panna och tank så att jag kan avlufta det röret manuellt, (röret sitter högt mot taket så att det finns inte plats för avluftare).
Jag har:
Calmarpannan v33
Laddomat 21
2 x 750 liters acktankar pararellkopplade
Öppet 120 liters expansionskärl anslutet i botten mellan tankarna
Tacksam för tips
Mvh Per
Jag har ljud i pannan när den kommer upp i ca 84 grader och mer, det klonkar/bubblar. Jag satte igång och eldade i pannan för första gången 070106. När det börjar låta i pannan så kan man ibland se att tempen ökar i pannan samtidigt som man kan se på laddomatens termometer att tempen in i pannan sjunker. Jag kör laddomaten på högsta läget och med 78 graders termostatet i, kör jag laddomaten på lägre hastighet så blir pannan för varm när det börjar att låta i pannan.
Jag tror att det verkar som om det blir luft som blir kvar någonstans i laddomaten eller i pannan för har man kört laddomaten på lägre hastighet och pannan börjar att bli för varm så kan man sätta på högsta läget på laddomaten så blir inte pannan för varm.
Jag har luftat elementen men det verkar inte vara någon luft i dom nu.
Kan det vara farligt för pannan när det klonkar/bubblar i pannan?
Kan det bli bättre om jag byter till det 72 gradiga termostatet i laddomaten?
Man ska kanske sätta dit en avluftare på röret mellan panntoppen och laddomaten.
Jag har avluftare på båda tankarna och en kulventil på röret mellan panna och tank så att jag kan avlufta det röret manuellt, (röret sitter högt mot taket så att det finns inte plats för avluftare).
Jag har:
Calmarpannan v33
Laddomat 21
2 x 750 liters acktankar pararellkopplade
Öppet 120 liters expansionskärl anslutet i botten mellan tankarna
Tacksam för tips
Mvh Per
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Re: Ljud i pannan - vad göra?
En fundering du kan väl inte ha öppet expansionskärl anslutet till botten mellan acktankarna??Ergo skrev:Hej!
Jag har ljud i pannan när den kommer upp i ca 84 grader och mer, det klonkar/bubblar. Jag satte igång och eldade i pannan för första gången 070106. När det börjar låta i pannan så kan man ibland se att tempen ökar i pannan samtidigt som man kan se på laddomatens termometer att tempen in i pannan sjunker. Jag kör laddomaten på högsta läget och med 78 graders termostatet i, kör jag laddomaten på lägre hastighet så blir pannan för varm när det börjar att låta i pannan.
Jag tror att det verkar som om det blir luft som blir kvar någonstans i laddomaten eller i pannan för har man kört laddomaten på lägre hastighet och pannan börjar att bli för varm så kan man sätta på högsta läget på laddomaten så blir inte pannan för varm.
Jag har luftat elementen men det verkar inte vara någon luft i dom nu.
Kan det vara farligt för pannan när det klonkar/bubblar i pannan?
Kan det bli bättre om jag byter till det 72 gradiga termostatet i laddomaten?
Man ska kanske sätta dit en avluftare på röret mellan panntoppen och laddomaten.
Jag har avluftare på båda tankarna och en kulventil på röret mellan panna och tank så att jag kan avlufta det röret manuellt, (röret sitter högt mot taket så att det finns inte plats för avluftare).
Jag har:
Calmarpannan v33
Laddomat 21
2 x 750 liters acktankar pararellkopplade
Öppet 120 liters expansionskärl anslutet i botten mellan tankarna
Tacksam för tips
Mvh Per
Ved Profilen.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
André
Jag har en kulventil så att jag luftar manuellt på röret för jag vet inte hur men ska få dit någon avluftare för att röret sitter så nära taket.
Ved Profilen
Expansionsledningen är kopplad i botten mellan tankarna. Trycket borde väl förvinna den vägen ändå?, har säkerhetsventil på pannan.
Jag har en kulventil så att jag luftar manuellt på röret för jag vet inte hur men ska få dit någon avluftare för att röret sitter så nära taket.
Ved Profilen
Expansionsledningen är kopplad i botten mellan tankarna. Trycket borde väl förvinna den vägen ändå?, har säkerhetsventil på pannan.
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Det verkar inte komma någon luft från röret, har provar när laddomaten är avstängd och på. Har man laddomaten på högsta hastighet kan man höra att ibland så åker luften i röret och in i första tanken.André skrev:Kommer det någon luft då du luftar röret??
Har du luftat laddomatpumpen??
Jag luftar laddomatpumpen lite då och då för att vara säker.
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
Installationen har jag och min bror gjort.Karla1 skrev:Har du gjort installationen själv, eller är det en rörfirma som du anlitat?
Luften ska ju gå ut genom avlutfarna på båda tankarna, ev sätta dit en avluftare på röret mellan panna och laddomat. Det blir som om man hade tryckkärl kopplat till botten på tankarna så att man inte skickar upp varmt vatten till kärlen i onödan innan tankarna är fulla.Karla1 skrev:Då får du väl inte ur luften ur systemet om du har kopplat så!
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Jag tittade just på inkopplingsförslag som var med laddomaten och dom visar att expansionsledningen går från botten på tankarna och att en säkerhetsledning går från toppen av tankarna och kopplas på det rör ovanför expansionskärlet som går till taket.Andreas Hansson skrev:Man brukar väl dra ett ång rör från toppen av tankarna till exp.
Med mindre diameter
På det viset blir det ju visserligen bara några liter varmt vatten som går ut i röret.
Skulle det räcka att koppla säkerhetsledningen(ångledning) på det rör jag har går mellan panna och tank eftersom jag inte har någon automatisk avluftning på det röret och köra med dom automatiska avluftarna jag har på tankarna?.
Calmar Pannan v33, laddomat 21, 4-slingors 750 L ack + 750 L slav ack, 4-vägs biv shunt, Shuntautomatik CBJ med RSC 2, + 9,6 m2 Lesol 3.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Det är höjden upp till expkärlet som skapar det tryck man skall ha i ett värmesystem ex sitter expkärlet 5 meter högt då visar manometern på pannan 5 meter vatten pelare eller 0.5 kg / kvadratcentimeter.Om man tänker sig att laddningsledningen från pannan som är ansluten till toppen på acktanken det är säkerhetsledningen/expledningen som skall vara oavbrutet stigande från pannans topp/acktankens topp till det fria.Alltså upp till expkärlet.Då far luften ut av sig själv. Ångröret det är det som sitter ovanför yttertaket (kryckan).Sedan har vi sk.skvallerledningen som oftast går till någon brunn i pannrummet eller något annat rum.Ergo skrev:Jag tittade just på inkopplingsförslag som var med laddomaten och dom visar att expansionsledningen går från botten på tankarna och att en säkerhetsledning går från toppen av tankarna och kopplas på det rör ovanför expansionskärlet som går till taket.Andreas Hansson skrev:Man brukar väl dra ett ång rör från toppen av tankarna till exp.
Med mindre diameter
På det viset blir det ju visserligen bara några liter varmt vatten som går ut i röret.
Skulle det räcka att koppla säkerhetsledningen(ångledning) på det rör jag har går mellan panna och tank eftersom jag inte har någon automatisk avluftning på det röret och köra med dom automatiska avluftarna jag har på tankarna?.
Kopplar man på detta sätt kommer statiska trycket från expkärlet att skapa det tryck man behöver på tankarnas ovansida,men kopplar man in expröret från kärlet på tankarnas nedersta rör kommer ju det statiska trycket från kärlet att skapa tryck under i från och uppåt i systemet då kommer man aldrig att få ur luften i systemet.
Se ett bra kopplingsalternativ på detta.
http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Ved Profilen.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Kolla den här killen han har kopplat som du sägerErgo skrev:Jag tittade just på inkopplingsförslag som var med laddomaten och dom visar att expansionsledningen går från botten på tankarna och att en säkerhetsledning går från toppen av tankarna och kopplas på det rör ovanför expansionskärlet som går till taket.Andreas Hansson skrev:Man brukar väl dra ett ång rör från toppen av tankarna till exp.
Med mindre diameter
På det viset blir det ju visserligen bara några liter varmt vatten som går ut i röret.
http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum
Finns någon bild tror jag
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL